بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۸۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
در نشست تخصصی تحلیل فضای سیاسی بعداز انتخابات با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بررسی فضای سیاسی بعد از انتخابات پرداخته شد.
تدبیر24»دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درپاسخ به این پرسش که چقدر با دخیل کردن اظهار نظرات دولت در سایه ومنتقدین در اداره کردن کشور معتقدید واستفاده از نقطه نظرات حجت السلام رئیسی در اداره مملکت می تواند فضای رقابت را به فضای همکاری بعد از انتخابات تبدیل کند اظهار کرد:دولت در سایه حتی به ظاهر نیز اگر اجرا شود اتفاق خوبی نیست اما اگر باب گفت وگو باز شود خوب ونتیجه بخش است.
امیر محمد تاجیک با اشاره به دعوت از حجت السلام رئیسی افزود:حضور حجت السلام رئیسی به نفسه اتفاق بدی نمی باشد اما ایشان فرد متخصص نیست زیرا در زمان تبلیغات انتخابات برنامه مدونی ارائه نکردند .
وی خاطرنشان کرد:باب گفت وگو با جبهه مخالف دولت اگر باز شود مفید است اما متاسفانه اصولگرایان در عمل اعتقادی به گفت وگو ندارند اگر تعامل و همکاری آغاز شود حداقل موضع گیری های منطقی تری نسبت به دولت شاهد خواهیم بود.
پوریا تاتاری با توجه به اینکه در ایران جبهه مخالف دولت یک حزب نمی باشد همانند انگلستان که دولت با آن ائتلاف کند و متاسفانه  در جبهه مخالفین دولت فرهنگ گفت وگو وجود ندارد
وی ادامه داد:مشکل عمده اصولگرایان ومخالفین دولت عدم کادر سازی است بدین معنی که افراد تعیین شده ای  و تغییر ناپذیر هستند .
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درپاسخ به این سوال چرا به زعم کارشناسان، دوره دوم ریاست جمهوری دکتر بسیار دشوارتر از دوره نخست است؟گفت :این مبحث از دوجانبه قابل بررسی است جنبه نخست که انتظار بدنه اجتماعی از دولت بالاتر می رود وجنبه دوم فشار جناح مخالف دولت در این چهار سال بیشتر می شود زیرا ماهیت گفتمان آنها تمامیت خواهی است .
نوید رحمانی تصریح کرد :د.ر دوره دوم دولت با توجه به شناسایی نقاط ضعف هایی که در چهار ساله اول داشته است در دوره دوم عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشد وبا نشاط و توانایی بهتری کار کند .
پوریا تاتاری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اگر در یک شرایط نرمال نیز  باشیم دوره دوم ریاست جمهوری ‌دکتر روحانی سخت تر است تصریح کرد:در دوره نخست بخشی از شعارها مانند برجام اجرایی شده است اما بخشی از انتظارات بدنه اجتماعی مانند رفع حصر ویا آن جمله معروف که چرخ اقتصاد باید بچرخد تا چرخ سانتفریوژها بچرخد به دور دوم موکول شده است بدنه اجتماعی هوادار دولت بار دیگر پای صندوق رای رفته است چشم انتظار اجرایی شدن وعده هاست
وی افزود :باتوجه به زاویه های ایجاد شده در دولت های گذشته در دور دوم بین ارکان نظام (رهبری ریاست جمهوری)ممکن است به این دولت تامین پیدا نکند وامیدواریم این مشکل در این دولت اتفاق نیافتد زیرا اگر پروژه ای مانند برجام به سرانجام رسید فقط به دلیل هماهنگی رهبری وریاست جمهوری بود واگر خواستار اجرایی شدن وعده های دیگر همانند برجام هستیم نیاز به تایید رهبری دارد .
دبیر کل انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد:دولت در زمین بازی می کند که ساخته و پرداخته خودش است توانسته است تورم افسارگسیخته دولت دهم را مهار کند ورکود اقتصادی تا حدودی رفع شده است .
تاجیک با اشاره به اینکه در کشور یک فقر افسار گسیخته وجود دارد که مختصص دولت یازدهم نبوده است بیان کرد:متاسفانه بعد از دولت زمان جنگ  هیچ کدام از دولت ها برنامه مدونی برای مبارزه  بافقر نداشته اند واین نقدی که جنبش های دانشجویی به دولت های همسو خود نیز داشته و دارد و دولت باید در دور دوم به مطالبات این قشر پاسخ دهد .
این فعال دانشجویی تاکید کرد:قشر متوسط وقشر مرفه جامعه نیز خواستار آزادی های اجتماعی است که پاسخ گویی به این مطالبات نیز تبعاتی برای دولت دارد .
وی با اشاره به اینکه گفت وگو ی اصلاح طلبان واعتدالیون نتایج خوبی برای کشور داشته است خاطرنشان کرد:برای ادامه این مسیر در سال 1400باید مردم را با رای ایجابی به پای صندوق رای آورد زیرا مردم در سال ۱۴۰۰با کارنامه بررسی می کنند واگر تا آن زمان به مطالبات مردمی پاسخ داده نشود ااین مسیر که در سال ۹۲اغاز شده است به مشکل بر می خورد.
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که اصلاح طلبان و اعتدالیون برای حفظ وضع موجود و جهش رو به جلو (حفظ پایگاه مردمی) باید چه استراتژی به کار گیرند؟ اظهار کرد با توجه به اینکه در ۲سال پایانی دولت احمدی نژاد بی ثباتی اقتصادی را به مردم اهدا کرده بود و امنیت اقتصادی از ذهن جامعه پاک شده بود با آغاز دولت یازدهم به ثبات اقتصادی و کنترل تورم و رشد صادرات نفت رسیدیم .
نوید رحمانی تصریح کرد :در دوره نخست  تمام توجهات دولت به اقشار متوسط بود وبدلیل عدم نقدینگی وبیکاری با وجود رسیدن به ثبات اقتصادی  به قشر مستضعف ودهک های پایین جامعه آسیب فراوانی رسیده است و دولت باید با ایجاد اشتغال دراین قشر رونق را باز گرداند .
این فعال دانشجویی تاکید کرد :برای حفظ جایگاه موجود ورو به جلو رفتن این دیدگاه مستلزم این است که دولت از گذرگاه رفع رکود وبیکاری ورونق گرفتن تولید وصنعت به خوبی بگذرد .
دبیر سیاسی انجمن علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:متاسفانه در کشور ما بیشتر به امنیت نظامی پرداخته شده است اما امنیت اقتصادی مهم تر از امنیت نظامی است و اصلاح طلبان واعتدالیون برای بهبود بخشیدن به جایگاه خود باید امنیت اقتصادی را در جامعه ایجاد کنند.
پوریا تاتاری در تایید اینکه برنامه اقتصادی کمک به حفظ پایگاه در جامعه می شود اضافه کرد:باتوجه به اینکه در سه سال نخست دوره اول بیشترین انرژی دولت صرف برجام شد هیچ حرکت اقتصادی به نفع طبقات محروم جامعه صورت نگرفت اما در دریک سال پایانی افزایش یارانه اختصاص داده شده به افراد دهک پایین که در اکثر کشورها این حمایت وجود دارد وگام دیگر ارتباط با کشاورزان است خرید مستقیم گندم که امیدواریم ادامه یابد که به نتایج خوبی برسیم .
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه باب گفت وگو با اصولگرایان به حفظ ورو به جلو رفتن پایگاه دولت کمک می‌کند افزود:فضای رسانه ای وقدرتی که سبب رشد فضای باز سیاسی می شود متاسفانه در اختیار جریان مخالف دولت است و باید باب گفت وگو را گسترش دهیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها