بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۸۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
معاون وزارت آموزش و پرورش:
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به شیوه ورود دانش اموزان به مدارس سمپاد انتقاد کرد و گفت: جامعه باید برای حذف تنوع مدارس آماده شود.
تدبیر24»رضوان حکیم زاده درباره چالش‌های تنوع مدارس در ایران اظهار کرد: قطعا با تنوع مدارس موافق نیستم. سوالاتی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا کودکان ما به مدرسه می‌روند؟آیا در جامعه نیز افراد جدا از هم زندگی می‌کنند و قرار است تعاملی با یکدیگر نداشته باشند؟

وی افزود: حتی از منظر دینی نیز مجوزی نداریم که آدم‌ها را از یکدیگر جدا کنیم و افراد را بر حسب موقعیت و طبقه شان آموزش متفاوت بدهیم. بیشترین نقد را به مدارس استعدادهای درخشان دارم. برای موفقیت در زندگی کافی است همه افراد هوش نرمالی داشته باشند اما در محیط خوبی پرورش یابند. آیا نخبگان جامعه که انقلاب را هدایت کردند در مدارس تیزهوشان درس خوانده بودند؟ علت اینکه امثال چمران‌ ها احساس دین کردند این بود که در کنار دانش آموزان عادی درس خواندند و مردم را درک می کردند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به شیوه ورود دانش‌آموزان به مدارس سمپاد انتقاد کرد و گفت: ما در شش پایه ابتدایی ارزشیابی توصیفی داریم و سال هفتم یک مرتبه آزمون مدارس استعدادهای درخشان را برگزار می‌کنیم. این دو با هم در تناقض اند، ما یا باید آزمون را حذف کنیم یا ارزشیابی توصیفی را. بچه‌ها در مدرسه تست یاد نمی گیرند و در بیرون مدرسه آن را فرا می‌گیرند. در حالی که آزمون سمپاد بسیار سخت‌تر از کنکور سراسری است زیرا از هر 80 نفر یک نفر قبول می‌شود و آسیب روانی که به دانش آموز وارد می‌شود قابل اجتناب نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مدارس سمپاد برچسبی به دانش آموزان می‌زنیم و آن‌ها را متوقع می‌کنیم گفت: به جای آنکه این استعدادهای برتر بیشتر احساس مسئولیت کنند و فکر کنند که باید برای جامعه شان چه کنند مدام به دنبال آن هستند که جامعه برای آنها چه باید بکند؟ در کشورهای توسعه یافته مدارس خاصی برای استعدادهای برتر وجود ندارد اما معلم اموزش می‌بیند که چطور در مدرسه با این افراد که متفاوت تر هستند کار کند و توانمندی شان را ارتقا دهد.

حکیم زاده ادامه داد: با وجود مدارس ورزش هم موافق نیستم. ما یک دوره آموزش عمومی داریم که همه افراد جامعه باید آن را بگذرانند و لزوما برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر چاره کار جداسازی و تفکیک نیست. جریان اصلی دانش آموزی در مدارس دولتی درس می‌خوانند و مخالف این هستم که مرتبا به جای تقویت مدارس دولتی، مدل‌های اداره مدارس را تغییر دهیم و مدارس هیئت امنایی و امثال ان ایجاد کنیم زیرا نتیجه این می‌شود که جریان اصلی دانش آموزی به فراموشی سپرده می‌شود. چرا باید به سمتی برویم که به جای ارتقای مدارس دولتی ، مدارس هیئت امنایی و ... را تقویت کنیم؟

وی با بیان اینکه درباره مدارس سمپاد نیز به فرآیند انتخاب دانش آموزان نقد دارم عنوان کرد: ما در شش پایه ابتدایی ارزشیابی توصیفی داریم و سال هفتم یک مرتبه آزمون مدارس استعدادهای درخشان را برگزار می‌کنیم. این دو با هم در تناقض اند، ما یا باید آزمون را حذف کنیم یا ارزشیابی توصیفی را. بچه‌ها در مدرسه تست یاد نمی گیرند و در بیرون مدرسه آن را فرا می‌گیرند. در حالی که آزمون سمپاد بسیار سخت‌تر از کنکور سراسری است زیرا از هر 80 نفر یک نفر قبول می‌شود و آسیب روانی که به دانش آموز وارد می‌شود قابل اجتناب نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به اندازه کافی با نوع معماری مدارس و نوع اموزش کودکی فرزندانمان را از بین برده ایم ولی با این آزمون‌ها تیرخلاص را به کودکی آنها می‌زنیم.

حکیم زاده افزود: در مدارس دولتی و غیردولتی جداسازی دانش‌آموزان براساس درآمد و طبقه اجتماعی انجام می‌شود و هر کس پول بیشتری داشته باشد از آموزش بهتری برخوردار می‌شود و این درست نیست. اکنون شرایط به گونه‌ایست که در دوران قبل از دانشگاه، آموزش‌های غیردولتی و در دوران دانشگاه  آموزش‌های دولتی با کیفیت هستند.

وی در خاتمه سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه جامعه باید برای حذف تنوع مدارس آماده شود، اظهار کرد: باید خانواده‌ها را در این خصوص آگاه کنیم. متاسفانه سودجویی اقتصادی برای برخی افراد از علل مقاومت برای حذف مدارس استعدادهای درخشان است  و نفع برخی افراد در ادامه روند کنونی است زیرا بسیاری از کلاس‌ها و مؤسسات با حذف اینگونه مدارس تعطیل می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها