بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۸۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
احمد شیرزاد
تدبیر24»اکنون پس از چهارده سال مجدد اداره پارلمان شهری و همچنین پایتخت به اصلاح‌طلبان واگذار شده است. متأسفانه طی این چهارده سال شاهد فسادهای گسترده و همچنین بدهی‌های مالی شهردارهای ناکارآمد بوده‌ایم. اوج این ناکارآمدی را می‌‌توان در پرونده املاک نجومی قالیباف به‌وضوح دید. بسیاری اعتقاد دارند که سیستم شهرداری تهران به‌گونه‌ای می‌باشد که فسادپذیر است و باید خلأهای قانونی در این چارچوب رفع گردد. از این رو ضروری است که اعضای شورای شهر پنجم و همچنین نجفی، شهردار پایتخت این مهم را در نظر داشته باشند که به دور از حواشی به فعالیت و تأمین انتظارات به‌حق و معقول مردم بپردازند. اکنون بسیاری نگاه‌ها معطوف به عملکرد شهردار جدید پایتخت و همه ذره‌بین‌ها بر فعالیت‌های او متمرکز شده است تا با بزرگنمایی کوچکترین کاستی که به دلیل نبود امکانات در شهر تهران ایجاد شده است، مدیریت فردی توانمند و مجرب و متعهد همچون نجفی را زیر سؤال ببرند و از او انتظار معجزه داشته باشند.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 عملکرد نامناسب شهردار سابق موجب شد تا شاهد بدهی‌های بسیار و پرونده‌های فساد مالی باشیم. حال با وجود محدودیت‌های مالی موجود همه از نجفی به‌عنوان شخصی اصلاح‌طلب انتظار دارند و به‌نوعی می‌توان گفت نجفی زیر ذره‌بین خواهد بود. در این خصوص بفرمایید که اگر منصفانه بنگریم، نباید از نجفی انتظار معجزه داشته باشیم.

نجفی مدیری توانمند و با تجربه است و می توان انتظار داشت که او بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها را رفع نماید. او فردی موفق در حوزه‌های مختلف بوده است و از این پس نیز در شهرداری تهران شاهد توانمندی‌هایش خواهیم بود. نجفی، مدیری باهوش و مجرب و متعهد و  شخصیتی است که در کمتر از سی سالگی تجربه خود را در مدیریت‌های کلان نشان داده است. شهامت و شجاعت تصمیم‌گیری یکی از ویژگی‌های مهم اوست؛ همچنین درک خوبی از جامعه مدنی و شهری دارد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که نباید توقع تأمین انتظاراتی بسیار فراتر از امکانات شهری موجود را از نجفی داشت. جامعه شهرنشینی باید انتظاراتی برای شهردار این دوره تعریف نماید و نباید با انتظارات غیرمعقول و غیرمنطقی از نجفی انتظار معجزه داشته باشیم. اما اگر انتظارات معقول و متناسب با سطح امکانات موجود و با هدف‌گذاری صحیح و منطقی داشته باشیم، می‌توان از نجفی انتظار معجزه و کار بزرگ داشت؛ کاری که به راحتی هرکسی از پس آن برنیاید. به نظر من شهرداری بیش از این‌که به فکر اجرای پروژه‌های عمرانی و ساخت پل و زیرگذر و ... باشد، باید به سمت کاهش مشکلات و آسیب‌های شهری نیز حرکت کند. قالیباف بیش از هر امری در دوره مأموریتش در پی اجرای پروژه‌های عمرانی بود. شهردار قبل از او نیز یعنی احمدی‌نژاد به ارائه وام ازدواج به شهروندان ‌پرداخت و منابع شهرداری را صرف تبلیغات خود کرد. به اعتقاد من آنچه از نجفی انتظار می‌رود این است که اصولاً بنای نظام شهری سازمان‌یافته را پی‌ریزی کند. خوشبختانه نجفی در این امر شخصیتی توانمند است. تهران حدود 200 سال پیش دِهی کوچک بود و به‌تدریج تبدیل به ابرشهری شد که از نظر بزرگی و عظمت و هیبت ساختمانی ابرشهر است اما از نظر ساختار تمدنی و نظام اداره شهر در سطحی بسیار پایین قرار دارد. اقداماتی طی سال‌های اخیر صورت گرفته است که بی‌حساب‌و‌کتاب و نسنجیده و کارشناسی نشده بود. در شرایط کنونی باید گفت که شهر تهران نیاز به طراحی جدید دارد. ساختار اداری شهرداری به نحوی می‌باشد که باید بپذیریم فسادپذیر است و به‌شدت در مظان اتهام مردم قرار دارد. ساختار شهرداری تهران به نحوی است که جامعه به‌راحتی نمی‌تواند به آن اعتماد کند. وقتی سیستم شهرداری به نحوی فسادپذیر است که اصلی‌ترین منبع درآمدش را فروش ضابطه شهری می‌گذارد، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت. شورای عالی شهرسازی و مراجع مختلف قوانینی وضع کرده‌اند و برای اجرا به شهردار سپرده‌اند؛ اما شهرداری به دلیل نبود منابع مالی و همچنین برای تأمین هزینه‌ها این ضوابط را به فروش رساند و مطابق میل خود عمل کرد. باید نجفی جلوی این‌ تخلفات را در شهرداری بگیرد و نظام درآمدی سالم و پایدار ایجاد کند و همچنین باید به‌سمتی حرکت شود که منابع درآمدی ضابطه‌مند شوند؛ بسیاری از املاک و اراضی در تهران بلاتکلیف باقی مانده‌اند و یا درخصوصش بسیار بحث مطرح است و یا این‌که میان میان مالکان خصوصی آن درگیری وجود دارد. متأسفانه موضوعات بلاتکلیف در این شهر بسیار زیاد است.
این‌طور نیست که مردم شهرنشین فقط نگاه به این کنند که کجا جاده‌ای ساخته می‌شود و یا ساختمانی بالا می‌رود. پروژه‌های بسیاری در تهران وجود دارد و بودجه‌های عمرانی و پیمانکاران بسیاری نیز هستند که در این کارها تبحر دارند. آنچه به نظر من مهم است بنای یک ساختار نظام‌یافته مدنی است که باید انجام شود و خوشبختانه نجفی این تجربه را دارد.
به اعتقاد من زمان ساخت‌و‌سازهای بی‌ضابطه در تهران به پایان رسیده است. البته این به این معنا نیست که ساخت‌و‌سازها را متوقف نماییم. اما به این معناست که شتابزدگی‌هایی که تاکنون در اجرای پروژه‌ها وجود داشت، متوقف شود و با حساب و کتاب به ساخت‌و‌ساز بپردازیم و به مسائل اساسی نظام جامع اداری شهری توجه کنیم.

بعد از 14 سال مجدد اداره شورای شهر و شهرداری پایتخت به اصلاح‌طلبان بازگشته است. اعضای شورا و همچنین شهردار تهران مسؤولیت سنگینی از این پس بر عهده دارند. به نظر شما شرایط کنونی را باتوجه به مشکلات مالی بسیار می‌توان تلفه فاجعه‌آمیز برای اصلاح‌طلبان تلقی کرد؟ در این بین شورای شهر چه کمکی در رفع مشکلات شهری به نجفی خواهد کرد؟

به اعتقاد من نجفی به‌خوبی از پس رفع مشکلات شهر تهران برمی‌آید. او مدیری مجرب و متعهد است و به نظر من بهترین گزینه برای اداره پایتخت است. درخصوص کمک شورای شهر تهران به شهردار برای رفع مشکلات نیز باید گفت که این شورا باید همچون ناظری دقیق، سالم و صاحب درایت عمل نماید؛ در همین ابتدای کار باید نظام رابطه شهردار و اعضای شورای شهر مشخص شود. در دوره گذشته این نظام رابطه به‌نحوی تعریف شده بود که شهردار، تصمیم‌گیر مطلق و اعضای شورای‌شهر تابع شهردار بودند و قالیباف بسیار بر اعضای شورا نفوذ داشت. در شرایط کنونی با وجود شخصیت برجسته‌ای که نجفی دارد، شورای شهر باید اقتدار و صلابت خود را حفظ کند و  جدی و قاطع و همچنین بدون گذشت به نظارت بر امور بپردازد. توجه به این نکته بسیار مهم است که اعضای شورای شهر علاوه بر رسالت سنگینی که درخصوص نظارت بر عملکرد شهرداری دارند، وظیفه نظارت بر یکدیگر را نیز دارند.  

بسیاری بر این باورند که نجفی، مدیری توانمند و با درایت و هوشمند است و به‌خوبی می‌تواند از پس مشکلات شهر تهران برآید. شما این توانمندی‌ها را چطور ارزیابی می‌نمایید؟
نجفی، تجربه حضور در شورای شهر را در کارنامه خود دارد و قطعاً موفق به رفع بسیاری از کاستی‌ها خواهد بود. این‌طور به نظر می‌رسد که او به‌واسطه توانمندی‌ و هوشمندی و درایتی که دارد، به‌خوبی به رفع مشکلات و کاستی‌ها خواهد پرداخت.
علاوه بر این باید گفت نجفی وقتی وزارت علوم را تحویل گرفت که پس از انقلاب فرهنگی وزارت علوم از هم پاشیده بود؛ به این معنا که ظرف دو سه سال دانشگاه‌ها کاملاً از هم گسیخته شد و تنها کسی که توانست در آن مقطع عملکرد مناسبی داشته باشد، محمدعلی‌نجفی بود. موفقیت در آن شرایط به خوبی نشان از توانمندی و آگاهی او دارد. خوشبختانه اعضای شورای شهر فردی مناسب را برای شهرداری تهران انتخاب کردند. امیدواریم که از این پس انرژی‌ها صرف این نشود که املاک میان چه کسانی تقسیم شود و شاهد پرونده‌های فساد باشیم. به نظر من رسانه‌ها نیز وظیفه و رسالتی مهم در این خصوص دارند. اعضای شورای شهر این نکته را نیز باید در نظر داشته باشند که زیر ذره‌بین هستند و به دور از هر حاشیه‌ای باید به فعالیت در راستای تحقق انتظارات مردم بپردازند. منتخبان مردم برای پنجمین پارلمان شهری باید این نکته را مورد مداقه قرار دهند که به‌واسطه حضور و فعالیت گسترده رسانه‌ها امروزه در اتاق‌های شیشه‌ای به سر می‌برند و عملکردشان به خوبی در معرض دید همگان است. از دیگر سو جناح رقیب نیز از همین ابتدای کار ماشین تخریبش را روشن کرده است و بر کوچکترین کاستی و مشکل متمرکز می‌شوند و شروع به بزرگنمایی می‌کنند. از این رو ضروری است شهردار جدید پایتخت شرایطی را  فراهم کند که امکان فروش ضابطه‌ وجود نداشته باشد. در مجموع امیدوارم که شورای اسلامی شهر تهران در فضایی به دور از حواشی و مشکلات، کار خود را آغاز کند و به پایان برساند و با قاطعیت و جدیت بر شهرداری نظارت نمایند. البته بهتر است سیستم اداری شهرداری نیز به‌گونه‌ای تعبیه شود که امکان خطا در آن وجود نداشته باشد و مکانیسم‌های تصمیم‌گیری به نحوی باشد که هیچ شخصی نتواند امضای طلایی داشته باشد. از این رو ضروری است که مکانیسم‌ها به درستی طراحی شود و در بخش‌هایی که ممکن است واگذاری یک امتیاز به نفع یا ضرر کسی باشد باید شوراها و کمیته‌هایی وجود داشته باشند که از اعمال نفوذ افراد و صاحبان نفع، بری باشند.


نوآوران آنلاین

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها