بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۹۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
رئیس جمهور آمریکا تقریبا همزمان با تمدید تعلیق ‌تحریم‌های ایران توسط ‌آمریکا چند شخص ایرانی را مورد تحریم قرار داد و بلافاصله بعد از این اقدام توسط رئیس جمهور آمریکا‌، او اعلام کرده که ایران به روح برجام پایبند نیست.
 تدبیر24»عدم پایبندی ایران به روح برجام تفسیرآمریکایی‌هاست و بهانه‌ای بیش نیست. اخیرا کنگره آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران در سه مورد حقوق بشر، سیستم موشکی و حمایت از آنچه آمریکایی‌ها حمایت از تروریسم می‌دانند، علیه ایران وضع کرده است. ظاهرا تحریم‌ها تنها موارد نام برده را شامل خواهد شد. چون تحریم اخیر مربوط به مسائل موشکی ‌است و اشخاصی در این رابطه دچار محدودیت‌هایی شده‌اند. اما برخی نیز اعتقاد دارند هرچند تحریم‌های جدید آمریکا عناوین متفاوتی دارد، اما در هرحال وجاهت حقوقی ندارد و آمریکا به‌جای وضع این‌گونه تحریم‌ها که وجاهت قانونی ندارد باید تحریم‌های ناشی از پرونده هسته‌ای که براساس توافق وین برداشته شده است را لغو کند و با عدم لغو این محدودیت‌ها آمریکا عملا به تعهد خود درمقابل برجام و ایران پایبند نبوده است. تعارض نظارت در این مورد بین کارشناسان مختلف وجود دارد. اما این سوال به وجود می‌آید که تحریم‌های آمریکا بر لغو تحریم‌های هسته‌ای از سوی کشورهای اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد؟ تحریم‌های آمریکا معمولا تحریم‌های یک جانبه مضاعف است و افرادی که پایبند به تحریم‌های آمریکا نباشند نمی‌توانند توفیق در تجارت در ایالات متحده داشته باشند. زیرا کشورها و شرکت‌های مختلف با آمریکا رابط تجاری گسترده دارند. تحریم‌های آمریکا تا حدودی بر تصمیمات کشورهای اروپایی در ارتباط با ایران اثر می‌گذارد. درگذشته که کلینتون قانون داماتو را علیه ایران به امضا رساند، اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف مخالف مقررات سازمان تجارت جهانی و حقوق بین‌الملل است. بنابراین شرکت هلندی آمریکایی براساس تحریم‌های آمریکایی مجبور به ترک آمریکا شد اما بلافاصله توتال فرانسه جایگرین این شرکت شد. حال باید دید اتحادیه اروپا در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه موضعی را در پیش خواهد گرفت. هر چند اروپایی‌ها دارای تحریم‌های یک جانبه غیرمضاعف هستند. از سوی دیگر آنها به برجام مانند یک تعهد بین‌المللی نگاه می‌کنند و به آمریکا معترضند. حال باید دید چه واکنشی در مقابل تحریم‌های جدید خواهند داشت. البته شرکت‌های تجاری بین‌المللی هموراه به دنبال سود خود هستند و با توجه به دید نه چندان مثبت اتحادیه اروپا در مورد ترامپ این امید وجود دارد که موضع اروپایی‌ها علیه آمریکا موضع جدی باشد و تحریم‌های یک جانبه مضاعف کاربرد جدی نداشته باشد.


داوود هرمیداس باوند، کارشناس روابط بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها