بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۹۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
باید در پایتخت کشور آرامش، نظم و احترام به قانون و شهروندان وجود داشته باشد؛ یعنی عملکرد مسئولان مدیریت شهری باید به‌گونه‌ای باشد که از حیث تبلیغات و منظر عمومی هر آنچه دیده می‌شود به‌نوعی به سمت آرامش، نظم و قانونمندی برود.
تدبیر24»از سوی دیگر، باید حقوق تمامی اقشار جامعه در تبلیغات پیرامون شهری، بنرها، بیلبوردها و همچنین در اماکن‌عمومی شهر و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی لحاظ شود و به‌نوعی شهر نمایانگر این باشد که برای همه شهروندان است، درحالی که تبلیغات در میادین پایتخت کشور به‌گونه‌ای است که برای‌مثال در نقاشی بسیار بزرگی پسران با پدران به گردش می‌روند؛ یعنی از کودکی یاد می‌دهیم که دختران در جامعه دیده نشوند. تبلیغات بخشی از درآمدهای شهرداری به حساب می‌آید، ولی زیباسازی شهر و نگاه مردم کجاست؟ شهر تهران غرق در تبلیغات است. این شلوغی در واقع پیامی به شهروندان نمی‌دهد و شهروندان وقتی بنرهای تبلیغاتی را می‌بینند، جز به‌هم‌ریختگی ذهنی چیزی عایدشان نمی‌شود و پیامی دریافت نمی‌کنند. جای تاسف دارد که در همه جای شهر این تبلیغات دیده می‌شود. به‌نظر من اگر شهرداری فعلی همت کند، این بخش هم مانند سایر بخش‌ها اصلاح‌پذیر است. با توجه به اینکه شبکه رانت بسیار وسیع بوده و احتمالا محل درآمد عده‌ای خاصی است، باید بگویم خیلی سودی به شهرداری نمی‌رسد که بعدا می‌توانند بگویند اتهام است.
ضرورت توجه به مدیریت اجتماعی خردگرا
همه جای اتوبوس‌ها تبلیغات چسبیده شده و به‌نوعی وسایل حمل‌و‌نقل عمومی محلی برای کسب درآمد هستند. گرچه اتوبوس‌ها خصوصی‌سازی شده‌اند، ولی اگر بررسی کنیم، کلمه مهمی در ادبیات کشور تحت‌عنوان «خصولتی» توسط آقای رئیس‌جمهور وارد شده که بی‌‌‌ارتباط با این ماجرا نیست. هر چقدر با فشار آوردن به بدنه اتوبوس تبلیغات داشته باشند و بیشترین درآمدها را کسب کنند، حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود، چرا که وقتی مسافران در اتوبوس می‌نشینند، نمی‌توانند بیرون را ببینند و برایشان حکم قفس را دارد. تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها به جای آنکه آرامش به شهروندان بدهد، فضای سنگینی رقم می‌زند. قطعا شهردار تهران و شورای شهر پنجم وظایف خطیری دارند و باید نگاه مدیریت نظامی اقتدارگر را به مدیریت اجتماعی خردگرا تبدیل کنند تا شهروندان بتوانند در امور شهر مداخله کنند. همچنین اصلاح فرایندها لازم است. ما نمی‌‌گوییم کسی که به مدیریت شهری خدمت می‌‌‌کند سودی نبرد، ولی باید این سود معقول باشد. شهرداری و شورای‌شهر به‌عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری وظیفه تبدیل مدیریت نظامی اقتدارگر به مدیریت اجتماعی خردگرا را دارند. شهروندان تهرانی باید تهران را برای خودشان و خودشان را شهروند تاثیرگذار و مسئول در تهران بدانند. بنابراین ضرورت دارد که این حکمرانی خوب در شهر تهران به‌کمک مردم نهادینه شود. این امر زمانی تحقق می‌یابد که بتوانند در اداره روان و کم‌هزینه پایتخت مداخله کنند. امید است این فرایندها با کمک آقای شهردار و همکارانشان در شهر تهران اجرا شود.
نادیده‌گرفتن زنان در برنامه‌ریزی شهری
ضوابط تبلیغات‌شهری در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری در نظر گرفته شده، ولی اجرا نشده است. یکی از مشکلات عمده این است که زنان در برنامه‌ریزی مدیریت شهری نقشی ندارند و هدف بیشتر کسب حداکثر سود است. در نتیجه فضای به‌هم‌ریخته شهری را می‌بینیم که در کنار آن فضای مردانه خشنی هم وجود دارد. سوالی که پیش می‌آید، این است که چگونه باید این مشکل را حل کرد. به‌نظر من با حضور زنان در بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان این نگاه را تغییر داد. بنده فکر می‌کنم آقای نجفی در تلاش است مبنای اداره تهران را از فردگرایی به برنامه‌گرایی تغییر دهد. در این برنامه‌محوری طبیعتا باید نگاه مدیریتی با ملاطفت و آرامش همراه باشد و پیوست‌های محیط‌زیستی، اجتماعی، انسان‌محوری و انسان‌مداری در چارچوب برنامه توسعه دیده شود. انسان‌محوری و انسان‌مداری به نیازهای تمام شهروندان تهرانی برمی‌گردد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
تاثیر تابلوهای تبلیغاتی در ایمنی راه‌ها
یکی از علل تصادفات، پرت‏شدن حواس رانندگان از انجام کارهای ضروری در هنگام رانندگی است. رانندگی طی زمان به‌دلیل فاکتورهای حواس‌پرتی در داخل و خارج خودرو به فعالیتی پیچیده‌ تبدیل شده و بی‌دقتی یکی از عوامل تاثیر‏گذار بر بروز تصادفات بزرگراهی است. یکی از عوامل حواس‌پرتی خارجی علائم تبلیغاتی حاشیه جاده‌ای‌ است. افزایش مقدار اطلاعات بصری از منابعی مثل تبلیغات حاشیه جاده‌ای، موجب اغتشاش بصری رانندگان می‌شود. هدف از نصب تابلوهای تبلیغاتی جلب توجه تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان به محصول یا خدمت خاصی است. این اتفاق می‌تواند باعث توجه کمتر رانندگان به هنگام رانندگی شده و عاملی برای حواس‌پرتی آنها باشد و خطر کاهش ایمنی برای عابران و رانندگان در جاده‌ها را به همراه داشته باشد. از این جهت نگرانی‌هایی درباره رشد تعداد تابلوهای تبلیغات حاشیه جاده‌ای‌ به وجود آمده است. تاکنون تحقیقات اندکی در رابطه با تاثیر تابلو‏های تبلیغاتی بر رانندگی انجام شده است. برخی کارشناسان می‌گویند تبلیغات حاشیه جاده‌‌ای به پیچیده‌تر شدن محیط دید راننده کمک کرده و منجر به حواس‌پرتی بیشتر رانندگان می‌شود. از نظر این گروه نرخ تصادفات با محل تابلو تبلیغاتی مرتبط است و عامل کمک‌کننده به حواس‌پرتی و بروز تصادف محسوب می‌شود. شهر تهران در سال‎های گذشته طوفان‎های متعددی را تجربه کرده و بر اثر آن خسارات فراوانی به منازل و اموال و حتی جان مردم، تاسیسات زیربنایی و حتی ساختمان‎ وارد شده، اما با توجه بیشتر به دلایل ثانویه این خسارات می‎توان دریافت نبود استاندارد مناسب یا پایبندنبودن فعالان عرصه ساختمان و کانون‎های تبلیغاتی موجب بروز خسارات متعدد شده است. درهنگام وزش طوفان‌ها و بادهای شدید شاهد هستیم که برخی تابلوها به‌راحتی از جا کنده می‌شود یا تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردهای خیابانی روی اتومبیل‎ها و منازل مردم و حتی عابران پیاده سقوط می‌کند. مسئولان دلیل این مساله را جوشکاری غیراصولی و عدم‌رعایت اصول مهندسی اعلام می‌کنند. انتظار مردم از مسئولان این است که با این چالش به‌صورت جدی برخورد شود و سازمان‌های مربوط به‌طور جدی به این موضوع توجه کنند تا سازه‎های مهندسی‌نشده با هر بادی مانند بید به رقص نیفتند. همان‌طور که به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله اهمیت زیادی داده می‌شود، به مقاوم‌سازی تابلوها و بیلبوردهای شهری مقابل طوفان و بادهای شدید نیز باید توجه شود. به همین دلیل ضرورت تدوین استانداردهای سازه‌ای برای انواع تابلوهای تبلیغاتی (بر اساس ابعاد و محل نصب) به چشم می‌خورد.


شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها