میگویند تهیهکنندههای سینما برای جذب مخاطب تعدادی کارمند استخدام کردهاند که در پردیسهای سینمایی با صحبت علیه فیلمهای دیگر، مخاطبان آنها را جذب فیلم موردنظر خود کنند و البته این شیوه دعوت پیشامدرن است که به شیوه حسینقلیخانی معروف است و باید آن را در ادامه مافیای سینمای ایران دید که به هر ترفند و حتی دوز و کلکی متوسل میشوند که حتما فیلمهایشان در یک گروه و زمان مناسب اکران شوند و برای حذف رقیبانشان دست به هر اقدام منفیای خواهند زد که آنها را از عرصه رقابت دور کنند.
تدبیر24»روزنامه شرق در ادامه نوشت: حتی در برخی از پردیسهای تهران که این
روزها محل رفتوآمد چنین کارمندانی است، مسئولان آنها چنین کارمندانی را از
پردیس خود بیرون انداختهاند و البته در این موارد نیز انگشت اشاره به سوی
برخی از تهیهکنندگان بوده و حتی آنها بعد از علنیشدن چنین اتهامی
اظهارنظر کردهاند و تهیهکننده «خانه دختر»، خدا را روزیرسان و اصلاً
چنین چیزی را نسبت به خودش امری دروغین دانسته است.
به هر تقدیر میدانیم که در این فرصت یکماهه اکران سینمایی، باید
فیلمها فروش کنند و به حد نصاب فروش هم برسند که در آن موعد مقرر زودتر از
برنامه اکران گروههای سینمایی حذف نشوند و شاید این خود دلیلی باشد برای
اینکه علاوه بر تبلیغ بتوان از هر نوع ترفند و تمهید- حتی ضدتبلیغ- نیز
بهرهمند شوند که بتوانند همچنان در جذب تماشاگر موفق باشند.
این تنها معضل سینما نیست، بلکه در تئاترهای خصوصی و بهویژه در
تالارهای کوچک که اغلب بدون تماشاگر هستند، با چنین مشکلی روبهرو هستند و
آنها هم عدهای را به پردیسهای بزرگ سینمایی میفرستند و البته آنها با
دادن بروشور و دستگرفتن پوستر و گفتن درباره نمایشهایشان از مردم دعوت
میکنند که حتما تئاترشان را ببینند.
حتی برخی از این افراد در سالنهای بزرگ تئاتر بعد از پایان نمایشهای
پرتماشاگر، چنین پیوند و ارتباطی را برای انجام تبلیغات و دعوت به دیدن
کارهایشان انجام میدهند. البته این دعوت یا تبلیغ، با بدگفتن از آثار
دیگران همراه نیست و این همان تبلیغات صادقانهای است که ضرورتاً در این
حالوهوای کماشتهایی مردم برای دیدن برخی از تئاترهای بدونچهره شاید کمی
پاسخ بدهد. اینها را میتوان به مافیای خصوصیشدن سینما و تئاتر ربط داد و
شاید کمتوجهی متولیان فرهنگی کشور، همه را در باب جذب تماشاگر دچار چنین
رویدادهای تلخی کرده است.