بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۹۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
«علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از یک هفته پرکار در اروپا و تلاش برای حفظ برجام، عصر پنجشنبه لندن را به مقصد تهران ترک کرد.
تدبیر24»صالحی در آخرین گفت‌وگوی رسانه‌ای‌اش در لندن پیش از عزیمت به تهران دستاورد سفرش به اروپا را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت که اروپا 'خواستار حفظ برجام است'.
وی پنجشنبه گذشته برای شرکت در سمینار بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ' ادواردو امالدی' و دیدار با مقامات ایتالیایی در رأس هیاتی وارد رم شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنانی در سمینار بین‌المللی «ادواردو امالدی» که با موضوع «همکاری بین‌المللی برای تقویت ایمنی، امنیت هسته‌ای و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای» برگزار شد تأکید کرد که لغو یا تضعیف برجام نه‌فقط به ضرر ایران بلکه به ضرر همه جامعه جهانی است.
صالحی با تأکید به اینکه حفظ برجام به نفع کشورهای شرکت‌کننده در آن و همچنین تمام جامعه جهانی است گفت این توافق‌نامه که سخت به‌دست‌آمده است ارزشمندتر از آن است که بتوان اجازه داد تضعیف یا نابود شود.
وی ادامه داد برخلاف ذهنیت منفی دولت آمریکا، تصویری واضح و قابل‌درک از این توافق و تعهدات مندرج در آن در ایران وجود دارد که تمام جامعه جهانی نیز در این مورد با ایران هم‌عقیده است.
صالحی گفت، روند نامیمونی که از زمان انتخاب دولت جدید آمریکا از حدود یک سال قبل، از آن‌سوی آتلانتیک آغازشده است بخصوص مواضع منفی اخیر نوید خوبی به همراه ندارد.
وی در ادامه به بیان موضع ایران در قبال تضعیف برجام پرداخته و گفت مایلم قاطعانه این نکته را روشن کنم که ایران نمی‌خواهد شاهد از هم پاشیدن این توافق باشد. در عین‌حال، اگر این توافق‌نامه از بین برود چیزی بیش از آسیب به منافع ایران که آمریکا آرزو دارد به آن ضربه بزند در انتظار جامعه جهانی خواهد بود.
صالحی گفت،نیازی نیست خاطرنشان شود که ترک برجام از سوی آمریکا به‌طورجدی بر سیاست‌های ایران در این رابطه تاثیرخواهد گذاشت. علاوه بر آن باید خاطرنشان کرد که عدم موفقیت توافق هسته‌ای اعتبار سیاسی و چهره بین‌المللی آمریکا در فضای سیاسی بین‌المللی طوفانی را تضعیف خواهد کرد.
وی افزود، گر برجام از این طوفان و مخالفت‌های جاری جان به دربرد راه را برای حل دیگر مسائل بین‌المللی مشابه در آینده خواهد گشود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان گفت بهتر است امیدوار باشیم که در شرایط کنونی عقل سلیم و مصلحت‌اندیشی پیروز خواهد شد.
در جریان این سمینار، 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیامی ویدیویی، برجام را راه‌حلی برد - برد دانست و گفت: برجام مانع از یک رویارویی نظامی خطرناک شده و متعلق به یک یا دو کشور نیست.
وی افزود: به توافق هسته‌ای با ایران توجه کنید. این توافق بدون اتحادیه اروپای قوی غیرممکن بود. ما تمام توان خود را در خدمت صلح قراردادیم و این برای موفقیت مذاکرات ضروری بود.توافق هسته‌ای ایران قدرت همکاری بین‌المللی را نیز نشان داد. از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو به راه‌حلی برد – برد دست‌یافتیم؛ سنگ بنایی برای عدم اشاعه بنانهاده و مانع بالا گرفتن یک (رویارویی) مخرب و خطرناک نظامی شدیم.

** یوکیا آمانو: ایران به تعهدات هسته‌ای خود متعهد است
'یوکیا آمانو' مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز که در این سمینار حضور داشت، طی سخنانی پایبندی ایران به برجام را تائید کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش من، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت تا بررسی‌های خود را در مورد مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، متوقف کند.
آمانو همچنین در جریان اقامت صالحی در رم، با وی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و در رابطه با برجام گفت‌وگو کرد.
آمانو در ملاقات خود با صالحی ضمن تبادل‌نظر در خصوص آخرین تحولات سیاسی مرتبط با برجام و فعالیت‌های اخیر دولت آمریکا به این نکته اشاره کرد که آژانس تاکنون پایبندی ایران به تعهدات خود را گزارش کرده است.
وی تأکید کرد آنچه برای ما مهم است ارزیابی عینی از اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای و تعهدات کشورها در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که مبنای اظهارنظرها و گزارش‌های آژانس بوده و خواهد بود. از این منظر تحولات سیاسی تأثیری بر ارزیابی آژانس نخواهد داشت.

** علاقه مندی ایتالیا به همکاری در مباحث علمی، صنعتی و فناوری پیشرفته محسوس است
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه سفرش به رم، با 'والریا فدلی' وزیر علوم و دانشگاه‌های این کشور ملاقات کرد.
صالحی ضمن مفید و مثبت خواندن این دیدار به خبرنگار ایرنا گفت: فضای بسیار مثبتی میان دو کشور وجود دارد که پس از برجام بسیار گسترده‌تر از قبل شده است و امیدوارم از این فضا به نحو احسن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: علاقه‌مندی ایتالیا به همکاری در مباحث علمی، صنعتی و فناوری پیشرفته و امکان همکاری‌های متقابل در حوزه‌های مختلف، محسوس است.
معاون رئیس‌جمهوری افزود: در این دیدار درباره حوزه‌های مختلف همکاری مذاکره و تأکید شد تا در خصوص طرح‌های خاص، به‌طور مشترک سرمایه‌گذاری شود. یکی از طرح‌های موردبحث، پروژه فناوری 'کوانتومی' در ابعاد مختلف است که قرار شد درباره آن مطالعه صورت بگیرد.
صالحی گفت: همچنین بحث همکاری‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی میان دو کشور مطرح شد. تاکنون نیز چندین قرارداد میان دو کشور منعقدشده که به‌خوبی پیش می‌رود اما نیاز به توسعه تدریجی آن است.
وزیر علوم ایتالیا نیز طی اظهاراتی بیان داشت: پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برای ما بسیار مهم است و رم از اجرای این توافق حمایت می‌کند و امیدواریم همکاری‌های دوجانبه پس از دیدار مثبت امروز بیش‌ازپیش تحکیم یابد.
رئیس سازمان انرژی هسته‌ای پس از دیدار با فدلی، از موسسه ملی فیزیک هسته‌ای در 'فراسکاتی' موسوم به 'ای.اف.ان.اف' نزدیک به شهر رم بازدید کرد. در این دیدار از تأسیسات پیشرفته شتاب‌دهنده‌های الکترونی و هسته‌ای بازدید شد.

** سفر به لندن و دیدار با وزیر امورخارجه انگلیس
صالحی پس از یک سفر پرکار در رم، عصر سه‌شنبه به دعوت بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس وارد لندن شد.
وی در بدو ورودش به خبرنگار ایرنا گفت: 'علاوه بر ملاقات با وزیر امورخارجه انگلیس، دیدار با نمایندگان مجلس و نشست با تعدادی از نخبگان رسانه‌ای مجموعه برنامه‌هایی است که طی اقامت یک روز و نیمی در لندن خواهیم داشت.'
صالحی صبح چهارشنبه همراه با حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن، به دیدار بوریس جانسون در محل اقامتش در لندن رفت.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بعداً در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، دیدار خود با جانسون را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صحبت اصلی ما بر روی برجام بود و من به‌عنوان مسئول سازمان انرژی اتمی با وی صحبت کردم.
وی اضافه کرد: در این دیدار در رابطه با اقداماتی که دولت جدید آمریکا در نظر دارد در رابطه با برجام صورت دهد، صحبت شد. در این نشست و وزیر امورخارجه انگلیس گفت ما به جد به آمریکایی‌ها اعلام کردیم، علاقه‌مندیم برجام پابرجا بماند و به آن خدشه‌ای وارد نشود. نخست‌وزیرشان هم همین صحبت را با ترامپ داشته است.
صالحی گفت: ما در این نشست نظراتمان را بیان کردیم؛ مقداری وارد محتوای برجام هم شدیم، حتی ابعاد فنی و مسائل حاشیه‌ای هم مطرح و پاسخ‌های لازم داده شد.
وی افزود: ما موضعمان را به‌طور صریح بیان کردیم؛ آن‌ها هم نظرات خودشان را داشتند اما روی یک موضوع تأکید داشتند و آن حفظ برجام بود و گفتند که تمام تلاششان را به سهم خودشان صورت می‌دهند از طریق مذاکرات دوجانبه‌ای که با آمریکا دارند به سهم خود در ارتباط با حفظ برجام، عمل کنند.
معاون رئیس‌جمهوری کشورمان بیان داشت: قطعاً ما به‌عنوان یکی از طرف‌های برجام علاقه‌مندیم که برجام پابرجا بماند ولی نه به هر قیمتی. در آنجا به‌صراحت گفته شد که دو حالت بیشتر وجود ندارد. یا همه از برجام خارج می‌شوند یا همه در برجام می‌مانند. شکل سومی وجود ندارد. لذا بهتر است که همه تلاش کنند، برجام باقی بماند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در مورد آنچه انگلیس نقش بی‌ثبات کننده ایران در منطقه می‌خواند و تأثیر احتمالی این مساله بر حمایت لندن از برجام گفت: اروپایی‌ها گاهی سخنان آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنند و لذا ایشان (بوریس جانسون) هم اشاره کردند که طرف‌های آمریکایی بر روی این مسائل گله‌مند هستند؛ اما ما روی این موضوعات وارد نشدیم و در رابطه با برجام گفت‌وگو کردیم.
وی تصریح کرد: من احساس می‌کنم آن‌ها (انگلیس) می‌خواهند که برجام محفوظ باشد.
صالحی اضافه کرد: خروج از برجام برای انگلیس چیزی جز ضرر نخواهد داشت چراکه این کشور در مذاکرات گروه پنج به‌علاوه یک شرکت داشته و باهدف مشخصی برجام را دنبال کرده است.
جانسون نیز پس از دیدار با دکتر صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا انگلیس به برجام پایبند می‌ماند؟ گفت: در همین رابطه صحبت کردیم و امیدواریم کارها به نحو خوبی پیش برود.
وزیر خارجه انگلیس پیش از دیدار با صالحی با رکس تیلرسون و محمدجواد ظریف وزیران امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا و ایران برای تأکید بر تداوم منافع برجام برای همه طرف‌های این توافق تلفنی گفت‌وگو کرده بود.
متعاقباً وزارت خارجه انگلیس بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن جانسون گفت: توافق هسته‌ای، توافق بسیار مهمی است و بریتانیا از این توافق حمایت و بر اهمیت تداوم پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان تأکید می‌کند.
وی افزود: من همچنان بر دیدگاهم ثابت و استوار باقی هستم که توافق هسته‌ای دستاورد تاریخی بود که بدون شک جهان را امن‌تر کرده است. این توافق که نتیجه 13 سال تلاش و فعالیت‌های دیپلماتیک است، موجب افزایش امنیت هم در منطقه (خاورمیانه) و هم در انگلیس شده است و ما به تشویق و ترغیب ایالات‌متحده به در نظر گرفتن این تأثیرات و پیامدهای امنیتی (در تصمیم‌گیری‌هایش درباره برجام) ادامه می‌دهیم.
بیانیه وزارت امورخارجه انگلیس همچنین افزود: کارن پیرس مدیر سیاسی دفتر امور خارجی و مشترک‌المنافع انگلیس وابسته به وزارت امور خارجه انگلیس نیز در نشست سه‌شنبه‌شب همتایانش از فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا برای بررسی موضع اروپا درباره برجام حضور یافت.
درحالی‌که احتمال عدم تائید برجام از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا قوت گرفته، اروپایی‌ها تلاش خود را برای حفظ این دستاورد تاریخی افزایش داده‌اند.
بنا بر تصویب کنگره آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور هر 90 روز یک‌بار باید پایبندی ایران به برجام را تائید کند و مهلت 90 روز بعدی، 15 اکتبر (23 مهر 96) به پایان می‌رسد.
ترامپ توافق هسته‌ای را یکی از «بدترین و یک‌جانبه‌ترین توافق‌ها» خوانده و بارها گفته است که دیگر پایبندی ایران را تائید نخواهد کرد.
صالحی در آخرین گفت‌وگوی رسانه‌ای‌اش در لندن درباره واکنش ایران به خروج احتمالی آمریکا از برجام افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌طور متناسب تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد. هیات نظارت بر برجام برای سناریوهای مختلف، خود را آماده کرده است. قطعاً متناسب با شرایط و تحولات روز سناریویی متناسب را پیش خواهد گرفت و مواضعش را اعلام خواهد کرد.
وی گفت: امیدواریم که با تلاش‌هایی که انجام می‌شود تا آنجایی که امکان دارد، سعی شود برجام بدون خدشه، همان‌طور که تا به امروز پیش رفته ادامه پیدا کند و از بازی‌هایی که جنبه توجیهی و پایه و اساس عقلانی ندارد، خلاص شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، رم تا لندن
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها