بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۷۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
جلال جلالی‌زاده

تدبیر24» با روی کار آمدن دولت دوازدهم، بسیاری از صاحبنظران و مردم جامعه معتقدند که کابینه دولت جدید نیازمند تغییراتی است تا مدیران عالی کشور بتوانند با همت بهتری، برنامه‌های دولت را پیگیری کنند. مشکلاتی در دولت قبل وجود داشت. مسائلی مانند ناهمسویی مدیران میانی و بدنه دولت، کارشکنی برخی مدیران و عدم جسارت در پیگیری برنامه و مواضع دولت، از موضوعاتی است که نیاز به وزیران خبره و همسو با دولت دارد. حسن روحانی که اکنون روزهای پایانی دولت یازدهم را سپری می‌کند و باید به فکر کابینه دولت بعد باشد، رای بالایی کسب کرد و به نظر می‌رسد با جدیت بیشتری به فکر پیگیری مطالبات مردم باشد. از همین ‌رو بحث تغییر کابینه نیز از مواردی است که باید در دستورکار دولت جدید قرار بگیرد. برای بررسی لزوم تغییرات در کابینه دولت جدید، با جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 


شاید همه حامیان دولت متفق‌القول باشند که کابینه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم باید تغییرات گسترده‌ای داشته باشد تا هیات وزیرانی همسو، چابک و کارآمد در کنار آقای روحانی بتوانند برنامه‌های دولت را به خوبی پیاده کرده و روند اجرای آنها را تسریع کنند. از نظر شما تغییر در کابینه تا چه اندازه مهم است؟


انتخابات این دوره حاوی پیام‌های مهمی بود و اینک آقای روحانی با آرایی که کسب کرده، باید با جدیت بیشتری در اجرای برنامه‌های خود کوشا باشد. با توجه به وضعیتی که دکتر روحانی در دوره اول خود داشت و مجلس نهم که مجلس ناهمسویی بود، او نمی‌توانست تغییرات خوب و کافی در هیات وزرا انجام دهد، اما به نظر من در این دوره آقای روحانی لازم است از وزرای توانمند، شایسته و متعهد به مطالبات مردم استفاده کند. مجلس دهم نیز مجلس عقلانی و همسو با دولت است و در این جهت، مشکلات دولت قبل را نداریم. بارها شنیده شده آقای روحانی از وزرای خود درخواست کرده که تلاش خود را به کار بگیرند تا مدیران همسو را جایگزین مدیران ناهمسو کنند، اما وزرا باتوجه به شرایط خود چنین کاری را انجام نداده‌اند. حتما آقای روحانی در این دوره نیاز است که کابینه مورد نظر رأی‌دهندگان را به کار بگیرد و افرادی را برگزیند که رویکرد مدیریتی‌شان در جهت خواسته‌های مردم و شعارها و برنامه‌های دولت باشد. کابینه باید به صورتی بسته شود که بتوانند بار مشکلات کشور را به دوش بکشند و درکنار آقای روحانی به پیشبرد اهداف دولت کمک کنند.


کدام وزارتخانه نیازمند توجه بیشتری است و آقای روحانی چه برنامه‌ای را برای این وزارتخانه اتخاذ کند که عملکرد بهتری را نسبت به دولت یازدهم شاهد باشیم؟


ببینید، وزارتخانه‌های کشور، فرهنگ و ارشاد، آموزش پرورش، علوم و تحقیقات و همین‌طور مابقی وزارتخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند. نمی‌توانیم وزارتخانه‌ای را به عنوان مهم‌ترین آنها نام ببریم. هرکدام از اینها با یک طیف از مردم جامعه رودررو هستند و می‌توانند تاثیر بسزایی در رضایت مردم داشته باشند. هر گروه از مردم کشور بر اساس دید و نگاه خاصی به آقای روحانی رأی دادند که نیاز است به مطالبات همه آنها پاسخ داده شود. اینکه یک یا دو وزارتخانه را در درجه اهمیت بالاتری بدانیم، به منزله عدم پاسخگویی به نیازهای اقشار مختلف کشور است. آقای روحانی باید وزیرانی را انتخاب کند که از هرجهت پاسخگو باشند و اهل ایثار و فداکاری باشند تا در دوره دوم آقای روحانی با کوشش خود کام رأی‌دهندگان را شیرین کنند. مبادا افرادی انتخاب شوند که تنها به دنبال میز وزارت باشند و به خاطر عدم تعهد خود حاضر باشند هر خواسته‌ای را از سوی مخالفان بپذیرند. وزیران توانمند، قدرتمند، شجاع و جسور هستند که می‌توانند در راستای منافع رأی‌دهندگان به آقای روحانی عمل کنند. این‌طور نباشد که هرلحظه شاهد عقب‌نشینی وزرا از مواضع دولت باشیم.


یکی از مسائلی که در دولت یازدهم توان بالایی از دولت گرفت و آسیب آن نیز به جامعه رسید، حضور مدیران غیرهمسو در بدنه دولت بود. برخی مدیران میانی دولت با برنامه‌های آن مخالف بودند و اقدامات گسترده‌ای در جهت تضعیف دولت انجام می‌دادند. در استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز این موضوع به صورت گسترده‌تری مشاهده می‌شد. اکنون چه اقدامی لازم است در جهت حل این موضوع انجام شود؟


به نظر من وزارت کشور اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که این وزارتخانه با استانداران و مدیران کشور سروکار دارد. به همین دلیل باید وزیری انتخاب شود که با استانداران همکاری بالایی داشته باشد و البته امتیازی به مخالفان دولت ندهد. مخالفانی که منافع ملی کشور را در این 4 سال زیرپا گذاشتند، نباید امتیازی از دولت بگیرند. استانداران و فرماندارانی باید انتخاب شوند که برآمده از فضای فکری همان استان باشند و این افراد نیز از جسارت بالایی در تعیین مدیران برخوردار باشند. در بسیاری از استان‌های ما مردم از بدنه مدیریتی ناراضی بودند و همین موضوع بر نظر مردم نسبت به آقای روحانی تاثیر گذاشته است. وزیر کشور نقش بسیاری مهمی دارد و حتی کلماتی که به کار می‌برد، ممکن است در جامعه فضای خاصی به وجود بیاورد. از این نظر وزیر کشور باید جنبه‌های بسیار زیادی را در کارش در نظر داشته باشد.


از بحث کابینه دولت بعدی که بگذریم، از نظر شما چه موضوعی باید در اولویت دولت دوازدهم قرار بگیرد؟


مسائل اقتصادی و حل موضوع بیکاری در اولویت کاری دولت است. حل مشکلات فارغ‌التحصیلان بیکار، راه‌اندازی کارخانه‌ها و گره‌گشایی در زمینه مشکلات اداری مردم باید از اولویت‌های دولت آتی باشد.‌ فعال شدن سرمایه‌گذاری در کشور، به‌ویژه در بخش صنعت، یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که می‌تواند گره‌های بسیاری را باز کند و در زندگی مردم گشایش به وجود بیاورد و مسائل معیشتی آنها را کاهش دهد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها