بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۹۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰
رییس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به مباحث و سیاست‌های مربوط به انتقال آب که در دو سه دهه گذشته آغاز شد، خواستار بازنگری جدی در این سیاست‌ها شد.
تدبیر24»عباس پاپی زاده دوشنبه، 15 آبان ماه در جلسه مجمع نمایندگان استان که با حضور وزیر نیرو و استاندار خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان یکی از استان‌های مهم کشور و مهمترین استان کشور به لحاظ هم تولید درآمد است و هم به نوعی استان تولید انرژی است.
 
وی افزود: نمایندگان استان در کمیسیون‌های مهمی مثل کشاورزی و انرژی پیگیر مطالبات مردم هستند و در مجلس هم انصافا جز نمایندگان موثر هستند. کمسییون انرژی یکی از کمیسیون‌های مهم مجلس است که می‌تواند بازوی وزارت نیرو باشد. همچنین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در حوزه آب می‌تواند کمک کننده باشد. ان‌شاالله این تعاملات ادامه پیدا کند. همچنین در بحث کمیسیون تلفیق معمولا 4 ، 5 نماینده خوزستان هر سال حضور دارند که باز در این موضوع خود را موظف می‌دانیم که به بحث فعالیت‌های وزارت نیرو و در جهت حل مشکلات مردم کمک کنیم.
 
 پاپی زاده تصریح کرد:جلسات مختلفی را در گذشته داشتیم و در زمان رای اعتماد، آقای اردکانیان قول دادند که ان‌شاالله بعد از رای اعتماد در خوزستان حضور پیدا کنند و تشریف آوردند و من از جانب مجمع نمایندگان تشکر می‌کنم و این اولین قولی که بود که وی عملی کردند و ما منتظر هستیم مابقی مباحث در دوره 4 ساله حضور وی رقم بخورد.
 
 وی عنوان کرد: رویکردی که آقای اردکانیان داشت به نسبت گزینه قبلی تصدی وزارت، متفاوت و قابل تقدیر است. اینکه در حوزه وزارت نیرو مردم اکنون با مشکلاتی مواجه شدند و اینکه مدیران قبول دارند که بعضی از اتفاقات و تصمیمات صورت گرفته در گذشته شاید مناسب نبوده و ما را دچار مشکل کرده گام بزرگی است که در برنامه پبشنهادی اردکانیان خیلی خوب اشاره و راهکارهای خوبی نیز ارایه داده شد که در مجموع مجمع نمایندگان استان را به آینده وزارت نیرو امیدوارتر کرد.
 
وی بیان کرد:در زمینه موضوعات اساسی استان بحث انتقال آب یکی از موارد جدی است که مورد مطالبه مردم استان است. همچنین رعایت حق آبه زیست محیطی و مساله ایجاد کانون‌های ریزگرد نیز که ناشی از سدسازی‌های بی رویه بوده از دیگر مباحث است. بحث انتقال آب و کاهش حق آبه‌های زیست محیطی استان باعث شده یک عارضه جدید تحت عنوان ریزگرد گریبانگیرمردم استان شود.
 
پاپی زاده گفت: در حال حاضر ما با کاهش دبی رودخانه‌های استان خوزستان مواجهیم. به عنوان مثال در رودخانه دز قبل از سال86 7.5 میلیارد متر مکعب آورد آب داشتیم که امروز این رقم به 4.8 میلییارد متر مکعب رسیده است. یعنی بیش از 40 درصد کاهش داشتیم.
 
وی افزود: ورودی رودخانه کارون قبل از سال 86 یا دهه70 ،11.7 میلیارد متر مکعب بوده است که این میزان در سال جاری به 6.7 میلیارد متر مکعب رسیده است و بیش از 40 درصد کاهش دبی را نشان می‌دهد.
 
پاپی زاده بیان کرد: شوری آب در رودخانه کارون به تناسب همین کاهش میزان آب افزایش یافته است و ما بین سالهای 71 تا 75،1400 میکروموس شوری آب داشتیم که در سال جاری این میزان به حدود 2600 تا 2700 میکروموس افزایش یافته و این‌ها نشان دهنده تغییرات در بحث رژیم رودخانه‌ای استان است.
 
نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به مباحث و سیاست‌های مربوط به انتقال آب که در دو سه دهه گذشته استارت خورد، گفت:با توجه به نظرات مثبتی که دکتر اردکانیان در برنامه‌های خود اعلام کردند انتظار داریم این سیاست‌ها مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.
 
وی بیان کرد: در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که یکی از مطالبات جدی مردم استان است ما اکنون مواجه هستیم که وزارت نیرو عملا از تامین و تخصیص آب فاز دوم این طرح خودداری کرده است. در سال گذشته  و در جلساتی که در وزارت نیرو برگزار شد، سه میلیارد متر مکعب از حق آبه استان به بهانه تامین آب فاز دوم کم شد و به جای این آبی که کم شد یک میلیارد متر مکعب به 229 هزار هکتار از اراضی استان اختصاص یافت که در نهایت این میزان می‌تواند 100 هزار هکتار از اراضی ما را تحت پوشش قرار بدهد و حداقل 12 شهرستان ما از این موضوع متضرر می‌شوند.
 
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و موسسه نصر با وجود اینکه اعتبار لازم را در اختیار دارد اما متاسفانه به دلیل وضعیت تامین حق آبه  دچار مشکل شدند و در حال حاضر معطل باقی مانده‌اند.

وی گفت: بحث دیگر بحث آبرسانی به شهرهای استان است. بسیاری از شهرهای استان در بحث تامین آب شرب دچار مشکل هستند. همچنین بسیاری از روستاهای ما در کنار رودخانه دز و کارون و باقی رودخانه‌های استان با تانکر آبرسانی میشوند و لازم است که فکر اساسی در این حوزه کرد.
 
پاپی زاده افزود: ما زمانی میتوانیم یگوییم که خوزستان آب اضافی دارد که حداقل آب کشاورزی، آب شرب و صنعتی استان را تامین کرده باشیم. همچنین طرح غدیر بیش از یک دهه است که در دست اجراست و 10 تا 12 شهرستان جنوب استان دچار مشکل هستند ولی همچنان متاسفانه این طرح به بهره‌برداری نرسیده است.
 
وی افزود: ما در حوزه تامین آب و برق یک مصوبه داریم که خوشبختانه دولت دوازدهم در تاریخ 15 فروردین ماه مصوب کرد و اگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد خیلی از مشکلات ما را در حوزه برق و آب برطرف می‌کند.
 
پاپی زاده در خصوص مشکلات برق اظهار کرد: با وجود اینکه استان خوزستان تولید کننده انرژی کشور چه نفت و چه برق است اما متاسفانه ما با یک شبکه فرسوده که چند دهه از عمر آن گذشته مواجه است. همچنین اکنون با مشکل بند "ه" بودجه سال 96 مواجهیم که براساس این بند برای هر کیلووات 5 تومان از مصرف کنندگان شهری - و جدیدا باقی مصرف کنندگان را هم اضافه کرده‌اند- پول دریافت می شود و عملا هر خوزستانی بین 30 تا 35 هزار تومان به طور متوسط هزینه و قبض برق بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته و نسبت به استان‌های دیگر پرداخت می‌کند.
 
وی اظهار کرد: سر جمع این عدد برای استان خوزستان نزدیک 85 میلیارد تومان است که متاسفانه شاهد هستیم سازمان انرژی‌های نو اساسنامه خود را تغییر می دهد و نزدیک به 70 درصد این مبلغ را می‌خواهد در انرژی‌های نو سرمایه گذاری کند. چه لزومی دارد پول را از مردم خوزستان دریافت و آن را صرف انرژی‌های نو کنیم و برق را گرانتر به مردم تحویل دهیم. واقعا ظلم بزرگی به خوزستان است و انتظار داریم که دستور دهید، این مبلغ در خود استان سرمایه‌گذاری شود و هر استانی این مبلغ دریافتی از محل بند"ه" را در خود استان سرمایه گذاری کند که اگر این اتفاق بیفتد یکی از مشکلات استان را می‌توانیم برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به مبالغ قبوض برق و وضعیت معیشتی مردم استان و مشکل پرداخت این قبوض افزود: در نهایت یکی از مطالبات جدی استان بخصوص در فصل گرما و زمانی که با افزایش ریزگردها مواجهیم این است که ناچاریم از دستگاه های تهویه استفاده کنیم. در خوزستان برای تامین دمایی مشابه دمای یک استان یا شهرستان سردسیر باید 5 برابر خنک کننده بیشتر استفاده کنیم. یعنی پیک مصرف ما به شدت بالاتر است.متاسفانه به دلیل اینکه پیک مصرفی که برای استان اعمال می‌شود پیک مناسبی نیست، عدد قبوض برق خوزستان بالاست و مردم استان در این زمینه دچار مشکل هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها