بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
در شرایط عادی که مردم به سیاست‌های یک دولت برای تکرار آن در چهار سال آینده مجددا رأی داده‌اند، دیگر نیازی به تغییر در کابینه نیست، زیرا مردم به ادامه وضع موجود رأی داده‌اند مگر اینکه به دلایلی خاص ازجمله بیماری و افزایش سن وزرا تغییراتی در کابینه ایجاد شود.
 تدبیر24» اما در شرایطی که در نتیجه انتخابات پیام خاصی وجود دارد و مردم افکار و شیوه‌ خاصی را تایید کرده‌اند، نوع نگاه مردم پیام مشخصی را با خود به همراه دارد. انتخاب ریاست‌جمهوری با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر و میزان رأی بالاتر و با توجه به کارشکنی‌های جناح مخالف، پیامی مشخص داشت. مردم به دولتی رأی دادند که در انجام برخی وعده‌ها موفق عمل کرده و در برخی وعده‌ها ناکام بوده است. از این‌رو باید بررسی کرد عناصر موفق در دولت روحانی در چهار سال گذشته چه عناصری بودند. آن‌هم دولتی که به دلیل کارشکنی مخالفان به بسیاری از وعده‌های خود عمل نکرد اما رأی آورده است، زیرا مردم در مورد عملکرد روحانی قضاوت کردند و با رأی خود گواهی دادند دولت در جهت تحقق وعده‌های خود حرکت کرده،‌ اما مشکلات مختلفی در این مسیر وجود داشته است. درک این مشکلات و رأی متفاوت مردم نشان می‌دهد آنها چه نگرشی را در انتخابات اخیر نفی کرده‌اند. یکی از عناصری که در انتخابات اخیر مورد تایید مردم قرار گرفت، فعالیت‌های وزیرخارجه و تیم دستگاه دیپلماسی بود که وضعیت فعلی و نجات‌بخشی را برای ایران بعد از تحریم‌های بین‌المللی به ارمغان آورده و مردم ایران را از التهاب و تشدید بحران‌های پیاپی نجات داده است. آقای ظریف در مقابل انزوای بین‌المللی کشور ایستاد و بهترین و نزدیک‌ترین روابط انسانی را که در روابط بین‌المللی مهم‌ترین شرط موفقیت است، با سایر کشورها برقرار کرد. این رابطه صمیمی در روابط بین‌المللی دستاورد بزرگی است. وزیر نفت نیز به از نظر کمی و کیفی و هم از نظر تبلیغی و گسترش بازار، توانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. معاون اول رئیس‎جمهور نیز ازجمله افراد موفق کابینه روحانی است که در انتخابات اخیر حیثیت معتبری کسب کرد. از این‌رو باید امیدوار بود ظریف و اعضای موفق کابینه اول روحانی در کابینه دوم حضور داشته باشند، ضمنا گروهی که در انتخابات اخیر شکست خوردند و پیام معکوس از مردم دریافت کردند، به آب و آتش خواهند زد تا عنصری که باعث نفی آنها از سوی مردم شده را مورد انتقام قرار دهند. هرگونه تبلیغ علیه ظریف نوعی انتقام‌گیری ناشی از شکست است.


فریدون مجلسی،  کارشناس روابط بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها