بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
این روزها گمانه‌زنی‌ها و تعبیرهای زیادی پیرامون ‌کابینه دوازدهم مطرح می‌شود. خبرها حکایت از این امر دارد که برخی از وزرا به‌رغم اینکه در کابینه یازدهم موفقیت ‌قابل توجهی در کارنامه خود نداشتند بازهم در کابینه دوازدهم به کار گرفته خواهند شد و یا اینکه از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه‌ای دیگری خواهند رفت.
 تدبیر24»اما تغییری در مصادیق و فضای کلی کابینه به وجود نخواهد آمد، درحالی که روحانی نسبت به تعهدات خود به مردم ایران مسئول بوده و باید در هر شرایطی به جامعه پاسخگو باشد. به هر روی باید مطالبه‌گران و احزاب و سایر جریان‌ها به روحانی جهت انتخاب وزرا و تشکیل کابینه آزادی عمل لازم را بدهند. در این میان از یک سو نمایندگان مجلس می‌توانند، پیشنهادات خود را به رئیس جمهور درباره چینش کابینه ارائه دهند. نماینده‌ها برای خود این حق را قائل هستند که در برابر وزرای پیشنهادی دولت و رأی به آنها تصمیم بگیرند، همان‌طور که طی روزهای گذشته شاخص‌ها و معیارهای مطلوب دولت به عنوان راهکار به رئیس جمهور ارائه شد. درحقیقت شرایط باید به سمت و سویی پیش برود که پیام عملکرد دولت به مردم ایران امنیت پایدار در همه زمینه‌های اقتصادی، روابط بین‌الملل، داخلی و فرهنگی باشد. امروز با مشکلات و آسیب‌های بسیار جدی در حوزه‌های گوناگون روبه‌رو هستیم، بنابراین دولت نباید به تنهایی وارد میدان شود و برای حل این مشکلات ضروری است که دولت با مجلس و سایر ارکان نظام تعامل‌داشته باشد. روحانی باید برای تشکیل کابینه به پیشنهادات و راهکارهای خیرخواهان و حامیان خود و حتی جریان رقیبش توجه جدی داشته باشد. اگر همه پیشنهادات و انتظارات جامعه و احزاب مورد توجه جدی روحانی در چینش کابینه قرار بگیرد، درحقیقت همگان در می‌یابند که دولت به دنبال تغییر حداکثری با توجه به مطالبات و انتظارات همه بخش‌ها و جریان‌های جامعه است. در این صورت مجلس نیز بر اساس مطالبات مردم و وظایف قانونی خود با دولت همکاری خواهد کرد، اما اگر وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهور برخلاف مطالبات جامعه و تعهدات رئیس جمهور به مردم باشد به طور قطع نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون امید در رای به وزرای پیشنهادی روحانی ملاحظات خاص خود را خواهند داشت.
نباید فراموش کرد مجلس به ویژه فراکسیون امید همه توان و تلاش خود را برای موفقیت روحانی در انتخابات اخیر به کار برد. جریان اصلاح‌طلب مجلس به شهرها به استان‌های مختلف سفرکرده و در حمایت از روحانی به ایراد سخنرانی و بازخوانی وعده‌های روحانی و یادآوری عملکرد موفق دولت در برخی از وزارتخانه‌ها پرداخت اما اگر بنابراین باشد وزرایی که در عملکرد خود ناموفق بودند و ‌بدین ترتیب مردم از عملکرد نمایندگان عالی این وزرا در استان‌ها نیز ناراضی بوده باشند، یک‌بار دیگر در دولت دوازدهم به کار گرفته شوند، قطعا مجلس به عنوان وکلای مردم در سراسر ایران، با دولت همکاری نخواهد کرد، زیرا همکاری مجلس با دولت مشروط بوده و منوط به در اولویت قرار دادن انتظارات و مطالبات مردم ایران و مشکلات کشور است. بنابراین مجلس در شرایطی از دولت حمایت می‌کند که دولت واقعیت‌های مذکور را در نظر بگیرد. به همین دلیل روحانی نباید تسلیم فشارها شده و نباید تصمیمی برخلاف خواسته ملت ایران بگیرد.


احمد مازنی،  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها