بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۹۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
یکی از معضلاتی که ناشی از عدم اجرای قانون است، به‌کارگیری مدیران بازنشسته در نهاد‌های مختلف بوده که قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده از آنها را منع کرده است.
تدبیر24»ایران کشوری جوان با نیروهای تحصیل کرده فراوان ‌است. این کشور با جمعیتی از فارغ‌التحصیلان در هر زمینه‌ای روبه‌روست. برای نمونه حدود 820 هزار فارغ‌التحصیل رشته ‌حقوق در کشور وجود دارد. به‌‌همین میزان در سایر رشته‌ها نیز با انبوهی از فارغ‌التحصیلان مواجه هستیم که باید ازآنها استنفاده شود. به‌عبارت بهتر باید از گردش آزاد مدیریت‌ در مناصب مختلف کشورمان استفاده گردد. با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از این افراد استفاده خواهد شد. سوال مهمی در زمینه استفاده از بازنشستگان وجود دارد؛ چرا اساتید دانشگاهی سراسری که بازنشسته می‌شوند، در دانشگاه‌های آزاد به‌کار گرفته می‌شوند. حال اینکه ده‌ها فارغ‌التحصیل دکترا در همان رشته تنها از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل می‌شوند. یا شهرداری تهران در دورانی که محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود تبدیل به مکانی برای مدیریت بازنشستگان نهادی‌های انتظامی شد. هرچند با این اقدامات تجربه ‌سالیان متمادی مدیریت در شهرداری به‌کار گرفته شد، اما به‌کارگیری بازنشستگان، مخالف با طرح اشتغال دولت برای متخصصان رشته‌های مختلف است. اگر روزی قانون مدیریت کشوری به درستی در بخش خدمات دولتی عمومی اجرا شود، بخشی از مشکلات اشتغال در ایران رفع خواهد شد. مدیران سیاسی نیز باید در زمره ‌این قانون قرار بگیرند برای نمونه خود آقای دکتر محمدعلی نجفی که نویسنده ‌ایشان را به پاکدستی و مدیریت متحولانه می‌شناسد، خود از نسل اول انقلاب است حال اینکه اکنون در حال وارد شدن به دهه چهارم انقلاب هستیم. مشکل آنجاست که برخی اجازه انتقال مدیریت از نسلی به نسل دیگر را در ایران نداده و هر فردی که صاحب مقامی می‌شود کلیه وابستگان به خود را به‌کار می‌گیرد. برای نمونه تمام نظامیان هم دوره‌ای با آقای قالیباف در فرمانده انتظامی با او به شهرداری آمدند. به ‌کارگیری این مدیران مسن باعث می‌شود که نسل تحصیلکرده و متخصص نتوانند از تخصص و تحصیلات خود در جهت پیشرفت کشور استفاده کرده و تجربه مدیران قبلی به مدیران بعدی منتقل نخواهد شد. اگر وزیر ارتباط را از کابینه آقای روحانی مستثنا کنیم میانگین سنی اعضای کابینه دوازدهم بالای 55 سال خواهد بود. کابینه و مدیران میانی پا به سن گذاشته و حتی در مواردی سالمند، توسعه در معنای واقعی کلمه را حاصل نخواهند کرد. مدیریت کهنسال پاسخگوی مسائل روز جامعه نیست و فرصت‌های جوانان را خواهد سوزاند. باید به جوانان اعتماد کرد و مدیریت کشور را به آنها سپرد زیرا در غیر این صورت شکاف اجتماعی حاصل شده در طول این سال‌ها افزایش خواهد یافت و عواقب جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد.



نعمت احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها