بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۹۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با اشاره به اینکه به دلیل شرایط ویژه استان هرمزگان بیماری ایدز در استان شیوع بیشتری دارد و نوع ابتلا آن‌هم متفاوت است، خاطرنشان کرد: تردد بیش‌ازاندازه ملوانان، مهاجرپذیری، وجود مناطق آزاد، تردد مرزبانان از عواملی می‌شود که شرایط ویژه‌ای برای استان هرمزگان ایجاد می‌کند.
تدبیر24»دکتر حسین داوودی صبح امروز در نشستی خبری ضمن تبریک هفته وحدت و با اشاره به هفته ایدز و شعار "سلامتی حقی برای همه است"، اظهار کرد: بیماری ایدز از بیماری‌های نوپدیدی است که سال‌هاست همه دنیا را به طریقی درگیر خود کرده و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبوده است.

ایدز خاص افراد خاص با رفتاری خاص نیست

وی با بیان اینکه مهم‌ترین علت ایجاد و توسعه ایدز در جامعه عوامل اجتماعی مثل فقر، اعتیاد است، اضافه کرد: عوامل فرهنگی یکی دیگر از عوامل مؤثر در بحث بروز ایدز در جامعه است؛ البته همانظور که وزیر بهداشت و درمان در خصوص ایدز مطرح کرد، اینکه افراد درگیر آن را به‌عنوان بیماری لاابالی‌گری مدنظر قرار بدهیم، پسندیده نیست.

داودی با اشاره به اینکه ایدز خاص افراد خاص با رفتاری خاص نیست، تصریح کرد: همه مردم در معرض خطر هستند؛ همه ما در این خطر داخل یک کشتی هستیم، همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری تلاش کنیم.

خانواده‌ها در خط اول پیشگیری قرار دارند

این مقام مسئول ادامه داد: کنترل ایدز به‌تنهایی توسط دانشگاه علوم پزشکی امکان‌پذیر نیست، در خط اول پیشگیری با آن تیم پزشکی و دانشگاه نیستند بلکه خانواده‌ها قرار دارند.

وی ادامه داد: آموزش و آگاهی خانواده‌ها بسیار مهم است، اگر خدماتی که اکنون در مراکز بهداشتی وجود دارد، نبود شاید وضعیت کنترل ایدز بسیار بدتر بود، به دلیل ارائه همین خدمات و زحمات همکارانمان توانستیم ایم بیماری را تا حدودی کنترل کنیم.

باید برای افزایش سواد سلامت و خود مراقبتی در‌ خانواده‌ها تلاش کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با بیان اینکه در هرمزگان 238 هزار نفر حاشیه‌نشین داریم و به ازای هر 20 هزار نفر یک مرکز جامعه سلامت و جند برابر پایگاه سلامت ایجاد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: این حضور باعث شده به‌اندازه ظرفیت‌هایمان این مسئله مدیریت شود اما همچنان باید به سطح اول که همان کنترل و پیشگیری ایدز در خانواده‌هاست، توجه کرد و برای افزایش سواد سلامت و خود مراقبتی‌ها تلاش کرد.

وی با بیان اینکه باید بر چارچوب آموزه‌های دینی و ملی‌مان و آنچه در ریشه فرهنگ غنی اسلامی‌مان وجود دارد با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم، عنوان کرد: از سال 83 تا پایان شهریور 96، 13 سال و 6 ماه کل مسائل کشف‌شده این بیماری یک هزار و 484 نفر در استان بوده است که از این تعداد یک هزار و 192 نفر مرد و 292 مورد زن بودند یعنی 80 درصد بیماران آقایان هستند.

آمار ابتلا و شیوع ایدز در هرمزگان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

داودی ادامه داد: میزان ابتلای خانم‌ها در سال قبل 19 درصد و امسال 20 درصد بوده و این‌یک زنگ خطر است، ابتلای زنان در کشور 16 درصد است یعنی ابتلا به ایدز در خانم‌ها در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه علل این موضوع را می‌توان در تزریق سرنگ‌های آلوده یا عمدتاً ارتباط جنسی نامطمئن یا از طریق مادر به کودک دانست و اظهار کرد: در استان ابتلا از طریق ارتباط جنسی نا ایمن 27 درصد است اما کشوری 19 درصد است و همچنین در انتقال مادر به کودک در استان 2.4 درصد و در کشور 1.5 درصد و در تزریق سرنگ‌های آلوده در استان 60 درصد و در کشور 66 درصد است.

داودی عمده علت ابتلای خانم‌ها به ایدز را به دلیل آلودگی همسرانشان دانست و تصریح کرد: در شش‌ماهه اول سال 96 میزان ابتلا به این بیماری در استان هرمزگان از طریق تماس جنسی 61 درصد بوده که در کشور 48 درصد است.

وی ادامه داد: در تزریق سرنگ‌های آلوده در استان 39 درصد که میزان کشوری 32.7 درصد و در انتقال مادر به کودک در هرمزگان صفر و کشور 3 درصد بوده است.

از سال 83 تاکنون 374 نفر در هرمزگان بر اثر ایدز جان خود را از دست داده‌اند

این مقام مسئول تعداد موارد فوتی از سال 83 تاکنون در استان هرمزگان را  374 نفر ذکر کرد و افزود: در شش ماه اول امسال دو مورد فوتی داشتیم و بیشترین سن ابتلا به این بیماری 25 تا 45 سال در سن جوانی است.

داودی اضافه کرد: یکی از کارهایی که وزیر بهداشت و درمان بر آن تأکید کرد، خدمات پیشگیری در مادران باردار بوده که ما از سال 94 این پیشگیری را در استان هرمزگان ایجاد کردیم و 14 هزار و 95 مورد تست انجام دادیم که 13 مورد مشکوک و 5 مورد قطعی پیدا کردیم.

آمار ابتلا به ایدز از مادر به کودک را به صفر رسانده‌ایم

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط ویژه استان هرمزگان این بیماری در استان شیوع بیشتری دارد و نوع ابتلا هم متفاوت است، اذعان کرد: تردد بیش‌ازاندازه ملوانان، مهاجرپذیری، وجود مناطق آزاد، تردد مرزبانان از عواملی می‌شود که شرایط ویژه‌ای برای استان هرمزگان ایجاد می‌کند.

داودی اضافه کرد: در شش‌ماهه اول سال 96، 8 هزار و 554 مورد تست انجام دادیم که 4 مورد مشکوک و یک مورد قطعی بود؛ این در حالی است که  از سال 83 تاکنون 35 نفر ابتلای مادر به کودک داشتیم اما مطالعات و اقدامات انجام‌شده باعث شده ابتلای مادر به کودکمان به سمت صفر برود.

نیاز به مشارکت سازمان‌ها برای مقابله و پیشگیری از ایدز داریم

وی با بیان اینکه کلیه آزمایش‌های مرتبط ایدز و درمان آن نیز به‌صورت کاملاً رایگان است، تأکید کرد: افراد در معرض خطر و مبتلا را در مناطق در معرض خطر شناسایی و مورد آزمایش و درمان قرار می‌دهیم.

داودی با اشاره به مطرح‌شدن سند مقابله و پیشگیری از ایدز در کارگروه سلامت و امنیت غذا استان هرمزگان، اضافه کرد: یکی از کارهایی که باید پیگیری کنیم جلب مشارکت سازمان‌های دیگری همچون آموزش‌وپرورش و بهزیستی جهت پیشگیری است.

بیشترین آمار ابتلا به ایدز استان در بندرعباس، قشم، رودان و میناب است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با بیان اینکه در قشم، بندرلنگه و میناب از ابتدای سال آموزش مربیان برای مشاوره به دانش آموزان انجام‌شده و امیدواریم در سطح گسترده‌تری نهادینه شود، تصریح کرد: بیشترین آمار ابتلا به ایدز در بندرعباس، قشم، رودان و میناب است.

داودی با تأکید بر اینکه باید سیستم بیماری یابی را تقویت کنیم تا موارد واقعی کشفیات را انجام دهیم، اظهار کرد: نگاه جامعه به ایدز نگاه مثبتی نیست، اگر کسی شرایط خاصی هم داشته مراجعه نمی‌کند اما باید بدانیم تمامی اطلاعات محرمانه نگه‌داشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر مواردی مشکوک باشد، آزمایشگاه مرجع ایدز در خیابان چهارراه مرادی بندرعباس واقع است، خاطرنشان کرد: شهرستان بشاگرد باید زیرساخت‌های دیگرش به‌جز سلامت توسعه یابد تا خدمات را در این شهرستان ماندگار کرد.

برچسب ها: تدبیر24 ، ابتلا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها