بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق آمار کودکان به‌طور متوسط ۶ بار در سال علائم سرماخوردگی را بروز می‌دهند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، دکتر «محمدرضا کریمی» گفت: این آمار در برزگسالان به‌طور متوسط ۲ بار در سال و برای سالمندان کمتر از یک‌بار در سال است.

وی با بیان این‌که کمتر کسی است که در فصول سرد سال نگران ابتلا به سرماخوردگی و ناخوشی‌های آن مانند آبریزش و انسداد مجاری بینی، عطسه و سرفه، گلودرد، سردرد و تب خفیف نباشد،‌ یادآور شد: تنها راه پیشگیری از سرماخوردگی، رعایت بهداشت فردی به‌ویژه شستشوی مکرر دست‌ها و رعایت فاصله مطمئن در مواجهه با بیماران مبتلاست.

یک کارشناس ارشد آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان این‌که بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف می‌تواند باعث سرماخوردگی شوند، گفت: ازهمین‌رو بدن انسان در برابر این بیماری ایمنی پیدا نمی‌کند.

«نغمه قربانی»، افزود: تاکنون هیچ واکسنی برای پیشگیری از سرماخوردگی ساخته نشده است و تنها راه پیشگیری از سرماخوردگی رعایت بهداشت فردی و اصول بهداشتی در مواجهه با افراد مبتلا به این بیماری است.

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شایع‌ترین راه انتقال ویروس سرماخوردگی را تماس دست‌ها با اشیا آلوده شده به ویروس مانند دستگیره در، نرده، صفحه کلید کامپیوتر، کلیدهای آسانسور، میله و دستگیره درون وسایل نقلیه عمومی، کتاب و دفترچه و خودکار دیگران دانست.

او افزود: روبوسی با افراد آلوده به ویروس سرماخوردگی یا تنفس ذرات آلوده موجود در هوا بر اثر سرفه، عطسه و صحبت کردن افراد بیمار در انتقال سریع بیماری بسیار اهمیت دارد.

قربانی به خانواده‌ها در خصوص مصرف خودسرانه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان ابتلا به سرماخوردگی هشدار داد و گفت: در ۴ روز اول پس از ظهور نشانه‌های سرماخوردگی اوج زمان واگیردار بودن آن است بنابراین اگر عضوی از اعضای خانواده یا همکاران مبتلا هستند باید در این مدت نکات بهداشتی را به‌ دقت رعایت کرد.

وی بسیاری از تبلیغات در خصوص واکسن سرماخوردگی را غیر واقعی برشمرد و تصریح کرد: هرگز با دست چشم‌ها، بینی و صورتتان را لمس نکنید و پیش از خوردن هر خوراکی حتی یک حبه قند دست‌های خود را بشویید که این مساله شامل خوردن غذا با قاشق و چنگال هم می‌شود.

قربانی افزود: برای پیشگیری از سرماخوردگی هر روز به میزان ۶ تا ۸ لیوان آب و خصوصاً مایعات گرم بنوشید، هر روز نیم ساعت ورزش و پیاده‌روی داشته باشید چون ورزش توان مقابله بدن شما را در برابر عوامل بیماری‌زا افزایش می‌دهد، هر روز از میوه و سبزی تازه استفاده کنید تا ویتامین‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات مقاومت بدن را بیشتر کنند.

این کارشناس مسایل بهداشتی گفت: اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید بهترین راه درمان استراحت در رختخواب و نوشیدن هر چه بیشتر مایعات گرم سوپ و آش، مرطوب کردن هوای منزل و اتاق، نوشیدن عسل و آبلیمو و آب مرکبات، غرغره کردن آب ولرم و نمک به‌صورت روزانه یا چند بار در روز، مرطوب کردن مخاط بینی با ویتامین آ چشمی است.

قربانی یادآور شد: اگر علائم بیماری بیش از ۲ هفته طول کشید یا ترشحات بینی و پشت حلق چرکی بود یا گوش درد عارض شد باید به پزشک خانواده مراجعه کرد.
منبع:جهان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها