بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
جعفر قنادباشی
تدبیر24» موشک‌های ما دفاعی است و از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی‌گیریم؛ این جمله‌‌ای بود که دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در جلسه هیأت دولت به صراحت اعلام کرد.
غربی‌ها همواره برنامه موشکی ایران را مورد انتقاد قرار دادند و آن را خلاف برجام دانستند این در حالی است که برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی به برنامه جامع اقدام مشترک ندارد چراکه برجام تنها مربوط به پرونده‌ هسته‌ای ایران است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکشنبه شب با هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه انتقام شهدای ترور پایتخت را که در تهاجم تروریستی 17 خرداد به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) به مقام رفیع شهادت نائل شدند، گرفتند.

حمله موشکی تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها نمونه کوچکی از پاسخگویی به گستاخی تروریست‌ها بود. این اقدام دلیرانه سپاه ایران چنان شوکه‌‌کننده بود که رسانه‌های عربستان سعودی از انتشار این خبر پرهیز و سعی کردند با بایکوت خبری این انتقام، سرپوشی بر اقتدار جمهوری اسلامی ایران بگذارند.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با جعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی پرداختیم که ماحصل آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

   روز گذشته رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت با قاطعیت اعلام کرد که پرتاب موشک از سوی سپاه به طرف سران تروریست‌های داعش با تصمیم شورای امنیت ملی و بسیار به جا و درست بود و از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی‌گیریم. شما حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران به مقر فرماندهی داعش در سوریه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر مراجعه کنیم به آرشیو اظهارات دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در طول مذاکرات هسته‌ای به این می‌رسیم که بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی ایران موضوعی جدا از برجام است و اختیار در این خصوص با جمهوری اسلامی ایران است. در هیچ کجای برجام بحث برنامه موشکی گنجانده نشده است. دکتر روحانی، رئیس‌جمهور نیز بارها تأکید کرده‌اند که برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی به دیگر کشورها ندارد و در این خصوص از کسی اجازه نمی‌گیریم. موضوع برنامه موشکی امری است که بارها از سوی غربی‌ها مطرح شده است اما مسؤولان کشورمان نیز همواره بر این مهم تأکید کرده‌اند که برنامه موشکی ارتباطی به دیگر کشورها ندارد. در مذاکرات نیز تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیش‌بینی می‌کردند که پس از اتمام پرونده هسته‌ای ایران غربی‌ها قطعاً بحث برنامه موشکی را پیش خواهند کشید و فشارها بر جمهوری اسلامی ایران را آغاز می‌کنند. از این رو تصریح کردند که برنامه دفاعی موشکی ایران به هیچ عنوان ارتباطی به برجام ندارد.

  باتوجه به این‌که اگر تهاجم تروریستی داعش بی‌پاسخ می‌ماند قطعاً آن‌ها گستاخ‌تر می‌شدند و کل منطقه در آتش این گروه تروریستی می‌سوخت. به نظر شما انتقام سپاه پاسداران از تروریست‌ها تا چه ضروری و البته به‌موقع بود؟

در مسائل سیاسی و بین‌المللی و دفاعی بحثی تحت عنوان قدرت بازدارندگی وجود دارد. توان بازدارندگی هر کشوری براساس راهبردهایی است که تنظیم می‌کند. هر کشور استراتژی خاصی را برای قدرت بازدارندگی خود به اجرا در‌‌می‌آورد. در ایران تلاش‌ها در این راستا بوده که با افزایش قابلیت‌های موشکی قدرت بازدارندگی را افزایش دهیم و اجازه ندهیم که دشمن ساختار دفاعی ایران را با تهدید زیر سؤال برد. ایران اسلامی امروز از قابلیت موشکی بسیار خوبی برخوردار است. حمله موشکی تلافی‌جویانه یکشنبه شب سپاه پاسداران در حقیقت نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود و نشان داد که هیچ‌کس نمی‌تواند به ایران چپ نگاه کند. انتقام سپاه پاسداران از تروریست‌ها اقدامی به‌موقع و به‌جا و ضروری بود؛ با هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه به جهانیان اعلام کردیم که ما نیز قربانی تروریسم هستیم. داعش دست‌پرورده عربستان است و سعودی‌ها از نظر عقیدتی و همچنین تأمین امکانات مالی و تسلیحاتی این گروه تروریستی را تغذیه کردند در حالی که اکنون خود را در صف مبارزه با این گروه تروریستی اعلام می‌کنند.

خوشبختانه امروزه جوانان ایرانی از توانایی ساخت موشک برخوردارند و باتمام توان در راستای دفاع از کشور گام برمی‌دارند.

زمانی که موشک به کار گرفتیم پیام‌مان این بود و به جهانیان اعلام کردیم که قربانی تروریسم و در مبارزه با داعش مؤثرترین کشور هستیم. چراکه بسیاری از کشورهای دنیا در قالب ائتلاف به مبارزه با تروریسم می‌پردازند اما کارنامه سه ساله آن‌ها صفر بوده و عملکرد قابل توجهی نداشتند. به کارگیری موشک از سوی ایران نشان داد که معضل تروریسم در منطقه تنها با ائتلاف کشورها حل نمی‌شود بلکه باید در عمل در راستای مبارزه با تروریسم گام برداریم. ما با موشک جواب تهاجم تروریستی داعش به پایتخت را دادیم. به جهان نشان دادیم که تهاجم به کشور را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم و انتقام می‌گیریم.

   این حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران به مواضع داعش در سوریه بازتاب‌های گسترده‌ای در داخل و همچنین در خارج از مرزهای ایران داشت. شما این انتقام را تا چه حد در نمایش اقتدار ایران به جهانیان مؤثر می‌دانید؟

مجموع اقدامات دفاعی که تاکنون انجام داده‌ایم اقدامات منطبق با آخرین نظریات نظامی و دفاعی است. اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که امنیت کشورها در داخل مرزها تعریف نمی‌شود برای نمونه امریکایی‌ها اعتقاد دارند که امنیت خلیج‌فارس امنیت ملی آن‌هاست و این اعتقاد همه رؤسای‌جمهور آمریکا از ابتدا بوده است و امنیت آمریکا فقط در داخل مرزهایش تعریف نمی‌شود. درخصوص کشورهای اروپایی نیز ‌چنین است و تأمین امنیت فقط مختص مرزها نیست. از این رو تصمیماتی برای دفاع از کشور در نظر گرفتیم که از طریق آن اقتدارمان را به رخ جهانیان بکشیم.

در شرایط کنونی باتوجه به تهدیداتی که در منطقه وجود دارد خوشبختانه ایران اسلامی از امنیت بالایی برخوردار است. استفاده از موشک و درهم شکستن مواضع داعش نیز در حقیقت گامی در راستای اثبات توانمندی جمهوری اسلامی ایران بود. از دیگر سو نیز می‌توان آن را تجربه خوبی برای بالا بردن توان دفاعی دانست. حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران به دشمن نشان داد که درخصوص مسائل ملی و امنیت ملی با کسی شوخی و تعارف نداریم. کشور ما همواره با تهدید رژیم صهیونیستی مواجه بوده و این اقدام قهرمانانه سپاه پاسداران پاسخ محکمی به تهدیدات بود و نشان دادیم که در برابر تهدیدات منفعل نیستیم و فعالانه و مقتدرانه پاسخ گستاخی‌ها را می‌دهیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها