بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
34 سال پیش انجام بازرسی از استان کرمان در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت و نگارنده با عده‌ای دیگر به کرمان رفتیم.
 تدبیر24»دوقطبی شدیدی میان طرفداران مرحوم آیت‌ا... هاشمی و آقای فهیم کرمانی جریان داشت. او رئیس قدرتمند دادگاه انقلاب اسلامی کرمان و در عین حال رئیس کمیسون اصل 90 مجلس بود. اجرای پروژه جازموریان و تعاونی‌های پسته کرمان و بالاخره ترور علی فدایی که به لحاظ اجتماعی مورد علاقه شدید مردم بود اوضاع اداری استان را متاثر ساخته بود به نحوی که رئیس وقت بازرسی کشور آیت‌ا... سیدمصطفی محقق داماد، مجبور شد به کرمان بیاید. در کنار رسیدگی به سایر امور به در خواست تعدادی از مخالفان استانداری خصوصا آقای سیدحسین مرعشی که آن زمان معاون سیاسی استانداری کرمان بود، جلسه‌ای در حضور رئیس بازرسی کل کشور تشکیل شد و عمدتا روحانیون مخالف که در طیف آقای فهیم کرمانی دسته‌بندی می‌شدند، شکایاتی علیه آقای مرعشی مطرح کردند. هیچ نقطه ضعف‌ مادی، فساد یا نقطه ضعف منکراتی، ناموسی یا عقیدتی به او نسبت داده نمی‌شد اما همه از او شکایت داشتند. بالاخره صبر آقای محقق داماد به اتمام رسید و باعصبانیت پرسید اگرآقای مرعشی این اشکالات را ندارد پس چرا با او این همه مشکل دارید؟ سخنگوی روحانیون مخالف که در جلسه حضور داشت در پاسخ آقای محقق داماد گفت: خیلی زرنگ است و از این کلمه بار معنایی منفی در نظر داشت. رئیس بازرسی در پاسخ او گفت: در روایات آمده که مومن باید کیس (زیرک) باشد و این عیب نیست بلکه فضیلت است. اینک پس از سی و چند سال میان دو عضو یک خانواده عده‌ای این رقابت را ترتیب می‌دهند و ساماندهی می‌کنند. در یک سو محسن هاشمی قرار دارد و در سوی دیگر حسین مرعشی است. محسن هاشمی بیشترین رأی را در تهران نصیب خود کرده است. آقای محسن هاشمی در سابقه اجرایی خود کارنامه قابل قبولی دارد. متروی تهران را باید جزو برنامه‌های موفق او دانست. آقای مرعشی نیز در استانداری کرمان، میراث فرهنگی و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و بالاخره بخش خصوصی کارنامه بسیار موفقی دارد. این افراد هر دو به یک بلوک سیاسی وابسته‌اند با این تفاوت که محسن هاشمی در طول سال‌های گذشته هرگز چهره‌ای سیاسی نبوده و حتی در واقعه رحلت مرحوم آیت‌ا... هاشمی نیز هیچ حاشیه‌ای نداشته است. شهرداری تهران نهادی با کارکردهای گوناگون اجرایی و سیاسی است. برای تصدی این جایگاه مردی شایسته است که هر دو بازی را بلد باشد و بتواند میان این دو توازن لازم را ایجاد کند و با تاثیر پذیری از روند عمومی، انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، تمامی امکانات شوراها را در جهت نیل به اهداف ساماندهی و همسو کند. شهرداری تهران سمتی حساس محسوب می‌شود، حتی حساس‌تر از بسیاری از وزارتخانه‌ها و علاوه بر شم سیاسی و توان اجرایی، قدرت مقاومت در مقابل حملاتی که از جبهه‌های مختلف بدان می‌شود شرط لازم برای توفیق شهردار آینده تهران است. از این منظر بدون اینکه قصد فرو کاستن از ویژگی‌های مثبت آقای مهندس هاشمی داشته باشیم، آقای حسین مرعشی برای تصدی منصب شهرداری تهران مناسب‌تر است. تصور می‌شود محبت و علاقه خانواده مرحوم هاشمی به او به حدی است که اگر به جای محسن هاشمی او شهردار شود، موجب رنجش این خانواده نخواهد بود.


غلامعلی ریاحی،  وکیل دادگستری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها