بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
مدیرعامل شهربان شهرداری تهران از اجرای مرحله سوم طرح ساماندهی دستفروشان توسط شهرداری در نیمه دوم شهریورماه در 20 نقطه پایتخت خبر داد و از دستگاه های دولتی و مرتبط خواست که شهرداری را در اجرای این طرح بزرگ و مهم یاری کنند.
تدبیر24»ابوالقاسم چیذری با بیان اینکه رویکرد کارشناسانه و منطقی در مواجهه با پدیده‌ها و موضوعات شهری و تصمیم‌گیری درباره آنها این است که مبتنی بر تحقیق، پژوهش و مطالعات جامعه شناختی باشد، گفت: بر این مبنا، در مواجهه با پدیده دستفروشی و تصمیم‌گیری درباره آن باید مبتنی با پژوهش‌های جامعه‌شناختی حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه در پدیده دستفروشی ما با چندضلعی «دستفروش، شهروندان، دولت و شهرداری» مواجه هستیم، اظهار کرد: دستفروشی معلول ناکارآمدی سیاست‌های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال «دولت» است که جمعی از هموطنان ما را با عنوان «دستفروش»، برای امرار معاش، به خیابان‌ها و پیاده‌روها می‌کشاند و هنگامی که «شهرداری» طبق قانون برای رفع سدمعبر دستفروشان اقدام می‌کند، با واکنش منفی و جبهه‌گیری خود دستفروش‌ها و «شهروندان» روبرو میشود.

مدیرعامل شهربان ادامه داد: شهر تهران تاوان ناکارآمدی دولت در حوزه اقتصاد و ایجاد شغل در شهرهای دیگر کشور را می دهد؛ به بیان دیگر، دولت نتوانسته است در شهرستان ها از نظر اقتصادی و کار، مردم را قانع کند و به دلیل کیفیت بالای خدمات ارائه شده در تهران و کارگری بودن وجهه پایتخت، افراد جویای کار به عنوان مهاجر به سمت تهران هجوم می آوردند.

چیذری تاکید کرد: در حقیقت، دستفروشان که ۷۶ درصدشان سرپرست خانوار و ۶۴ درصدشان متاهل هستند، تاوان ناکارآمدی مدیرانی را می‌دهند که موظف به ایجاد شغل برای آنان هستند و در این بین، شهرداری هم که مامور اجرای قانون است، قربانی هجمه‌های احساسی شهروندان و رفتارهای خشونت‌بار دستفروشان می‌شود.

وی با بیان اینکه شهردار تهران با توجه به این مسائل، همواره بر لزوم توجه به معیشت دستفروشان توأم با برقراری انضباط شهری با هدف «ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران» تاکید کرده اند، افزود: طبق پژوهش جامعه شناختی انجام شده از سوی شرکت شهربان در خصوص ماهیت، علل پیدایش و عوارض دستفروشی و نیز راهکارهای مواجهه با این پدیده، کارشناسانه‌ترین راهکار برخورد با دستفروشی، «ساماندهی دستفروشان» است.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران تاکید کرد: پس از مطالعه و تحقیقی که بر روی ۱۱ کشور که اقدام به ساماندهی دستفروشان کرده‌اند، طرح علمی و بومی ساماندهی دستفروشان را تهیه کردیم و اولین مرحله این ساماندهی در اسفند ۹۴ در تهران به اجرا درآمد.

چیذری با اشاره به اینکه مرحله دوم ساماندهی دستفروشان توسط شهرداری تهران در اسفندماه ۹۵ به اجرا درآمد، گفت: در مرحله دوم ساماندهی، ۲۰ هزار دستفروش در ۲۰ نقطه تهران برای امرار معاش ساماندهی شدند که رضایت شهروندان و دستفروشان از این طرح، نشانه بارز موفقیت آمیز بودن آن است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر با توجه به رشد بیکاری و اینکه معابر عمومی تهران ظرفیت و توان پذیرش سیل دستفروشان را ندارد، تصریح کرد: در همین راستا، مرحله سوم طرح ساماندهی دستفروشان توسط شهرداری تهران، نیمه دوم شهریورماه 96 در 20 نقطه پایتخت به اجرا در می آید.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران تصریح کرد: با توجه به وظایفی که قانون در خصوص ساماندهی بر عهده دستگاه هایی مانند وزارت کار، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، صدا و سیما، نیروی انتظامی و قوه قضائیه گذاشته است، از همه این دستگاه های خدمتگزار درخواست داریم شهرداری تهران را در اجرای این طرح بزرگ و مهم یاری کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها