بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۸۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
وزارت نیرو در طول دولت تدبیر دستاوردهای نسبتا خوبی در حوزه بین‌الملل داشته که روند افزایشی صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق و اخذ رتبه اول در میان سایر خدمات طی سنوات اخیر نشانگر این موضوع است.
تدبیر24»با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت آب و برق ایران که در صورت حمایت اصولی و رفع موانع موجود رقمی معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را به خود اختصاص خواهد داد، در راستای انسجام بخشی‌های لازم، مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق در ساختار وزارت نیرو ایجاد شد.

با استناد به گزارش سازمان توسعه تجارت، سهم بخش نیرو در صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۵ حائز رتبه برتر شده، در گزارش‌های سازمان توسعه تجارت سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در سال ۱۳۹۲ به میزان ۴۷ درصد، سال ۱۳۹۳ به میزان ۶۲ درصد، سال ۱۳۹۴ به میزان ۹۸ درصد و در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ به میزان ۴۸ درصد از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور اعلام شده است.

این عملکرد در سال ۱۳۹۳ منجر به عضویت وزیر نیرو در شورای عالی صادرات شد. میزان صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت آب برق در طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده است. از سال ۱۳۹۲ تاکنون شرکت‌های پیمانکار صنعت آب و برق کشور با حمایت‌های وزارت نیرو در کشورهای اتیوپی، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، آفریقای جنوبی، افغانستان، الجزایر، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، سریلانکا، سوریه، سودان، عراق، عمان و کنیا پروژه‌های مختلفی را اجرا کرده‌اند.

از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه‌ احداث سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا، پروژه برق رسانی به ۱۰۰۰ روستا در کشور سریلانکا، سد و نیروگاه سنگ توده دو در کشور تاجیکستان، سد و نیروگاه راغون در کشور تاجیکستان، نیروگاه حیدریه و صدر در کشور عراق، تصفیه خانه کربلا در عراق، نیروگاه تشرین و جندر در سوریه، سد رواندوز در کشور عراق، تصفیه‌خانه کرکوک در عراق و احداث شش واحد تصفیه‌خانه در کشور سودان اشاره کرد.

مپنا، صانیر، صانرژی، پارسیان، فراب، شفاب، گوهر رود، شیمبار، ایران ترانسفو، تولید ملزومات برقی، تابلیه، صفانیکو، پاوان پی، سابیر، سابیر بین الملل، کیان آب، طوس آب، مشانیر، تونل و سد آریانا، مهاب قدس، عمراب، سسیم نورپویا، کوثران نوین آبادان، اویول، عمران منابع اهواز، زلال ایران، کیسون، ساپتا، گام اراک، سینا برق، گروه صنعتی میلاد، ارجان پی، میراب، نصب نیرو، متبا، کنتورسازی، قدس نیرو، سیم و کابل ابهر، شرکت کابل سازی افق البرز و تانا بین الملل از شرکت‌های فعال در پروژه‌های برون مرزی صنعت آب و برق هستند.

از سوی دیگر ایران در شرایط فعلی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق، ارتباط الکترویکی دارد. این ارتباطات الکتریکی برون مرزی در آینده نزدیک باز هم تقویت خواهد شد. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم با توجه به این که چشم انداز وزارت نیرو، تبدیل ایران به مرکز راهبردی برق منطقه بوده، این موضوع در حال پیگیری است.

در این راستا ارتباط با کشورهای روسیه، تاجیکستان و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در دست بررسی، مطالعه و اقدام است. در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، توسعه صادرات برق به کشورهای همجوار مورد توجه قرار دارد.

در این خصوص میزان صادرات برق از سال ۱۳۹۲ تا پایان ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ به کشورهای همجوار شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ۳۶۵۷۵ میلیون کیلووات ساعت اعلام شده که معادل ۳۳۱۸ میلیون دلار درآمد ارزی داشته است.

علاوه‌بر این مبادلات برق مهم تر از صرف صادرات برق است، به این معنی که در برخی فصول و ساعات شبانه روز در کشورها، واردات برق مقرون به صرفه‌تر از نصب و راه‌اندازی نیروگاه فقط برای حدود چند صد ساعت کارکرد در سال است.

در این خصوص وزارت نیرو گزارشی توجیهی در ضرورت تشکیل کمیته مشترک صادرات برق و گاز طبیعی در راستای تبدیل ایران به مرکز مبادلات منطقه‌ای برق تهیه کرده و در کمیسیون اقتصاد هیات دولت و کمیسیون شورای عالی انرژی  مطرح کرده است.  
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها