بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
یک مورخ و روزنامه‌نگار با بیان اینکه برخورد دولت فرانسه در طول تاریخ نسبت به دولت ایران مزورانه و ریاکارانه بود،‌گفت: امیر کبیر به این دلیل فرانسویان را مردمان گستاخ، بی‌ادب و فضول می‌نامد.
به گزارش تدبیر24 خسرو معتضد مورخ و روزنامه‌نگار در گفت‌و‌گو با فارس، در مورد نقش تاریخی دولت استعماری فرانسه در ایران اظهار داشت: فرانسویان از زمان صفویه وارد تجارت و دریانوردی جهان می‌شود.

وی افزود: دولت فرانسه به علت اینکه کمپانی هند شرقی انگلیس و  هلند، در ایران دارالتجاره دارند و فرانسه ندارد ناوگان دریایی به خلیج فارس می‌فرستد تا بندر عباس را بمب‌باران کنند.

معتضد با اشاره به اینکه دولت فرانسه با بمباران بندرعباس وارد صحنه سیاست ایران می‌شود، ‌ادامه داد: نخستین سفیر دولت که فرانسه به ایران در راه ماموریت بیمار می‌شود و می‌میرد و سفیر معشوقه‌اش را که روس و روسپی بوده است به ایران روانه می‌کند که به ماری پتی معروف بود. این نشان از بی‌سامانی و رعایت نکردن عرف دپیلماتیک توسط این دولت دارد.

وی گفت: کتابی نیز از یک نویسنده یونانی به نام «ماری پتی در دربار اصفهان» موجود است که حاوی اطلاعاتی از سفر این زن روسی و اقداماتش در ایران است. لوازم آرایش برای نخستین بار توسط این زن به دربار شاه سلطان حسین وارد می‌شود. در اواخر دوره صفویه دولت ایران سفیری به نام «محمدرضا بیک بیات» را به سفارت فرانسه می‌فرستد.

معتضد ادامه داد: این سفیر با احترام به دربار فرانسه لویی چهاردهم می‌رود. تابلوی در موزه کاخ ورسای نصب شده که مورد اعتراض سفیر دولت محمدرضاشاه پهلوی قرار می‌گیرد. در این تابلو سفیر ایران حالت افتاده در برابر لویی چهاردم به تصویر کشیده می‌شود که دولت شاه اعتراض می‌کند مبنی بر اینکه «ما مگر مستعمره شما بودیم که اینگونه نقاش فرانسوی سفیر ایران را به تصویر می‌کشد».

وی افزود: در 1722 میلادی وقتی ایران به دست افاغنه قلیجایی می‌افتد سفیر فرانسه در استانبول به نام «مارکی دو بوناک» پیشنهاد می‌کند. ایران بین روسیه و عثمانی تقسیم شود. تمام شمال ایران با وساطت فرانسه به دولت روسیه داده می‌شود و مغرب ایران بعلاوه قفقاز به عثمانی داده می‌شود.

نویسنده کتاب «رضاشاه از آلاشت تا آفریقا» ادامه داد: نادرشاه با تمهید و ظرافت سرزمین‌ها را باز پس می‌گیرد. 11 هزار سرباز روس بر اثر بیماری وبا در گیلان می‌میرند و روسها ناچارا می‌روند و توپخانه خود را به ایران واگذار می‌کنند و نادرشاه 12 سال با عثمانی‌ها می‌جنگد و سرزمین‌های تصرف شده را بازپس می‌گیرد.

معتضد ادامه داد: برخورد دولت فرانسه در طول تاریخ نسبت به دولت ایران مزورانه و ریاکارانه بود. این در حالی است که ایرانیان به فرانسویان فرهنگ و زبان فرانسوی علاقمند بوند.

وی با اشاره افتتاح مدرسه دارالفنون ادامه داد: وقتی به امیر کبیر پیشنهاد می‌کنند که از دولت فرانسه کمک بگیرند. قبول نمی‌کند و فرانسویان را مردمان گستاخ بی‌ادب و فضول می‌نامد. به همین دلیل در ساخت و افتتاح مدرسه دارالفنون از دولت اتریش کمک می‌گیرد.

نویسنده کتاب«از فروغ‌السلطنه تا انیس‌الدوله» با بیان اینکه کشور فرانسه از 1800 میلادی به بعد با ایران رابطه برقرار کرد،گفت: در زمان آقا محمدخان قاجار ناپلئون بناپارت دو نفر از دانشمند فرانسوی که هم گیاه‌شناس و هم جاسوس بودند را به ایران می‌فرستد تا اطلاعات جمع‌آوری کنند و از سرزمین ایران به هندوستان حمله کنند.

وی ادامه داد: ناپلئون بناپارت از سال 1800 میلادی بنای مکاتبه با ایران را  می‌گذارد فتحعلی شاه قاجار نیز با کمک کلیسای فرانسوی حلب و کلیسای ارامنه با ناپلئون بناپارت نامه‌نگاری می‌کند. و تقاضای کمک از دولت فرانسه علیه جنگ با روسیه می‌کند ناپلئون بناپارت اجابت می‌کند و دو افسر به ایران می‌فرستد که در راه یکی ‌میرد و افسر دیگر می‌ماند و قراردادی با فرانسه به نام «فین‌کن‌اشتاین» می‌بندد.

 

نویسنده کتاب «سیاست، زن و حرمسرا»  ادامه داد:‌ یک ماه بعد ناپلئون روسیه را شکست می‌دهد و ایران را فراموش می‌کند و جالب است هئیت فرانسوی وقتی که به ایران می‌آید. 8 ماه طول می‌کشد در همین زمان سیاست فرانسه عوض می‌شود. وعده‌های بی‌حاصل می‌دهد.

معتضد با بیان اینکه ایرانیان در سال 1808 از دولت فرانسه نامید می‌شوند فرانسوی‌ها را از ایران اخراج می‌کنند.افزود: تنها خدمتی که دانشمندان فرانسوی به ایرانیان کردند در شناخت تاریخ ایران است که اجر و مزد آنها را بردند به اندازه یک دیوار کامل از آثار باستانی ایرانی در مزه لوور قرار دارد.

وی با بیان اینکه ناصرالدین شاه تمام آثار باستانی کشف شده توسط فرانسویان را به برای ابد به خودشان بخشید، افزود: فرانسویان نیز از این فرصت نهایت استفاده کردند و غارت کردند. حتی در مناطق باستانی که در حال جستجو بودند پرچم فرانسه نصب می‌کردند و به اعتراض ایرانیان توجه نمی‌کردند و تنها در بازدید شاه ایران برای مدتی کوتاه پرچم ایران را نصب کردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها