بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۶ مرداد را به نام روز (فنی و حرفه‌ای) نامگذاری کرده‌اند.
تدبیر24»روز بزرگداشت فنی و حرفه‌ای یعنی روز برتری مهارت گرایی بر مدرک گرایی. شاید هنوز پس از گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از مردم و مسئولین عنایت نداشته باشند که چرا مهارت گرایی از مدرک گرایی بالا‌تر است و چرا تاکنون به این موضوع توجه کافی نشده است؟ 

یک نگاه گذرا به کشورهای مدرن و فوق مدرن پس از جنگ جهانی دوم نظیر ژاپن و آلمان نشان می‌دهد که اگر این کشور‌ها امروز بر قله دانش و تکنولوژی قرار گرفته‌اند به دلیل همین اجرای صحیح استراتژی مهارت گرایی به جای مدرک گرایی بوده است. 

آنچه که کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان سوم را آسیب پذیر کرده این است که به گمان مردم و مسئولین ارزش هر انسان به مدرکی است که از دانشگاه گرفته و همین مساله باعث شده که متاسفانه چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن، تب داغ کنکور و کابوس قبولی در دانشگاه سال‌های سال اعصاب و روان دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها را فرا گرفته و حاصل کار جز رنج و زحمت و آسیب‌های روحی و روانی چیزی نبوده و در آخر در یک مسابقه غیرمنطقی به نام کنکور کسانی برنده میدان شده‌اند که با داشتن امکاناتی توانسته گوی سبقت را از دیگران بربایند و مثلا در یک دانشگاه و در یک رشته خوب قبول شده و به کسب مدرکی نائل آیند. 

صرفنظر از مزایای قبولی و علم آموزی در یک دانشگاه خوب جای بسی تامل و تاسف است که حتی استادان بزرگ همین دانشگاه‌ها هم اکثرا در مقام نظری و تئوری صاحب نظر هستند و از نظر مهارت‌های عملی و تجربی تخصصی (فنی و حرفه‌ای) در عرصه و میدان عمل و اجرا بسیار ضعیف و ناتوانند. 

بنابراین ارزش گذاری و بزرگ شماری روز ۶ مرداد باید عملاً و نه حرفاً در نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند. یعنی ما باید با الگو گرفتن از کشورهای مدرن و مترقی یک انقلاب آموزشی را در کشور برنامه ریزی کنیم و به جای مدرک گرایی به سرعت به سمت مهارت گرایی و نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای سوق پیدا نماییم. 

چه فقط در این شرایط خواهد بود که درب کلاس‌های دلال بازی کنکور و بورس بازی مدرک گرایی در دانشگاه‌ها و خرید و فروش سوالات امتحانی بسته خواهد شد و تنها در این حالت است که ملاک ارزشی تخصص افراد به مدرک کاغذی آن‌ها نخواهد بود بلکه به مهارت‌های عملی و تخصصی و تکنولوژیک آن‌ها خواهد بود و فقط در چنین حالتی است که یک کشور به قله‌های رفیع دانش و تکنولوژی و صنعت دست پیدا می‌کند. 


مهدی آیتی، نماینده مجلس ششم


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها