بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۹۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور
ر راستاي گسترش تجارت در آبادان هم مسير سفر دريايي ايجاد شده كه مسافران مي‌توانند از طريق آن از آبادان سوار وسایل نقليه آماده شده و در بصره پياده شوند . . .

تدبیر24 : مناطق آزاد كشور بايد الگوي توسعه ايران 1404 باشند. در سند چشم‌انداز ويژگي‌هايي در اين رابطه آمده كه لزوم توجه به اين 7منطقه آزاد را مشخص مي‌كند. اهميت اين مناطق در بخش اقتصادي كشورمان به نحوي زياد و حائز اهميت است كه كسي نمي‌تواند از لزوم توسعه آنها چشم‌پوشي كند. مسير ساخت اين مناطق نیز باید به نحوي پیش رود كه پايلوت توسعه باشند. آنچه در آبادان و خرمشهر مشاهده كردم اين بود كه مهم‌ترين مساله اين مناطق اشتغال است.

اين در حالي است كه منطقه آزاد بايد خود به كاهش بيكاري كمك كند و اشتغالزا باشد. در اين زمينه آقاي زماني مديرعامل اين منطقه برنامه‌ريزي كردند كه بستر طرح كالاي همراه مسافر در خرمشهر، آبادان و مينو برقرار شود تا براي نوروز امسال بيشترين ظرفيت ممكن براي گردشگري ايجاد شود. اين برنامه‌ريزي‌ها و اين عملكرد باعث شده تا زمينه سفرهاي بيشتر مردم به آبادان و خرمشهر فراهم شود و مسافران بتوانند در اين منطقه هم گردش كنند و هم خريدهاي مناسب انجام دهند. بافت منطقه و زيبايي‌هاي آن به نحوي است كه گردش در آنها مي‌تواند براي گردشگران لذتبخش باشد. همچنين مسير سفرهاي راهيان نور نيز از اين مناطق است و باید هم برای مسافران ياد روزهاي ارزشمند دفاع مقدس را زنده كند و هم امکان خريد برایشان فراهم نماید. البته اين برنامه‌ريزي‌ها به نحوي است كه امروز بستري فراهم شده تا مردم بتوانند همان خريدي كه در كيش و قشم انجام مي‌دهند را با همان کیفیت در آبادان و خرمشهر انجام دهند.

هرچند كاهش بيكاري به برنامه‌ريزي‌هاي منظم و بلندمدت اقتصادي كلان نيازمند است اما توسعه گردشگري نيز مي‌تواند در كوتاه‌مدت چاره بيكاري باشد. گردشگري داراي حوزه اشتغال گسترده‌اي است و ما مي‌خواهيم از طريق اين بستر به حل مساله بيكاري كمك كنيم و از ابزار گردشگري در اين زمينه استفاده كنيم. در همين راستا اين مناطق از لحاظ ظرفيت ‌مهمان‌پذيري، جذابيت‌هاي فرهنگي و امكانات تجاري تقويت مي‌شوند و فضايي را هم براي تفنن و هم براي رفع نيازهاي مردم فراهم مي‌كنند تا سفرها به اين مناطق افزايش پيدا كند. در اين زمينه برگزاري كنسرت‌هاي موسيقي هم در چارچوب ضوابط وزارت ارشاد مورد حمايت هستند. تصوير آبادان و خرمشهر گرچه يادآور دوران دفاع مقدس است اما امروز داراي جاذبه‌هاي تجاري و تفريحي بسياري است كه بتوانند از مردم ديگر نقاط كشورمان پذيرايي كنند. در اين رابطه لازم است كه از آقاي كرباسيان رئيس كل گمرك هم تشكر كنم كه در پروژه‌هاي سازندگي شلمچه در حال تلاش هستند. شلمچه دچار مشكلاتی است كه باید حل شوند تا مانند مرز بازرگان رونق پيدا كند. همچنين در راستاي گسترش تجارت در آبادان هم مسير سفر دريايي ايجاد شده كه مسافران مي‌توانند از طريق آن از آبادان سوار وسایل نقليه آماده شده و در بصره پياده شوند. با اين كار، تجار می‌توانند راحت‌تر بين ايران و عراق تردد کرده و به توسعه اين منطقه كمك كنند. قرار بر اين است كه طرح كالاي همراه مسافر نیز تا هفته آينده در اين منطقه اجرا و تا 45روز ديگر اين طرح در جزيره مينو نيز برقرار شود. در اين راستا جلسه‌اي هم با اعضاي شوراي شهر و شهردار مينو برگزار شده است.

يكي از مهم‌ترين مسائل اين منطقه نيز مشکلات اروند و تردد از اين آبراه است که دشواري‌هایی ایجاد کرده. اين مساله به نحوي حائز اهميت است كه يكي از مسائل مهم مورد بحث در سفر آتي نوري مالكي به ايران همين موضوع خواهد بود. از سوی ديگر آقاي سعيدنژاد رئيس سازمان بنادر نيز هفته آينده به منطقه خواهند رفت تا ايشان هم براي حل مشكلات آبادان و خرمشهر و لايروبي این آبراه چاره‌انديشي كنند. در هر حال مناطق آزاد كشورمان از جمله موارد مهمي هستند كه در رفع مشكلات كشورمان مي‌توانند موثر باشند و در اين زمينه ما به همت مسئولين و مردم احتياج داريم تا شايد از اين طريق بخشي از مشكلات مردم مرتفع شود و ايراني داشته باشيم كه از جهات مختلف بتوانيم به آن بباليم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
تست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
0
0
نظر تستی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها