بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۹۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
مسئول دبیرخانه دایمی هفتمین جشنواره دانایی خلیج فارس با بیان اینکه این جشنواره در اسفندماه با حضور بیش از 180 طرح فناورانه در حوزه‌های مرتبط برگزار خواهد شد، گفت: در این دوره از جشنواره جایزه نخبگی صنعت نفت ایران با عنوان جایزه شهید تندگویان به برترین فناوری اعطا خواهد شد.

تدبیر24»میثم رستمی مسئول دبیرخانه دایمی جشنواره دانایی خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این جشنواره میزبان طرح‌های نوآورانه حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی است، گفت: بر این اساس طرح‌های حوزه‌های مختلف چون مکانیک، برق و الکترونیک و یا زیست فناوری که مرتبط با حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باشد در این جشنواره مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره از سوی پارک علم و فناوری خلیج فارس برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: از دوره پنجم به بعد این جشنواره مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان و وزارت نفت قرار گرفت.

رستمی با بیان اینکه اعطای جایزه نخبگی نفت از جمله برنامه‌های این دوره از جشنواره است، یادآور شد: این جایزه به نام شهید تندگویان از سوی خانواده شهید تندگویان به طرح برتر این حوزه اعطا خواهد شد.

مسئول دبیرخانه دایمی جشنواره دایمی از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح‌های برتر این جشنواره خبر داد و افزود: از سال گذشته معاونت علمی به طرح‌های برتر این جشنواره تسهیلات تجاری سازی اعطا می‌کند.

اعطای جایزه شهید تندگویان

رستمی با اشاره به جزئیات جایزه نخبگی نفت شهید تندگویان، گفت: طرح‌های ارسالی به این جشنواره در دو مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به گونه‌ای که پس از داوری مرحله، تعدادی از طرح‌های فناورانه برای داوری مرحله دوم انتخاب خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه 10 درصد از طرح‌ها به مرحله نهایی راه می‌یابند، اضافه کرد: این تعداد طرح‌ یک روز قبل از برگزاری مراسم اختتامیه به صورت حضوری معرفی خواهند شد و از این تعداد 5 طرح به عنوان طرح‌های رتبه اول تا پنجم انتخاب می‌شوند.

رستمی با تاکید بر اینکه این جایزه از دوره پنجم اعطا می‌شود، ادامه داد: به طرح اول جایزه نخبگی اعطا می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد وزارت نفت در خصوص طرح‌های برتر جایزه شهید تندگویان، افزود: از دو سال گذشته طرح‌های برتر را به وزارت نفت ارسال می‌کنیم که بر این اساس صاحبان  طرح برتر دوره پنجم این جشنواه با شرکت ملی گاز پای میز مذاکره نشستند و سال قبل نیز وزارت نفت و شرکت مناطق نفت خیز جنوب یکسری از طرح‌های کاربردی در صنعت نفت را انتخاب و اطلاعات تکمیلی را از ما دریافت کردند و در حال مذاکره هستند تا در مرحله تجاری سازی بتوانند از این طرح‌ها استفاده کنند.  

اعطای تسهیلات تجاری سازی به طرح‌های برتر

مسئول دبیرخانه دایمی جشنواره دانایی با اشاره به حمایت معاونت علمی از طرح‌های برتر این جشنواره توضیح داد: معاونت علمی بر اساس درخواست‌های پارک علم و فناوری خلیج فارس، به 5 طرح برتر این جشنواره مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات تجاری سازی اعطا می‌کند. بر این اساس در مجموع مبلغ 250 میلیون تسهیلات تجاری سازی اعطا خواهد شد.

آمارهای جشنواره دانایی

مسئول دبیرخانه دایمی جشنواره دانایی با اشاره به طرح‌های ارسالی به این جشنواره گفت: در این دوره 48طرح ارسال شد که این تعداد در دومین دوره به 75  طرح و در دوره سوم به 80 طرح رسید.

وی با بیان اینکه برای شرکت در چهارمین دوره جشنواره دانایی 85 طرح ارسال شد، خاطرنشان کرد: در دوره پنجم 151 طرح و در دوره ششم 181 طرح از سوی فناوران 24 استان به این جشنواره ارسال شد.

رستمی با اشاره به تعداد طرح‌های ارسالی به هفتمین دوره جشنواره یادآور شد: تاکنون به این جشنواره 185 طرح ارسال شده و پیش بینی می‌شود این تعداد به 200 طرح فناورانه برسد.

وی برگزاری هفتمین دوره جشنواره دانایی را در روزهای 8 و 9 اسفندماه جاری در پارک علم و فناوری خلیج فارس اعلام کرد و یادآور شد: متقاضیان تا پایان آبان ماه مهلت دارند طرح‌های خود را به این جشنواره ارسال کنند.

به گفته وی 191 شرکت دانش بنیان در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی فعال هستند که بخش عمده‌ای از آنها طرح‌های نوآورانه خود را به این جشنواره ارسال می‌شود.    

به گزارش خبرنگار ایسنا، نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یکی از محورهای حیاتی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای در تولید ناخالص ملی کشور دارد. دستیابی به فناوری‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در سطوح مختلف و توسعه فناوری‌های نوین و برتر این حوزه تضمین کننده خودکفایی اقتصادی کشور است.

جشنواره دانایی در حوزه نفت و گاز

در سایه توسعه فناوری‌های دانش بنیان این حوزه، دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 عملی خواهد بود. با وجود پیشرفت فناوری و اکتشافات منابع جدید انرژی، نیاز صنعت نفت به صادرات، گسترش صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری ویژه و متناسب با نیازهای صنعت در خصوص بومی سازی فناوری، توسعه دانش های مرتبط و ایجاد مزیت در حوزه دانشی و فناوری صورت نگرفته است.

در این میان، استان بوشهر برخوردار از قابلیت ها و توانمندی‌هایی است که نقش موثر آن در اقتصاد و انرژی کشور انکار ناپذیر است. در همین راستا پارک علم و فناوری خلیج فارس بر اساس ماموریت و رسالت ملی خود و در راستای شناسایی استعدادها، کشف ایده‌های نو، ایجاد ارتباط میان پژوهشگران، نوآوران، فن آفرینان و صنعتگران، و ایجاد فضای رقابت و توسعه نوآوری در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی و کاربرد سایر فناوری‌ها در این حوزه، "جشنواره ملی دانایی خلیج فارس: نوآوری‌های نفت، گاز و پتروشیمی (شهید تندگویان)  "را به طور سالانه در روز ملی خلیج فارس (10 اردیبهشت ماه) برگزار می نماید.

هفتمین جشنواره دانایی خلیج فارس در محورهایی چون کاتالیزور، فناوری غشا، فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات  و ارتباطات، کنترل،اندازه گیری و ابزار دقیق، پلیمر، مخزن، سلامت، ایمنی و محیط زیست، انتقال و توزیع، ذخیره سازی، حفاری، فرایند، انرژی، بهره برداری، اکتشاف، کاتالیزور، فناوری‌های غشا، نانو و زیستی برگزار می‌شود.

طرح‌های حائز رتبه‌های اول تا پنجم ششمین دوره این جشنواره به ترتیب شامل: "ساخت دستگاه اندازه گیری زاویه بار"، "ساخت دستگاه تست و کالیبراسیون رگولاتور گاز شهری
ساخت سیستم چند منظوره هیدروپنوماتیک"، "ساخت کاتالیست زیگلر بر پایه آلکوکسید منیزیم ژل مانند"، "طراحی و ساخت تابلوی فشار ضعیف با جریان اتصال کوتاه" است.

برچسب ها: تدبیر24 ، صنعت نفت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها