بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
نکته مهم در چینش کابینه، سپردن مسئولیت‌ها به حامیان رئیس‌جمهور برای تعیین اهداف و برنامه‌های مورد نظر اکثریت و حتی‌الامکان طرح ایده‌های مخالف است.
تدبیر24» طبیعتا نه‌تنها دکتر روحانی، بلکه هر فرد دیگری به پشتوانه رای اکثریت مردم، زمام قدرت را در دست بگیرد باید نظر اکثریت را در برنامه‌ریزی‌های خود مورد توجه قرار دهد و از کسانی استفاده کند که اولا مخالف برنامه‌های دولت نباشند و ثانیا متعهدانه در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های دولت حرکت کنند. رفتار اشخاصی که کسانی دولت را قبول ندارند، اما بدون صداقت با پذیرفتن مسئولیتی در دولت، خلاف خواسته عمومی دولت عمل می‌کنند، رفتار اخلاقی نخواهد بود، نه‌تنها پذیرش مسئولیت از سوی چنین اشخاصی اخلاقی نیست، بلکه انتخاب چنین اشخاصی از سوی رئیس‌جمهور اخلاقی نخواهد بود. دولت در زمانی عملی اخلاقی انجام داده که براساس رأی مردم، در جهت تحقق خواسته‌های آنها تلاش انجام دهد. باید امکان همکاری منطقی با تمام حامیان دولت که در جهت تحقق مطالبه عمومی می‌کوشند، فراهم شود. در مورد واژه سهم نیز دو معنی مدنظر قرار می‌گیرد؛ مفهوم اول، اشخاص‌ مشخصی که برچسب اصلاح‌طلبی بر آنها می‌خورد و در احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب شناخته‌شده هستند و مفهوم دوم، برنامه‌ها یا اهداف اصلاح‌طلبانه‌ای‌ است که باید تحقق پیدا کند. بدیهی است برای اجرای اهداف و برنامه‌ها، در درجه اول باید آن اهداف و برنامه‌ها را باور داشت. پس اگر اشخاصی به برنامه‌های اصلاح‌طلبی باور نداشته باشند، قادر به اجرای چنین برنامه‌هایی نخواهند بود. آقای روحانی گرچه به صورت روشن و واضحی از عنوان اصلاحات استفاده نکرده است، اما در همه سخنرانی‌های او به‌ویژه در چندماه اخیر، تکیه بر حقوق مردم و اکثریت جامعه‌ای که به او رای دادند، موج می‌زند. رئیس‌جمهور باید از اشخاصی استفاده کند که مشخصا اصلاح‌طلب ‌هستند یا اشخاصی که گرچه کمتر شناخته‌شده‌اند، اما وفاداری آنها به شعارهای دکتر روحانی برای خود رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و گروه‌های سیاسی حامی رئیس‌جمهور، محرز و مشخص شده باشد. البته بخشی از اصولگرایان معتدل به آقای روحانی رای داده‌اند، به‌زعم نگارنده حتی به‌کار بردن اصولگرایان معتدل در کابینه که برنامه‌های روحانی را قبول دارند و حاضر به اجرای وفادارانه این برنامه‌ها در چارچوب سیاست‌های دولت هستند، قابل پذیرش است. اما همه اشخاصی که در کابینه آینده حضور دارند باید خود را مقید به حرکت در چارچوب‌های دولت روحانی بدانند. براساس تجربه دولت‌های پیشین، دیده شده که بعضا در واپسین روزهای فرصت چینش کابینه، وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس تغییر کرده‌اند. نمایندگان مجلس یا گروه‌های اصلاح‌طلب باید ضمن ابراز نظرات خود در فضای عمومی، با تشکیل جلسات و رایزنی‌ها با رئیس‌جمهور، وی را از خواسته‌های خودشان مطلع سازند. گفت‌وگو و حتی ارائه پیشنهاد به رئیس‌جمهور به هیچ عنوان به معنای سهم‌خواهی از دولت نیست. سخن از سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان، سخن اشتباهی است. نه رئیس‌جمهور خود را بی‌نیاز از گروه‌ها و احزاب حامی می‌داند، نه گروه‌های حامی او سعی در تحمیل دیدگاه‌های خود به رئیس‌جمهور دارند و هر دو با گفت‌وگو می‌توانند به نقطه‌تعادلی برای رسیدن به کابینه مطلوب برسند.



محمد کیانوش راد، تحلیلگر مسائل سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها