بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که دولت سه هدف را در تعامل با دنیا دنبال می کند، گفت: دولت یازدهم تلاش کرد تعامل با جهان آسان شود و تا حد زیادی این توفیق کسب شد.
تدبیر24»اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در سال اجلاس سران برگزار شد، افزود: با اجرای برجام گام های اول را برداشتیم و توانستیم ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کنیم و فرصت های سرمایه گذاری را به دنیا بشناسانیم.
وی ادامه داد: ما سه هدف را در تعامل با دنیا دنبال می کنیم که اولین آن توسعه بازار است چرا که این کشور هشتاد میلیونی برای اینکه مسئله اشتغال و بیکاری را حل کند باید بازاری غیر از ایران را هدف قرار دهد و ما مطمئن هستیم بخش خصوصی قادر است کالاهایی تولید کند که قابل عرضه به کشورهای دیگر باشد و می تواند با کالاهای خارجی رقابت کند.
معاون اول رئیس جمهوری دومین هدف را سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری خارجی اولویت اول ما است و فاینانس و اخذ وام های خارجی در این راستا تعریف می شود.
جهانگیری خاطرنشان کرد: شرکت های بزرگی علاقه مند هستند که در ایران فعالیت کنند و در زمانی که عده ای کم تجربه در دنیا هیاهوی جنگ و تحریم ها را به پا کردند، فعالیت شرکتی مثل توتال و امضای قرارداد با ایران به معنای این است که آنقدر فرصت در این کشور وجود دارد که حتی شرکت های بزرگی در این سطح ریسک پذیری می کنند که با ایران کار کنند.
وی ادامه داد: بعضی این قراردادها را یک نقطه منفی دانسته اند در حالی یک سال و نیم است که روی این قراردادها کار شده و دهها جلسه برگزار شده است که اگر اشکالی واقعی در آن مطرح شود آن را برطرف کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: اولین قرارداد بسته شد و هنر ما در این قراردادها باید این باشد که از تمام ظرفیت های قرارداد برای ساخت کشور استفاده کنیم.
جهانگیری همچنین گفت: ما از دنیا فناوری های پیشرفته می خواهیم و فناوری با دنیا این گونه تعریف می شود که بتوانیم فناوری های مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تهیه کنیم.

**بخش خصوصی باید مورد احترام باشد
وی در ادامه به انعقاد قراردادهای خرید هواپیمای ایرباس اشاره کرد و گفت: به دنبال اعلام نیاز کشور برای خرید هواپیما، ایرباس و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند اما در موضوع خرید هواپیما اعتراض ها و نقدهایی بود که البته در این نقد ها بعضی ها بی انصافی کردند.
وی افزود: اگر پول برای خودمان بود و قرار باشد اولویت گذاری کنیم، ممکن بود خرید هواپیما در اولویت اول ما قرار نگیرد اما در خرید هواپیماها، ما پولی پرداخت نکردیم و این هواپیماها از منابع خارجی به داخل ایران آمد و از محل کار و فروش بلیط اقساط مربوطه پرداخت می شود که انصافا این کار بزرگ و استثنایی بود که صورت گرفت.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: با توجه به توانمندی نیروی انسانی داخلی به فناوری‌های نوین و پیشرفته که قابلیت انتقال به کشور را داشته باشد، نیازمند هستیم و در این زمینه هزاران شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفته که تولیداتشان به کشورهای صنعتی صادر می شود.
جهانگیری ادامه داد: بنابراین باید تلاش کنیم تا با همکاری و تعامل با دنیا زمینه واردات و صادرات فناوری‌های به کشور را فراهم کنیم.
وی با یادآوری این موضوع که دعواهای داخلی کشور بر اقتصاد کشور تاثیر گذار است، گفت: افراد با شعور و تحصیلکرده در بنگاه های اقتصادی کشور مشغول کار هستند که می دانند دعواهای داخلی کشور اقتصاد را به چه سمتی می برد، به سوی ثبات یا بی ثباتی یا دولت را قدرتمند یا تضعیف می کند .
وی خاطرنشان کرد: تا انتخابات هست از این دعواها و نقدها و صحبت های تند گاهی هم در آن هست بنابراین بعد از انتخابات کسی که دوستدار کشور، مردم و پیشرفت آن باشد همه متحد می شوند و در راستای پیشرفت آن قدم بر می دارند.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر قرار است بگوییم محور توسعه و پیشرفت کشور و میدان دار توسعه بر بخش خصوصی استوار است باید در سیاست های فرهنگی و اجتماعی هم نشان دهند که طرفدار بخش خصوصی هستند و این بخش ترس از این نداشته باشد که سرمایه آن چقدر است و چند کارخانه در کشور دارد و در کنار آن هم بخش خصوصی باید برای پیشرفت کشور حتما تلاش کند.
جهانگیری تاکید کرد: بخش خصوصی بایدمورد حمایت قرار گیرد باید سیاست های اصل 44 قانون اساسی که بارها رهبری گلایه کردند که وقتی من این سیاست ها را اعلام کردم فکر کرده یک تحول و انقلاب بزرگی در اقتصاد کشور می افتاد، این چنین نشد باید دولت دوازدهم با پیگیری که در دولت یازدهم انجام شد سیاست های اصل 44 قانون اساسی را دنبال کند.
وی ادامه داد: مهم ترین پیام سیاست های اصل 44قانون اساسی این است که بخش خصوصی هر چقدر که بخواهد می تواند در این کشور رشد کند چرا که رهبری براساس قانون اساسی اعلام کردند و کسی حق ندارد غیر از این سیاست دنبال کند نه قوه قضاییه و نه مجلس و هیچ نهاد دیگری. بخش خصوصی باید مورد احترام باشد.
به گزارش ایرنا، آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان صنعت کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در این مراسم از 10 برگزیده بخش های مختلف صنعت و معدن کشور تجلیل شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها