بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۸۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
جنبلاط:
«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و از رهبران دروزی لبنان در گفت و گو با روزنامه «الحیات» چاپ لندن ضمن اشاره به وجود خطر تقسیم سوریه گفت: کسی دقیقا نمی داند موضع آمریکا در قبال سوریه چیست.
 تدبیر24»جنبلاط در این گفت و گو که روزنامه الحیات روز دوشنبه آن را منتشر کرد به موضوعات مختلف از جمله تحولات لبنان، سوریه، جنگ علیه داعش، سیاست های آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه پرداخت.
وی در این مصاحبه که پس از سفر اخیرش به روسیه انجام شد با اشاره به روابط دیرینه حزب سوسیالیست های ترقی خواه با روسیه از زمان شوروی سابق، هدف از این سفر را حل مشکلات به وجود آمده با روس ها در اثر بحران سوریه و از سرگیری مجدد رابطه با روسیه به عنوان یک کشور محوری در منطقه و پشتیبان اصلی حزب سوسیالیست های ترقی خواه دانست.

**سوریه و خطر تقسیم
جنبلاط در پاسخ به این سوال که آیا نگران تقسیم سوریه است گفت: حتی در مسکو نگرانی هایی نسبت به تقسیم سوریه ملاحظه کردم. در شمال سوریه می بینیم که آمریکا چطور از کردها حمایت به عمل می آورد یا در جنوب وضع به چه صورت است و تلاش می شود یک نوار مرزی مانند نوار مرزی لبنان برای حمایت از اسرائیل و مزدوران اسرائیل تا مرزهای جولان و شاید تا مرزهای اردن ایجاد شود. همه اینها مایه نگرانی است. برای همین نیز روس ها خواستار تلاش مشترک برای یکپارچه ماندن سوریه هستند و قانون اساسی برای سوریه واحد را در آستانه مطرح کرده اند.
به گفته وی، مهمترین عامل در این میان نقطه نظرات مشترک بین آمریکا و روسیه است. در رتبه بعدی، ایران و ترکیه قرار می گیرند که هرکدام برنامه ها و اهداف خود را در این زمینه دارند.
جنبلاط افزود: در سوریه سخن از میلیون ها پناهجو مطرح است. حرف هایی نیز درباره خرید برخی اراضی اطراف دمشق توسط برخی گروه ها به گوش می رسد. روسیه و ترکیه و ایران هر کدام در سوریه و عراق امتیازهای کسب کرده اند. امسال سال غمباری بود. اسرائیل هیچگاه به اندازه امروز قوی نبوده است. سفر نخست وزیر هند به فلسطین اشغالی تازه ترین سیلی بود که عرب ها خوردند.
رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نگرانی نسبت به وضعیت لبنان در صورت تقسیم سوریه را وارد ندانست و گفت: لبنان تجربه بحران های اساسی را در تاریخ خود دارد و توانست همه این بحران ها را پشت سربگذارد.

**نقش آمریکا و غرب در سوریه
جنبلاط با اشاره به اینکه موضع آمریکا در سوریه حتی برای تحلیلگران بزرگ هم کاملا روشن نیست گفت: در عمل ما شاهد حمایت آمریکا از کردها و نیز از ارتش عراق و الحشد الشعبی و همه زیر مجموعه های دولت عراق در برابر داعش هستیم. موضوع کردها و نیز جنوب سوریه از مسائل مهمی هستند که باید به آن توجه شود.
وی افزود: ممکن است بتوان مسئولیت تضعیف معارضان سوری را متوجه روسیه دانست، اما از بین کشورهای غربی و حتی آمریکایی ها که وعده حمایت از معارضان را داده بودند و با وجود شعارهای اوباما که می گفت بشار سرنگون خواهد شد، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه تنها کسی بود که بر سر موضع خود ایستاد. تحویل سلاح های شیمیایی جایگزین حمله آمریکا به نظام سوریه شد و بعدا دیدیم که هزاران عنصر جهادی چطور از کشورهای غربی و عربی و از مسیر ترکیه به سمت سوریه سرازیر شدند. این اشتباه فاحشی بود که در حق مردم سوریه انجام گرفت.

**حمایت های ایران از بشار الاسد
جنبلاط با اشاره به نقش ایران در سوریه گفت: ایران برنامه های خاص خود را در سوریه دنبال می کند و این برنامه با طرح های روسی چه بسا تفاوت هایی داشته باشد. ایران تا لحظه آخر از نظام سوریه حمایت می کند و بدون کمک ایران نظام سوریه تضعیف شده بود. بعد از آن بود که روس ها نیز در سوریه ورود کردند. دخالت ایران و سپس روسیه کمک زیادی به نظام سوریه کرد. اما ایران برنامه های متفاوتی از روسیه را دنبال می کند.
وی در پاسخ به این سوال که حضور نیروهای ایرانی در اطراف دمشق چه خطری برای آینده کشور به دنبال دارد گفت: حضور این نیروها با موافقت نظام صورت گرفته است. ما شاهد چند ارتش در سوریه هستیم. ارتش سوریه، ارتش های متعدد ایران که از نیروهای پاکستانی و افغانستانی و عراقی تشکیل شده و نیز حزب الله. تاریخ نظام سوریه و ایران به ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی برمی گردد. ایران هدف راهبردی خود در رسیدن به دریای مدیترانه را مخفی نمی کند.

**اتهام اسرائیل درباره کارخانه ساخت سلاح برای حزب الله در لبنان
رئیس حزب سوسیالیست های ترقی خواه لبنان در پاسخ به سوالی درباره اتهام اخیر اسرائیل و گزارش های صهیونیستی مبنی بر وجود یک کارخانه تولید سلاح ایرانی برای حزب الله در لبنان گفت: اسرائیل همیشه دنبال پیدا کردن بهانه ای برای تجاوز به لبنان است. همه می دانند که سلاح هایی به حزب الله داده می شود. وجود چنین کارخانه ای تغییری در اصل موضوع ایجاد نمی کند. اسرائیل همواره خطوط امداد رسانی ایران به حزب الله را در سوریه بمباران می کند. امیدوارم طرح دفاعی که در دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان تصویب شد به اجرا گذاشته شود اما این مساله مدت زمان طولانی را طلب می کند.

**سخنان سید حسن نصرالله درباره حضور نیروهای خارجی در جنگ با اسرائیل
جنبلاط درباره سخنان سید حسن نصرالله که اخیرا اسرائیل را تهدید کرد که در جنگ آینده با لبنان یا سوریه، نیروهای خارجی برای جنگ با اسرائیل وارد سوریه و لبنان خواهند شد گفت: این سخنان چه با هدف روحیه دادن و یا هر هدف دیگری بیان شده باشد ما را به نظریه «ربط دادن سرنوشت کشورها به یکدیگر» می کشاند. با همه احترامی که به سخن سید قائلم، لبنان به خاطر گره خوردن سرنوشتش با سوریه و در گذشته با فلسطینی ها تاوان سنگینی پرداخت کرد. اگر سلاح حزب الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزاد سازی مناطق باقیمانده از خاک کشور است، بالاخره یک روزی که شرایط مناسب فراهم شد باید تحت کنترل دولت درآید. تاوان سیاسی این کار چیست؟ نمی دانم!

**روابط لبنان با کشورهای خلیج فارس
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای حل مشکل کشورهای خلیج فارس با لبنان پیشنهاد می کند و اینکه آیا در تماس با حزب الله، این مساله را مطرح کرده یا نه گفت: من تماس هایی با حزب الله دارم اما فکر نمی کنم این تماس ها نتیجه ای داشته باشد و باعث کاهش این تنش رسانه ای شود. در حال حاضر مساله بزرگ جنگ یمن است. من همیشه موضع روشنی داشتم و معتقد به نزدیکی کشورهای عربی و ایران بودم. جنگ های نیابتی برای همه ویرانگر است و تاثیرات زیادی بر لبنان دارد.
وی با اشاره به نزاع سعودی ایرانی گفت: لبنان باید از این نزاع دور بماند. ما تحمل تبعات این نزاع را نداریم. بعضی ها فراموش کرده اند که صدها هزار لبنانی در عربستان و کشورهای خلیج (فارس) زندگی می کنند. این حمله های شخصی به عربستان خوشایند نیست.

**جنجال اخیر درباره برقراری ارتباط بین لبنان و سوریه
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان درباره بحث چند روز پیش در هیات دولت درباره برقراری ارتباز با دولت سوریه برای حل مشکل پناهجویان سوری نیز گفت: اولا این ارتباط در حال حاضر بین برخی نهادهای دو کشور وجود دارد و موقعیت جغرافیایی وجود چنین ارتباطی را ضروری می سازد. آزادی اسیران ارتش و نیروهای امنیتی لبنان از دست جبهه النصره در سایه وجود این روابط حاصل شد و سرتیپ عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی نیز در این زمینه نقش ایفا کرد. برای همین بهتر است به زیاده خواهی ها در این زمینه پایان داده شود. حد و حدود این روابط در چارچوب مسائل امنیتی برای مبارزه با تروریسم است. در یکی از روزنامه ها خواندم که هر هفته هفت وزیر به سوریه سفر می کنند.

**تحریم های آمریکا علیه حزب الله
رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواهد همچنین با هشدار نسبت به تبعات تحریم های آمریکا علیه لبنان گفت: این تحریم های بی نظم همه شهروندان شیعه را هدف قرار می دهد و این ظلم است. در عین حال نمی توان سیاست های ترامپ را پیش بینی کرد. وی درباره کنترل ایران صحبت می کند و ممکن است در آینده این سیاست باعث ضربه زدن به لبنان شود.

**همه پرسی در اقلیم کردستان عراق
وی با اشاره به تمایل رهبر اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال گفت: من مسعود بارزانی را نصیحت می کنم که چنین کاری نکند. همه پرسی مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلات را با ترکیه و ایران و حتی عرب های عراقی و بغداد افزایش می دهد.

**لزوم تحقیق درباره حادثه مرگ سوری های بازداشت شده
جنبلاط در بخش دیگری از مصاحبه اش با الحیات با اشاره به حادثه مرگ چهار تن از بازداشت شدگان اخیر در اردوگاه پناهجویان سوری در عرسال گفت: سعد الحریری نخست وزیر خواستار اجرای تحقیقات شده و ما نیز خواهان تحقیق در این قضیه هستیم. نباید به بهانه شعار مبارزه با تروریسم، به همه سوری ها به چشم تروریست ها نگاه کرد و اینطور آنها را به پای میز بازجویی کشاند. چرا هر چهار نفر آنها مردند؟ آیا در اثر سکته قلبی این اتفاق افتاد؟
برچسب ها: جنبلاط ، آمریکا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها