بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۹۵۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۱
چه کسی مسئول جان مردم و آلودگی هواست؟ دولت روحانی یا شهرداری
واکنش های ارکان شهرداری نسبت به دولت در سخنان مدیر عامل مترو متبلور شد آنجایی که وی با حقوقدان خواندن کنایه آمیز رئیس دولت نشان داد که هنوز قالیبافی ها و طلایه داران دولت سرهنگ ها از آن جمله تاریخی روحانی دلگیر و ناخشنود هستند و در نهان گاهشان هنوز نتوانسته اند آن ضربه مهلک را هضم کنند

تدبیر24 : امین داودی در خرداد نوشت : فردا پس از تاخیری چند ماه؛ یکی از بزرگترین پروژه های شهرسازی تهران، افتتاح خواهد شد. پل طبقاتی صدر بطور قطع یکی از گلوگاه های تاثیر گذار در جهت تسهیل عبور و مرور در کلان شهر تهران خواهد بود و ازاین حیث راه اندازی آن شایسته تقدیر و تشکر اما نکته آن جاست که آیا شهرداری در زمینه های دیگر نیز توانسته کارنامه قابل قبولی از خود به منصه ظهور برساند؟ آیا شهرداری آنگونه که در پروژه های روبنایی و ظاهر الصلاح خودی نشان داده در زمینه های راهبردی و زیر ساختی نیز موفق عمل کرده است؟

کارنامه شهرداری در پروژه هایی فرهنگی و اجتماعی در مسائلی که با سلامت شهروندان ارتباط وثیق و تنگاتنگی دارد تا چه حد قابل قبول بوده و قابل دفاع است؟ از طرف دیگر این سئوال نیز مطرح است که رویکرد شهرداری تهران در قبال فعل و نظر مردم و مطالبات عمومی و سیاسی آنان که در انتخابات اخیر متبلور شد چگونه و به چه نحوی است.

اینها سئوالاتی است که البته مدیران و کارگزاران شهرداری تهران جواب چندان قابل قبولی در خصوص آن نداشته و بیشتر ترجیح می دهند که با فرافکنی در قبال آن پاسخگو باشند.

مدیر عامل متروی تهران روزگذشته گفت و گویی با خبرگزاری فارس داشته و نکاتی را مطرح کرده است که تطابق آن با عملکردهای چند صباح گذشته شهرداری تهران شائبه برانگیز بوده و جان مایه این نوشتار به آن باز می گردد و دراثنای آن برای تشریح موضوع به مرور برخی عملکردهای شهرداری نیز خواهیم پرداخت.

علی محمد قلی ها درست پس از گزارش100 روزه روحانی به مردم با بهانه قرار دادن معضل آلودگی هوا که این روزها تمامی توجه ها را به خود معطوف داشته ضمن آنکه اعلام داشته دولت روحانی ریالی به مترو کمک نکرده است، در اظهار نظری عجیب خطاب به روحانی گفته است:" بنده نکته‌ای را باید خدمت رئیس جمهور عرض کنم؛ خواهش می‌کنم که ایشان از فضای ژنو و فضای سعدآباد بیرون بیایند و مشکلات مردم را مشاهده کنند چرا که آلودگی هوا روزانه جان بسیاری از شهروندان ما را می‌گیرد" او با کنایه ای معنادار در ادامه سخنانش گفته است: امیدوارم رئیس‌جمهور حقوقدان ما پاسخ این سؤال را بدهد که چه کسی مسئول جان مردم و مشکلات آلودگی هواست البته او در اظهار نظری بسیارقابل توجه گفته که دولت پیشین کمک های بیشتری را به بخش حمل و نقل و به خصوص مترو به انجام می رسانده است.

فارغ از اینکه ایشان در چه جایگاه سیاسی و اجتماعی قرار دارد که رئیس جمهور منتخب ملت را مواخذه کرده و برای وی نسخه می پیچد یادواری چند نکته به ایشان و دوستان آقای قالیباف در شهرداری بسیارلازم است.

اول آنکه پس از انتخابات؛ رئیس جمهوری و بسیاری از ریش سفیدان عرصه سیاست بر این نکته تاکید داشتند که دوران رقابت به پایان رسیده و اکنون باید همگان به دنبال هم افزایی میان ارکان قدرت درراستای خدمت به ملت باشند و رفاقت ها را به جای رقابت ها بنشانند اما عملکردهای مدیران شهرداری در چند صباح اخیر نشانی از رفاقت که نداشته گاه در ورطه تخریب نیز جا خوش کرده است.

نصب بیلبوردهای " صداقت آمریکایی" در حالیکه دولت سیاست های تعاملی را در عرصه دپلماسی پی می گرفت و پس از موفقیت های نیویورک خود را آماده برای حضور در ژنو می کرد و نیاز به انتشار صدای واحد از درون حاکمیت امری حیاتی برای مصاف با بیگانگان بود، یکی از اقدامات شائبه برانگیز شهرداری تهران به شمار می رفت، پس ازآن نیز قالیباف و تیم همراه وی چندان روی خوشی به دولت نشان نداند تا بدانجا که به عنوان مثال روزنامه شهرداری تهران پس از گزارش 100 روزه رئیس جمهور به مردم ترجیح داد هیچ واکنش درخوری نشان ندهد و برغم اختلافات پیشین میان احمدی نِژاد و قالیباف اشاراتی به آمارهای ارائه شده توسط روحانی در خصوص عملکردهای دولت قبل نداشته باشد. نکته ای که نمی تواند بی ارتباط با دیدار چندی پیش قالیباف و احمدی نژاد باشد و گویی این دو برنامه هایی برای آینده دارند.

البته شاه بیت واکنش های ارکان شهرداری نسبت به دولت در سخنان مدیر عامل مترو متبلور شد آنجایی که وی با حقوقدان خواندن کنایه آمیز رئیس دولت نشان داد که هنوز قالیبافی ها و طلایه داران دولت سرهنگ ها از آن جمله تاریخی روحانی دلگیر و ناخشنود هستند و در نهان گاهشان هنوز نتوانسته اند آن ضربه مهلک را هضم کنند.

فارغ از این نکته فرافکنی مدیر عامل مترو در خصوص آلودگی هوا و عملکرد دولت بسیار جالب توجه است.

اول آنکه ایشان گفته دولت قبل بیشتر از دولت فعلی به مترو و حمل و نقل شهری کمک می کرد! در حالیکه همگان به خاطردارند طی چند سال موضوع عدم کمک دولت قبل به مترو و سیستم حمل و نقل برغم مصوبه قانونی در تمامی جراید و رسانه ها انعکاس داشت و هیچ کس این نکته را از یاد نبرده است. ضمن آنکه ایشان می گوید: دولت باید در سال 92، 235 میلیارد تومان به مترو بودجه می داده که هیچ مبلغی دریافت نشده است! حالا ازایشان باید پرسید که این دولت تنها صد روز است که بر سر کار آمده و 5 ماه از سال سپری شده را دولت قبل بر سر کار بوده و اگر ایرادی هم به دولت وارد باشد بیشتر آن به دولت قبل باز می گردد چگونه توسط این فرد دولت فعلی زیر سئوال می رود و دولت قبل تطهیر می شود!!!

نکته دوم نیز آنکه بنابر آمار رسمی این دولت با میلیاردها تومان بدهی و همچنین خزانه خالی تمشیت اموررا عهده دار شده و بدیهی است برای سامان دهی به این وضعیت نیازمند بازه زمانی بیشتر است اما عجیب آنکه هنوز صد روز از عمر دولت گذشته، این دولت زیر بار انتقاد قرار می گیرد و مسئول این وضعیت آلودگی هوا معرفی می شود اما شهرداری که بیش از هشت سال است تحت مدیریت آقای قالیباف قرار دارد و مدیریت شهری یکی از مسئولین اصلی و میدانی سامان دهی به آلودگی هواست، گویی هیچ نقش و وظیفه ای در این خصوص نداشته و بری از هر خطایی است. جالب آنکه عملکردهای شهرداری در این زمینه بسیار قابل تامل و شایسته توجه بوده و مرورآن نشان میدهد که شهرداری عملکرد غیر قابل قبول و بسیار نامناسبی در این زمینه داشته است.

همگان می دانند که خودروهای فرسوده یکی از علل اصلی آلودگی هواست. هم اکنون تهران چیزی بالغ بر 6500 اتوبوس را در ناوگان شهری خود دارد که لااقل نزدیک به 2000 ازاین اتوبوس ها فرسوده اند و از مرحله خدمت رسانی خارج نشده اند و آنگاه به دولت در این زمینه ایراد گرفته می شود. شاید دوستان در شهرداری تهران بگویند ما بودجه برای تعویض این خودروهای فرسوده نداشته ایم. اما نکته آنجاست که شهرداری در مدت سپری شده تنها برای نصب یک پرچم بزرگ مبلغی در حدود چندین میلیارد تومان هزینه کرده است از سوی دیگر شهرداری تهران در راه اندازی پل صدر حدود 3000 میلیارد تومان و در پروژه اتوبان امام علی مبلغی در حدود 1000 میلیارد تومان هزینه کرده است در حالیکه میشد نه تنها بخش کوچکی از این پول ها را در مترو خرج کرده و پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشت که به گفته برخی کارشناسان مبالغ مصروف داشته شده می شد بسیار کمتر از این باشد و با مدیریت سازمان یافته از حجم هزینه ها کاست.

از سوی دیگر افتتاح دریاچه مصنوعی با صرف هزینه های هنگفت و همچنین صرف ده ها میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه دائمی دفاع مقدس که دررسته امور روبنایی و تبلیغاتی به شمار می آید از دیگر اقدامات مدیریت شهری تهران در چند سال اخیر است.

اما این تشکیلات بر اساس تکلیف قانونی و تعهدات داده شده و برنامه ریزی ها قبلی که در آن ملزم بوده که حداقل سالیانه 30 کیلومتر درپروژه مترو پیشرفت داشته باشد نه تنها به این هدف گذاری نرسیده که بر اساس آمار ازسال 1386 به بعد بطورمتوسط 7 کیلومتر پیشرفت در این حوزه را رقم زده است.

حال باید از آقای قلی ها پرسید بواقع چه کسی مسئول مستقیم جان مردم و آلودگی هواست؟ شهرداری که طی چند سال تنها بیشتر معطوف به پروژه های روبنایی بوده و مسائل زیر ساختی را به فراموشی سپرده و بجای پیش برد مترو بودجه های هنگفتی را خرج روبنای شهر کرده است یا دولتی که تنها 100 روزاست عنان امور اجرایی را در دست گرفته است؟ آیا ایشان پاسخی در قبال رجز خوانیهای نا مرتبط و این فرافکنی محض خواهد داشت؟آیا ایشان درقبال این اهمال ها به جای طعنه و کنایه به دولت، پاسخی درخور خواهند داشت؟ آیا یاران جناب قالیباف از در مسالمت و آشتی با دولت منتخب ملت که حقوق دان نیز هست درخواهند آمد و بجای بهانه جویی به خدمت رسانی به مردم شریف و انقلابی ایران خواهند پرداخت؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
2
2
افتتاح صدر شما را از صدر به زير كشانده كه اينقدر ناراحتيد
آب را بايد اونجايي ريخت كه ميسوزه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
1
0
اگر سر هنگها نبودند الان مفت خورها وگردن كلفتهابر... نبودند
خانواده شهيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
0
2
جواب به ناشناس ٢٢:٤٤ ! با عرض احترام به تمامي مرزداران وجان بركفان نيروهاي مسلح و درود بر شهيدان ،بعضي از سرهنگهاي جنگ نديده و پس از آتش بسي تنها باج سبيل گرفتن از پروژه ها و حق دلالي را خوب بلدند .انصافا شما بجز پرچم نصب كردن در اين هشت سال و بيست و سه سال چكار كرده ايد!؟ مصيبتهاي اقتصادي هشت سال اخير نتيجه ورود شبه نظاميان و سرهنگ ها به محدوده اقتصاد دانها و سرمايه گذار ها است و رانت گيري ايشان با استفاده از اسلحه امانتي كه مردم به آنها سپرده اند!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
احسنت! ایول ایول.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها