بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
عصر روز پنجشنبه به فاصله یک روز پس از آنکه طرح تحریم‌های آمریکا در مجلس نمایندگان با آرای بسیار بالایی به تصویب رسید سنای آمریکا با 98 رأی موافق و تنها 2 رأی مخالف طرح تحریم‌های ایران را به تصویب رساند.
 تدبیر24»بنابراین از آنجا که ترامپ از همان ابتدا و قبل از ورود به کاخ سفید همواره اعلام کرده که برجام بدترین قرارداد ممکن است و به محض ورود به کاخ سفید آن را پاره خواهد کرد، طرف‌های توافق امکان خروج یکجانبه برجام را غیر ممکن دانسته و عواقب لغو آن را به ترامپ هشدار دادند. بر این اساس ترامپ اگرچه در آن زمان به دلیل هشدارها و مخالفت سناتورهای دموکرات برجام را لغو نکرد اما او از موضع خود به‌طور کل صرف نظر نکرده بلکه با تصویب تحریم‌های جدید به بهانه آزمایش موشک بالستیک و مسائل حقوق بشر همچنان در نابودی تدریجی برجام جدی است. بنابراین تحریم‌های جدید مجلس نمایندگان و سنای آمریکا متناقض با روح برجام است و در واقع تحریم‌های تازه با منافع جهانی و مسیر برجام تعارض دارد. در حالی که بر اساس قرارداد هسته‌ای 6 قدرت جهانی با ایران، همه کشورهای طرف توافق با تهران در مقابل کاهش غنی‌سازی هسته‌ای، تعداد سانتریفیوژها و به‌طورکلی ادامه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران با نظارت تام آژانس متعهد شدند که تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای به‌طور کامل رفع شود اما اقدامات آمریکا 180 درجه برخلاف آن مسیری است که در برجام آمده است. به همین دلیل نیز طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران به ویژه اتحادیه اروپا آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و روح برجام می‌دانند. اتحادیه اروپا بارها اقدامات ایالات متحده در قبال برجام را به واشنگتن هشدار داد و از آنجا که همه طرف‌های توافق در برجام منتفع هستند، بنابراین نابودی برجام و عدم اجرای آمریکا به تعهداتش منافع همه اعضای توافق را تهدید می‌کند؛ اعضای توافق هسته‌ای بدون تردید از برجام دفاع خواهند کرد. ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و مساله عدم پایبندی آمریکا به برجام و تحریم‌های جدید را به شورای امنیت ببرد، زیرا اتحادیه اروپا، چین و روسیه خود عضو دائم شورای امنیت هستند قطعا شورای امنیت نیز به نفع ایران در برجام رأی خواهد داد.
اما اگر حتی ایران نتوانست در شورای امنیت کاری از پیش ببرد باید به دادگاه بین‌المللی لاهه مراجعه کند و موضوع بدعهدی آمریکا و تحریم‌های جدید را به آنجا ببرد. قطعا تهران در شورای امنیت و پس از آن در دادگاه بین‌المللی لاهه به نتیجه خواهد رسید. اکنون با اعمال تحریم‌های جدید شرایط به نفع ایران و به زیان آمریکاست. ایران می‌تواند بر روی نقض تعهدات آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید موج سواری کند و در این مسیر اتحادیه اروپا، چین و روسیه با او همراه خواهند بود.


داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها