بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
دولت یازدهم که استیفای حقوق هسته ای کشور و رفع تحریم های گسترده بین المللی را در کارنامه دارد، می رود تا در دوره جدید باز هم با رویکرد تعاملی و گفت وگو با جهان دشمنان جمهوری اسلامی را منزوی ساخته و هماوردی آشکاری را با نظام سلطه به پیش برد؛ هدفی که می توان آن را تعبیر معنای انقلابی گری در سیاست خارجی دانست.
 تدبیر24»رییس جمهوری دیروز (یازدهم تیرماه) در همایش سراسری دستگاه قضا به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن اجلاس سران ضمن اشاره به ضرورت و دشواری های تحقق عدالت در جامعه و اجرای مسوولیت های دستگاه قضا، برخی توفیقات دولت در زمینه شکست راهبرد دشمنان برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران و قرار دادن آن ها در موضع انزوای بین المللی را برشمرد و غلبه بر گفتمان سلطه و خارج ساختن ابزارهایی چون حقوق بشر از دست غربی ها را به معنای انقلابی گری در سیاست خارجی دانست.
رییس جمهوری با اشاره به مطامع قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا برای ایجاد بی ثباتی و تنش در خاورمیانه با اهدافی چون فروش تسلیحات، تعامل سازنده منطقه ای و بین المللی را راهکاری برای جلوگیری از «بسط ید» آمریکا و قرار گرفتن دیگر کشورها در کنار واشنگتن دانست و گفت: امروز در بسیاری از صحنه های بین المللی و مجامع جهانی جمع کثیری از کشورهای آسیایی، آفریقایی، چین، روسیه و حتی کشورهای اروپایی به جای قرار گرفتن پشت آمریکا با مواضع قانونی و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران همراهی دارند.
سخنان رییس جمهوری با توجه به اصول سه گانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی «عزت، حکمت و مصلحت» و آرمان ها و اهداف جهانی انقلاب اسلامی به ویژه نفی سلطه قدرت ها، نشانگر اقدام عملی دولت یازدهم برای حرکت در مسیر اهداف و اصول و عینیت انقلابی گری در سیاست خارجی است.
این در حالی است که در سال های گذشته برخی با تقلیل انقلابی گری به سردادن شعارهای تند و تحریک آمیز در سطح جامعه جهانی، تنها بر چالش های پیش روی کشور افزودند: با تبدیل فرصت ها به تهدید، موجب ایجاد صف بندی بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران شدند.
نمود حقیقی انقلابی گری را در سخنان امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در دیدار اردیبهشت ماه سال 62 با هیاتی خارجی و خطاب به برخی مسوولان سیاست خارجی کشور می توان دریافت که فرمود «ما عازم هستیم که تمام سلطه ها را نابود سازیم و شما هم کوشش کنید که ملت ها را با حق همراه کنید.» بر مبنای همین نگاه، دولت یازدهم ضمن پافشاری بر مطالباتِ به حق ملت و حقوق کشور و رویارویی با زیاده خواهی های آمریکا و اهداف ضدایرانی متحدان منطقه ای واشنگتن، تعاملی گسترده را با اهداف جهانی چون «مبارزه با خشونت و افراطی» پیشه ساخته تا با پیامی همه فهم و فراگیر، جامعه جهانی را مخاطب پیام صلح و عدالت خواهی ایران سازد.
یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران با زبانی گویا و قابل درک برای جهانیان بوده است چنانکه به گفته رییس جمهوری «انقلابی بودن معنایش این است که با بیانی با دنیا حرف بزنیم که دنیا بتواند سخن ما را درک وقبول کند.» پیش از این، به ویژه در دوره اجرایی پیشین، شعارهای انقلابی با بیانی تحریک آمیز از تریبون های رسمی دولت انتشار می یافت و دستاویز ایران هراسی دشمنان قرار می گرفت.
نقطه درخشان دیگر در کارنامه دولت یازدهم درهم شکستن جبهه ضدایرانی است که با تلاش آمریکا برای همراه سازی بسیاری از کشورها و حتی دوستان شرقی ایران در برابر برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی شکل گرفت. اینک اما قدرت یافتن تندروها در آمریکا، واشنگتن را به سوی انزوا پیش می برد و سیاست های ایران ستیزانه کاخ سفید و برخی خصومت های منطقه ای با تهران در جامعه جهانی با رد و تردید روبرو است.
تجربه و تاریخ سیاست خارجی ایران در دوره معاصر از جنگ های ایران و روسیه تزاری و پس از آن ملی شدن صنعت نفت گرفته تا استیفای حقوق هسته ای نشانگر نسبت معکوس توفیق ملی با میزان انسجام و همسویی جبهه متعارض با اهداف و منافع کشور است. به این ترتیب، هر زمان ایران توانسته از اتحاد منافع و اشتراک نظر قدرت های متخاصم جلوگیری کند بیشترین بهره را از سیاست خارجی خود به دست آورده و با موانع کمتری در زمینه تامین منافع ملی روبرو بوده است.
با توجه به این واقعیت و جایگاه کنونی جمهوری اسلامی ایران در سلسله مراتب بین المللی، به ویژه با تحول نگاه واحدهای ملی به اهداف منطقه ای و جهانی ایران و همچنین تلاش هوشمندانه برای به چالش کشیدن نظام سلطه می توان شاهد جلوه آشکار و حقیقی انقلابی گری در سیاست خارجی دولت یازدهم بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها