بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
دولت پس از 8 سال نتوانست يک متر مونوريل راه‌اندازي کند
دولت با وجود تمام شوق و اشتياق و به رغم همه تلاش و کوششي که در دوره‌هاي نهم و دهم به عمل آورد، پس از گذشت 8 سال در هيچ نقطه اي از کشور نتوانست حتي يک متر مونوريل نيز
راه اندازي کند و افتتاح يک خط مونوريل به حسرتي 8 ساله تبديل شد.پس از جمع‌آوري پايه‌هاي مونوريل پايتخت در ميدان صادقيه به عنوان ميراثي که از مديريت شهري در دوره قبل براي مردم تهران به يادگار مانده بود، مسئولان سابق شهري که اين بار مسووليت دولت را بر عهده گرفته بودند، در صدد تکرار اين تجربه ناموفق در ديگر شهرهاي کشور بر آمدند.

اختصاص 40 ميليون دلار به اجراي مونوريل

بر اساس اين گزارش در حالي که شهر قم اين «شانس» و در واقع «بد‌شانسي» را داشت تا در ميان طرح‌هاي نصفه و نيمه مونوريل در چند شهر کشور شاهد احداث چندين پايه مونوريل باشد، زمزمه جمع آوري اين پايه‌ها در پايان تصدي دولت دهم بيش از هر زمان ديگري به گوش مي‌رسد.

اين گزارش مي‌افزايد دولت با اين اميد که طرح شکست خورده مونوريل در پايتخت به طرحي موفق در ساير شهرهاي کشور تبديل شود، تمام قد به دفاع از اين طرح برخاست و به اين منظور از هيچ حمايت معنوي و کمک مادي فروگذار نکرد و حتي 40 ميليون دلار از محل حساب صندوق توسعه ملي به اجراي پروژه مذکور اختصاص داد.

تخصيص اين 40 ميليون دلار از حساب صندوق توسعه ملي به پروژه مونوريل در شرايطي به راحتي اتفاق افتاد که درب اين صندوق به منظور پرداخت اعتبار قانوني مصوب مجلس در خصوص پرداخت دو ميليارد دلار به پروژه مترو سال‌ها دو قفله بود و تا‌کنون هيچ کليدي- حتي مصوبات مجلس که هر سال تکرار مي‌شد - نيز موفق به باز کردن قفل صندوق مذکور نشده است.

واقعيت مترو فداي روياي مونوريل شد

به نظر مي‌رسد سرنوشت مونوريل قم نيز تا چند هفته يا حداکثر چند ماه ديگر به سرنوشت مونوريل پايتخت تبديل خواهد شد و به هر حال عاقبت پايه‌هاي مونوريل ميدان صادقيه تهران دير يا زود در انتظار پايه‌هاي مونوريل قم باشد که عمليات اجرايي آن از همان ابتدا نيز به دليل عبور از مجاورت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با چالش‌هاي جدي رو به رو بود.

بنا بر اين گزارش مونوريل قم به عنوان پروژه اي که پس از سال‌ها اخيراً پايه‌هاي آن با صرف هزينه‌هاي هنگفت از پول بيت‌المال جايگزين خط دو متروي اين شهر که داراي مصوبه شوراي عالي ترافيک است شد، در واقع باعث گرديد تا واقعيتي به نام مترو پس از 4 سال فداي رويايي به نام مونوريل شود.

انتقاد شديد نمايندگان کرمانشاه به اجراي مونوريل

در اين ميان مونوريل قم تنها نيست چرا که مونوريل کرمانشاه نيز پس از 4 سال به سرنوشت مشابهي دچار شده و در حالي زمزمه تبديل آن به مترو شنيده مي‌شود که يک مسئول ارشد استان که در ابتداي مسووليت خود به صورت جدي پيگير اجراي مونوريل بود، اين روزها بهترين طرح براي کرمانشاه را اجراي مترو دانسته و بر حمايت قاطع خويش از گزينه مترو تأکيد مي‌کند، البته اظهار نظر نمايندگان دوم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در خصوص پروژه مونوريل در نوع خود بسيار قابل توجه است.

در اين ارتباط سيد سعيد حيدري طيب نماينده مردم کرمانشاه در مجلس با انتقاد شديد از اجراي مونوريل در اين شهر اعتقاد دارد: « اجراي مونوريل از همان ابتدا خيانت به مردم کرمانشاه بود.»

دکتر فتح‌الله حسيني نماينده مردم قصر شيرين، گيلان غرب و سر پل ذهاب در مجلس نيز اجراي مونوريل در کرمانشاه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و معتقد است: «مونوريل ظلم بزرگي بود که مردم کرمانشاه مستحق آن نبودند.»

بهتر نبود به جاي پايه‌هاي مونوريل شبکه‌هاي مترو از دولت به يادگار مي‌ماند؟

گفتني است ساخت مونوريل نمونه اي از طرح‌هاي شتاب‌زده و غير‌کارشناسي است که در اين چند سال به اجرا در آمده در صورتي که اگر اعتبارات ارزي و ريالي که صرف طراحي و ساخت اين پروژه در چند شهر کشور شد، به منظور احداث مترو هزينه گرديده بود، امروز مردم ساير کلان شهرهاي کشور نيز مانند مردم تهران از آثار مثبت آن برخوردار بودند.

پرسشي که در اين ميان وجود دارد اين است که آيا بهتر نبود به جاي تهيه چند جلد گزارش توجيهي بي‌‌پشتوانه و تعبيه چند عدد پايه ناموزون مونوريل به عنوان نمادهاي علمي و اجرايي بر جاي مانده از طرز تفکر حاکم بر دولت‌هاي نهم و دهم، شبکه‌هايي از خطوط مترو در کلان شهرهاي کشور از دولت براي مردم اين شهرها به يادگار مي‌ماند؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها