معاون آموزشی وزارت بهداشت از احتمال بازنگری در برخی بستههای سند تحول آموزش خبرداد و گفت: تلاش بر این است که حوزه آموزش ضمن پاسخگویی بیشتر به نیازهای حوزه سلامت در جهت ارتقاء و گسترش آموزش پزشکی نوین متناسب با جایگاه کشور ما در منطقه ادامه مسیر دهد.
تدبیر24»دکتر باقر لاریجانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان
اینکه مدیران در تمامی سطوح ذخایر کشور هستند و تجربه مدیریتی ایشان گنجینه
ارزشمندی است که باید از آن بهره برداری شود گفت: همانطور که طی 3 سال
گذشته نیز اتفاق افتاد در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت سعی می شود از
تجربیات تمامی مدیران فعلی و گذشته این حوزه به نحوی بهرهبرداری شود و در
دولت دوازدهم نیز ضمن استفاده از تمامی مدیران فعلی حوزه آموزش سعی میشود
از اساتید محترم در دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در این زمینه تجربیاتی
دارند و در اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز
میتوانند کمک کنند، استفاده شود.
وی با اشاره به برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در
خصوص ساماندهی وضعیت آزمونهای این وزارتخانه گفت: در تمامی دورههای
مدیریتی تدابیری برای ارتقاء و حفظ امنیت آزمون ها اتخاذ شده و این مهم در
قالب برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به صورت ویژهای مدنظر
قرار گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: طی تحولاتی که در
آزمونها رخ داده امروز بسیاری از آزمونها با همکاری دبیرخانه های مناطق
آمایشی برگزار می شود و این امر باعث شده ضمن اجتناب از ترددهای بی مورد و
ایجاد امکان برای افراد که بتوانند در منطقه نزدیک محل سکونت و تحصیل خود
در آزمون شرکت کنند، مکانیزم پاسخگویی نیز سادهتر شود.
وی افزود: در اقدام دیگری در همین زمینه، برخی آزمونها هم به
صورت الکترونیک برگزار میشود که در برنامه آتی این امر به بسیاری از
آزمونها تسری مییابد و با فراهم شدن زیرساخت های لازم بسیاری از آزمون ها
به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد.
بعضی رفتارها و تخلفاتی که رخ میدهد در شأن جامعه پزشکی کشور نیست
لاریجانی تاکید کرد: تحولات زیربنایی مرکز سنجش، بالا بردن
تدابیر امنیتی و شفافیت در برگزاری آزمون ها نیز موضوع دیگری است که باعث
شده آزمون ها در صحت و امنیت بیشتری برگزار شود و چالش ها طی 3 سال گذشته
بسیار کمتر شده است و البته ذکر این نکته لازم است که در هر آزمونی عده ای
که موفق به کسب نمره نمی شوند اعتراض می کنند و متاسفانه بعضا رفتارها و
تخلفاتی رخ می دهد که در شأن جامعه پزشکی کشور نیست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این سئوال که آیا
برنامه ای برای مستقل شدن مرکز سنجش و آموزش پزشکی و تجمیع دبیرخانه های
حوزه معاونت آموزشی وجود دراد یا خیر گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی کشور حوزه
ای یکپارچه است و ادغام نظام آموزش در سیستم ارائه خدمات نیز فرصتی برای
ارتقای کیفیت آموزش و همچنین هماهنگ کردن آموزش با نیازهای نظام سلامت است.
لاریجانی بیان کرد: آزمون های علوم پزشکی به منزله ورودی حوزه
آموزش است و مباحث مختلفی درخصوص این آزمون ها مطرح است که همکاری مرکز
سنجش آموزش پزشکی با دبیرخانههای حوزه معاونت آموزشی را الزامی میکند و
در این راستا برای ارتقاء همه حوزه های آموزش از جمله مرکز سنجش آموزش
پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش خواهد شد.
وی در رابطه با رویکرد طرح تحول آموزش در سالهای آتی اظهار
کرد: طی 3 سال گذشته که اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
آغاز شد و در کنار اقداماتی که صورت گرفت و نتایج آن نیز مشهود است، تمرکز
بر روی فرهنگ سازی و نهادینه کردن مباحث تحول در بدنه آموزش علوم پزشکی
کشور بود و این امر به خوبی میسر شد.
آغاز اجرای بسته های طرح تحول در بسیاری از دانشگاهها
لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه اعضای هیات علمی مشارکت خوبی
در اجرای بسته های طرح تحول آموزش دارند و مسئولین ارشد دانشگاه ها نیز
توجه بیشتری به حوزه آموزش میکنند و اجرای آن نیز در بسیاری از
دانشگاههای علوم پزشکی کشور شروع شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: استقرار بستههای طرح
تحول آموزش از برنامه های 4 سال آتی در حوزه آموزش است و با تجاربی که در
این 3 سال کسب شد، بازنگریهایی در بستهها بر مبنای نیازهایی که از سوی
مجریان احساس می شود صورت میگیرد و تلاش بر این است که حوزه آموزش ضمن
پاسخگویی بیشتر به نیازهای حوزه سلامت در جهت ارتقاء و گسترش آموزش پزشکی
نوین متناسب با جایگاه کشور ما در منطقه ادامه مسیر دهد.
لاریجانی با اشاره به نیازها و ضرورت های معاونت آموزشی
وزارت بهداشت برای 4 سال آتی در حوزه آموزش تاکید کرد: همانطور که قبلا
گفته شد، طی 3 سال گذشته مشارکت دست اندرکاران حوزه آموزش برای ارتقای این
حوزه به خوبی جلب شده و اجرای برنامه ها نیز کاملا شروع شده و در این مدت
برخی از زیرساخت های حوزه آموزش پایه ریزی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به اینکه درگیری
حوزه آموزش با مسائل روزمره و محدودیت های جدی سرعت تحول و نوآوری و افق
های بلند در آموزش را محدودتر میکند، تاکید کرد: لازم است تا نهادهای
بالادستی حمایت بیشتری از حوزه آموزش علوم پزشکی داشته باشند البته تلاش
هایی برای این امر در دولت یازدهم صورت گرفت.