بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۸۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
مهم ترین مسیر تحقق آرامش جامعه بررسی شد
زوال اخلاقی نه تنها در حوزه سیاست بلکه به حوزه اجتماع کشیده شده است.
تدبیر24»جامعه ای که اکنون ملاحظه می کنید مملوء از بد اخلاقی های متفاوت مدنی است و این می تواند موجب آنومی جامعه شود هنجارشکنی هایی که اکنون در حوزه های گوناگون رفتارهای نسل های متفاوت چند دهه گذشته شاهد هستیم و هر نسلی نسبت به نسل گذشته تشدید یافته تر می شود به گونه ای که امروز مسائل اجتماعی در صدر توجه قرار می گیرد محصول عملکرد نادرست در حوزه سیاست است.

بسیاری از مسائلی که برای مردم جامعه مهم است تا زمانی که به زبان نمی آید و پشت تریبون های عمومی اعلام نمی شود، نهادینه نمی شود. اکثریت جامعه از هیچ نوع خشونت چه در رفتار و چه در کلام بری و بیزار هستند، اما آن جایی که مخالفان پذیرفته می شوند به نوعی شاهد وجود فرهنگی انسانی هستیم که عالی ترین مرتبه آن از سوی ائمه اطهار در برخورد با کفار دیده شده است. امیدواریم چنین رویکردی در جامعه نهادینه شود و دولت، مجلس و بزرگان کشور در همه زمینه ها از جمله سیاسی و اجتماعی چنین فرهنگی را در جامعه ترویج کنند.

در چند روز گذشته رئیس‌جمهوری نیز  در مراسم افطار با معاونان، ‏استانداران و روسای سازمان‌های دولتی گفت: ما نمی‌پذیریم که هر کسی در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد و ‏بخواهد با قانون و سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند چراکه معتقدیم آرامش مردم در صورتی امکان‌پذیر است که هر روز قانون را عوض نکرده و زندگی مردم را تغییر ندهیم.‏

   عده ای فقط خود را انقلابی می دانند

اسماعیل شجاعی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می گوید:  واقعیتی که از زمان انقلاب اسلامی به این طرف دیده می شود؛ این است که عده ای همواره ارزش های دینی، انقلابی و باورهای فرهنگی مردم را وسیله ای برای ارتقای موقعیت خود و ابزاری برای شهرت طلبی خود قرار داده اند. او همچنین افزود:  به شکلی که این افراد همواره خود را مدافعین و جهادگران معرفی کرده اند، اما با مشاهده واقعیت ها درمی یابیم که اتفاقاً آن ها با ارزش های اصیل و قرائت شایسته از اسلام که مردم برای آن جهاد کرده اند، فاصله زیادی دارند.

شجاعی با بیان این که برخوردهای نادرست این گروه با جوانان، زنان و دانشجویان، تقسیم جامعه به خودی و ناخودی و خود را صاحب دین دانستند، همان روالی است که این سال ها از این گروه دیده شده است، ادامه داد:  این افراد هر کجا می روند خود را تنها مدافع انقلاب می دانند و به دیگران انگ ضد انقلابی می زنند. در موارد متعددی دیده شده که حسن روحانی و دولتمردان بی دین تلقی شده اند و اعلام شده؛ فرهنگی که این دولت آن را پیش می برد، لاابالی گری است.

او افزود:  چنین قرائتی کجا با اسلام رحمانیت و عطوفت دینی هم سو است و همخوانی دارد!؟  اسلامی که انقلاب اسلامی برای آن ایجاد شد کاملاً منطبق با عطوفت، همراهی کردن با مردم، زندگی در صلح و صفا و حفظ حرمت همه ادیان و مذاهب است. بنابراین رویکرد کسانی که با تهمت زدن و دستاویز قرار دادن دین در پی بدنام کردن رقیب و شرکت در رقابت های سیاسی- اجتماعی هستند، در دین هیچ توجیهی ندارد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: هجمه های زیادی نسبت به وضعیت اقتصادی دولت تدبیر و امید وجود دارد. در حالیکه گفتنی است هنگامی که روحانی دولت را تحویل گرفت، مشکلات متعددی برای آن بر زمین باقی مانده بود. دولت نهم و دهم  علیرغم این که مدعی دفاع از مظلومان و محرومان بود، عملکردی را از خود ارائه داد که کاملاً به ضرر این قشر بود. دولت گذشته نشان داد که جز حرف های تخیل مابانه از اقتصاد چیزی نمی داند.

       آگاهی مردم حقایق را روشن می کند

سید فاضل موسوی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با اشاره به اظهارات منتقدان دولت می گوید:  این گروه‌ها و اشخاص اطلاع درست ودقیقی از مردم ندارند که بتوانند فضای پیچیده اجتماعی کشور را بشناسند.

او همچنین با اشاره به این که مردم به درجه‌ای از آگاهی و پختگی رسیده‌اند که تشخیص ‌چنین بحث‌هایی با چه هدفی است، افزود:  هرچه زمان به پیش می‌رود، آگاهی و هوشمندی مردم بیش از پیش نمایان می‌شود.

موسوی ادامه داد: آقای روحانی میراث‌دار وضعیتی است که از دولت قبلی به جای مانده. وضعیت کشور به گونه‌ای بود که هر کارشناس و صاحب‌نظری که اطلاع دقیق از وضع کشور داشته باشد، معتقد است به عملکرد دولت فعلی احترام می‌گذارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که برخی از مخالفان دولت به شیوه تفرقه بینداز و حکومت کن، عمل می کنند، گفت: چنین رویکردی در جایی است که عملکرد و برنامه این افراد روشن است. تندروها به جای این که به دلیل فجایع و هزینه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم به کشور وارد کردند، از مردم عذرخواهی کنند، بحث‌ها ی انحرافی را مطرح می‌کنند.

او همچنین افزود:  از نظر شرعی و عقلی برآقای روحانی تکلیف است که فجایع باقی مانده از عملکرد دولت قبل را با مردم در میان بگذارد. آقای روحانی باید به مردم اعلام کند که این افراد چه بر سرکشور آوردند و مردم بهتر از قبل‌ آن ها را بشناسند. آنگاه مشخص می‌شود که آیا حسن روحانی مورد وثوق مردم است یا خیر.

موسوی با بیان این که مردم می‌دانند که اداره مملکت با این همه کارشکنی ومانع‌تراشی چقدر دشوار است، می گوید:  جریان تندرو تریبون‌ها را تحت هدایت خود درآورده و دائما درحال تخریب حسن روحانی است، اما نمی‌گویند که دولت تدبیرو امید، تورم چهل درصدی را تک‌رقمی کرد و کشور را با رشد منفی اقتصادی از احمدی‌نژاد تحویل گرفت.

          مردم به تنش زدایی رأی دادند

آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مردم برای رأی دان به رئیس‌جمهور در این انتخابات در ذهن خود یک جمع بندی کلی انجام دادند، می گوید:  یعنی دیدگاه رئیس‌جمهور منتخب را در کنار دیدگاه رقبا قرار داده و بین تنش و مواجهه سخت با تنش‌زدایی و مفاهمه یکی را انتخاب کردند.

او با بیان این که در نگاه کلی مردم مسائل جزئی از ذهن محو می‌شود، افزود: که با وجود مشکلات اقتصادی، اکنون مهم جهت حرکت و دیدگاه رئیس‌جمهور و افق آینده و چشم‌انداز 4 سال آینده کشور است. در این جا مردم شخصیت‌ها را با برنامه‌ها و عملکرد در نظر گرفتند و بعد با هم مقایسه کردند.

غرویان ادامه داد:  این به آن معناست که آن ها شخص‌ها را مقایسه نکردند. مردم شخصیت حسن روحانی را یک شخصیت مثبت با نگاه زندگی مسالمت آمیز دیدند و انتخاب کردند. در چنین انتخابی که در سطح کلان معنا می‌یابد، مسائل جزئی برای مردم اولویت ندارد. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عامل اصلی پیروزی آقای دکتر روحانی اخلاق، شفافیت و صداقت بود، گفت:  مردم در آقای روحانی صداقت و شفافیت بیشتری دیدند و اخلاق بهتری را مشاهده کردند. در این راستا مردم مظلومیت آقای روحانی را حس کردند، بدین علت که در مناظرات انتخاباتی هجمه‌های زیادی از سوی برخی کاندیداها به او صورت گرفت اما آقای روحانی سعی کرد که منطقی برخورد کند و غیر اخلاقی وارد مجادله نشود.  اوهمچنین افزود: عامل اصلی رفتار اخلاق‌محور آقای دکتر روحانی بوده و باید همین رفتار در 4سال آینده ادامه پیدا کند و مردم هم همچنان به او وفادار هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها