بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۹۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
در دوران اوباما شرایطی پیش آمد که تا اندازه‌ای سوءتفاهم‌های موجود میان ایران و آمریکا کاسته شد تا آنجا که در مذاکرات هسته‌ای در کنار سایر کشورهای ابرقدرت جهان به توافق با ایران دست یافتند.
تدبیر24»در دولت اوباما، ارتباطی میان جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا با وزیر امور خارجه کشورمان ظریف برقرار شد که در مواقع بحرانی بتوانند از بروز برخوردهای شدیدتر جلوگیری کنند اما اکنون کم‌کم تنش بیشتر می‌شود. وقتی آمریکا به عراق حمله کرد، برای ایران فرصتی پیش آمد که از درگیری با آمریکا مصون بماند. در زمان سقوط صدام و قبل از آن در سقوط طالبان در افغانستان، زمینه‌هایی پیش آمد که احتمال می‌رفت خصومت کاهش یابد اما جورج بوش ایران را محور شرارت خواند و به این ترتیب درهای هرگونه حسن نیتی میان تهران و واشنگتن بسته شد. در زمان اوباما این امکان وجود داشت که از خصومت‌ها کاسته شود اما همان زمان نیز شرط آمریکا این بود که‌ ایران از خصومت با اسرائیل بکاهد. در مقایسه با دوره اوباما اکنون گویا ترامپ قائم مقام و نماینده اسرائیل در آمریکاست. امروز حتی عربستان در کنار آمریکا به جنگ با ایران گرایش دارد. این مساله از زمان انتشار اسناد محرمانه آمریکا مشخص شد که ملک سلمان از آمریکا خواسته بود که ‌ایران را گوشمالی نظامی دهد. او در این نامه گفته بود که باید سر مار را به سنگ کوفت. جنگ طلبان آمریکا توانستند ترامپ را به خود جذب کنند و تلاش کردند قطر و عراق را به نحوی سرگرم کرده و به ائتلاف علیه ‌ایران بکشانند. آرزوی قلبی تندروهای غربی و عربی و برخی ناآگاهان رساندن ایران به اوج تنش بوده است. در واقع باید اذعان داشت گروهی در ایران فارغ از هرگونه مصلحت نگری و منفعت ملی از افزایش تنش استقبال می‌کنند. اما در مقابل عده‌ای نیز در تلاشند تا شرایط بدتر نشود. زیرا دلیلی برای اینکه کشور به سمت درگیری، بی‌ثباتی سوق داده شود، وجود ندارد. خصومت میان ایران و رژیم تل‌آویو بر سر فلسطین است اما اکنون آمریکا و اسرائیل منطقه را تحریک می‌کنند که با تحریک نظامی بتوانند این موضوع را به سطح رویارویی برسانند. البته وزیر خارجه کشورمان بارها اعلام کرد که ‌ایران نخستین کشوری نخواهد بود که در منطقه دست به حمله نظامی بزند. اسرائیل سعی می‌کند با تبلیغات خود را در خطر نشان دهد. در واقع خطری که با شعارهای احمدی‌نژاد مطرح شد و به ایران‌هراسی دامن زد. اگر امروز برجام نبود اکنون با تنش‌ها و درگیری‌های بیشتری مواجه بودیم. اما ترامپ امروز می‌خواهد شرایط را به مرحله قبل از برجام سوق دهد. آمریکا از ایران می‌خواهد از قطعنامه 242 سازمان ملل متحد درباره اسرائیل به نحو جدی حمایت کند اما اسرائیلی‌ها مایل به حل مساله در چهارچوب مقررات بین‌المللی نیستند. زیرا این مساله را بهانه‌ای قرار می‌دهند تا بتوانند با مظلوم‌نمایی به برنامه‌های توسعه‌طلبانه خود ادامه دهند.



فریدون مجلسی، تحلیلگر بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها