بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۹۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
این روزها حال و هوای کشتی زنجان خوب نیست و نیم‌نگاهی به نتایج رقابت‌های اخیر در رده‌های سنی مختلف، حاکی از دور بودن این رشته از روزهایی است که زمانی باعث حضور علاقه‌مندان زیادی در سالن‌های کشتی و پای گیرنده‌های تلویزیون می‌شد.
تدبیر24»کشتی زنجان شاید جزو رشته‌هایی که برند استان زنجان است نباشد، اما حضور ستاره‌های پرفروغ در این رشته باعث شده تا این رشته نام خود را همانند رشته‌هایی چون ووشو، بدمینتون، سنگنوردی، قایقرانی و چند رشته دیگر، به‌عنوان رشته‌هایی که امید زیادی برای کسب مدال در رقابت‌های برون‌مرزی دارد، مطرح کند اما چند سالی است که این فروغ کم‌رنگ شده و این روزها جای خود را به نتایج ضعیف در رده‌های سنی مختلف داده است.

اگر قرار بود کشورهایی چون آمریکا و روسیه با آن‌همه ستاره در رشته کشتی، به فکر جانشین‌پروری نباشند، امروز نباید نامی از این کشورها در رقابت‌های جهانی و المپیک برده می‌شد، اما متاسفانه تفکر نتیجه‌گرا بودن در ورزش ایران به‌ویژه ورزش زنجان این اجازه را نمی‌دهد که پشتوانه‌سازی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و اکثر مدیرانی که روی کار آمده‌اند، همواره تاکید بر تقویت رده‌های سنی بزرگسالان که ویترین ورزش‌ها است، دارند تا در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری دلخواه دست یابند.

بی‌تردید حضور موفق در رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی نونهالان کشور، باید یکی از اولویت‌های اصلی هیئت‌های کشتی استان‌ها باشد؛ چرا که هیئت‌های ورزشی طبق قانون، حق تیم‌داری نداشته و وظیفه اصلی و ذاتی آن‌ها پرورش استعدادهایی است که در آینده بتوانند به موفقیت‌های ورزش استان‌ها تداوم ببخشند، به عبارتی آموزش حرف اول را در برنامه‌های یک هیئت ورزشی می‌زند.

رده‌بندی تیم‌های حاضر در رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی نونهالان کشور بیانگر آن است که در بین 10 نفر برتر اوزان ده‌گانه این مسابقات، هیچ نامی از کشتی‌گیران زنجانی به چشم نمی‌خورد، البته تا زمانی که شاهد حضور چند ملی‌پوش از این استان در رده سنی بزرگسالان هستیم، این پس‌لرزه‌ها احساس نخواهد شد و زمانی چشم باز می‌کنیم که عمر قهرمانی ستارگان ما به پایان رسیده و هیچ جانشینی برای این بزرگان ورزش تربیت نکرده‌ایم و بی‌تردید آن روز را می‌توان از همین امروز متصور شد.

از هشت آزادکار اعزامی به رقابت‌های جهانی 2017 پاریس، مازندران با سه ورزشکار، بیشترین سهمیه را از آن خود کرده و پنج آزادکار دیگر بین سایر استان‌ها تقسیم شده بود که زنجان نیز یک نماینده در این آوردگاه جهانی داشت. وقتی نام تیم‌های اول تا دهم رقابت‌های کشتی قهرمانی نونهالان کشور را مرور می‌کنیم، نام اکثر استان‌هایی که در آوردگاه جهانی نماینده‌ای داشتند، در این رده‌بندی دیده می‌شود و تنها زنجان است که در بین تیم‌های شرکت‌کننده هیچ نماینده‌ای نداشته است، در حالی که از هشت نماینده ایران در آوردگاه جهانی پاریس، یک کشتی‌گیر از استان زنجان بود.

چنین اتفاقی یک معادله کاملا ساده و قابل پیش‌بینی است. از 220 کشتی‌گیر آزاد و فرنگی نونهالان کشور که نام‌شان در رده‌بندی اوزان مختلف (به نقل از سایت فدراسیون کشتی) آمده بود، فقط یک ورزشکار (محمد محمدی، نفر نهم وزن 47 کیلوگرم) نام زنجان را در این لیست قرار داده بود. بی‌تردید درخشش در این رده سنی می‌تواند در رده‌های سنی بالاتر نیز نمود داشته باشد اما نبود نامی از زنجان در بین استان‌هایی که با برنامه در این رویداد شرکت کرده‌ بودند، به این معنی است که کشتی زنجان هر چه دارد در همان رده سنی بزرگسالان خلاصه شده است و این یعنی تا چند سال دیگر و بعد از پایان عمر قهرمانی این چند ستاره، دیگر نامی از کشتی زنجان نخواهیم شنید.

امروز قرعه به نام کشتی زنجان افتاد تا نبود پشتوانه برای قهرمانان فعلی‌اش را به چالش بکشیم، اما اگر قرار باشد این دغدغه را به سایر رشته‌ها نیز تعمیم دهیم، خیلی از رشته‌ها از این قضیه رنج می‌برند و تنها چند رشته ورزشی در استان هستند که در این زمینه همواره روند صعودی داشته و توانسته‌اند به نتایج قابل توجهی در رده‌های سنی پایه دست یابند اما کشتی را به آن جهت در بوته نقد قرار دادیم که این روزها نام کشتی زنجان به واسطه حضور چند ستاره زنجانی در اردوهای مختلف تیم‌ملی بر سر زبان‌ها است و اهالی ورزش استان انتظار دارند این موفقیت‌ها مقطعی نباشد.

علی جوان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در آخرین نشست خبری خود، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا برخی از هیئت‌های ورزشی به وظیفه ذاتی خود که جانشین‌پروری است اهتمام نمی‌ورزند، اظهار می‌کند: این اداره‌کل فعالیت‌ها و عملکرد همه هیئت‌های ورزشی استان را در ابعاد گوناگون زیر ذره‌بین داشته و به هیئت‌هایی که در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند کمک می‌کند تا از اهداف ذاتی خود دور نشوند.

البته بحث استعدادیابی در همه رشته‌ها امری ضروری است، اما آنچه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مقوله جانشین‌پروری است که باید فراتر از بحث استعدادیابی به آن پرداخت و این در مورد رشته‌هایی صادق است که امروز در عرصه قهرمانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و جانشین‌پروری برای تداوم این موفقیت‌ها امری ضروری است، که این مهم مختص کشتی نیز نبوده و رشته‌های دیگری در استان هستند که در این امر علی‌رغم اینکه در رده سنی بزرگسالان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، موفق نبوده‌اند.

به سراغ یکی از داوران نامی کشتی ایران رفتیم که هم‌اینک به‌عنوان دبیر هیئت کشتی استان زنجان در این عرصه فعالیت می‌کند. محمد عادل‌پور یکی از دلایل کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های رده‌های پایه را برگزاری این رویدادها به صورت تیمی عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه این روند برای استان‌های کم‌برخوردار در کشتی خوب نبوده و از این قضیه ضربه می‌خورند؛ چرا که استانی مثل زنجان در همه اوزان دارای کشتی‌گیران مطرح نیست تا بتواند به کسب نتایج تیمی دل‌خوش کند.

داور بین‌المللی کشتی با اشاره به اینکه فدراسیون کشتی و اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان هیچ‌گونه حمایت مالی از هیئت کشتی استان به عمل نمی‌آورند، ادامه می‌دهد: متاسفانه یکی از دغدغه‌های پابرجای هیئت کشتی استان که مشکل اکثر هیئت‌های ورزشی نیز به‌شمار می‌رود، بحث اخذ اجاره‌بها از سالن‌های ورزشی است که این مهم باعث شده است تا هیئت‌ها نتوانند همه توان خود را معطوف بحث استعدادیابی که ضرورت انکارناپذیر ورزش امروز است، بکنند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مسئولان استان حمایت مجدانه از ورزش استان به عمل نیاورند، هیئت‌های ورزشی غرق در مشکلات متعدد بوده و قادر به انجام وظیفه ذاتی خود که همان استعدادیابی است، نخواهند بود، یادآور می‌شود: متاسفانه همه تلاش اعضای هیئت صرف تامین هزینه‌هایی از قبیل اعزام‌ها، اجاره‌بهای سالن‌ها، بدهی‌های معوقه و ... شده و کمتر به امر استعدادیابی پرداخته می‌شود که امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا هیئت‌های ورزشی با کم‌ترین دغدغه به امر استعدادیابی بپردازند؛ چرا که تداوم این امر، زنگ خطری برای کشتی و سایر هیئت‌هایی که با این دغدغه‌ها دست به گریبان هستند، خواهد بود.

ورزش ملی ایران در استان زنجان نیاز به نگاه جدی در رده‌های سنی پایه دارد. امروز اگر زنجانی‌ها از میثم نصیری، محمد نادری و میثم حیدری انتظار مدال دارند، انتظار فراتر جامعه ورزشی استان از هیئت کشتی استان این است که جایگزینی شایسته برای این ستارگان که کم‌کم به خط پایان ورزش قهرمانی خود نزدیک می‌شوند، تربیت کند. اگر امروز کشتی کشتی زنجان در جزیره ناشناخته پهلو گرفته، نیازمند تغییر در نگرش ناخدای این کشتی است تا کشتی زنجان را به سلامت به سرمنزل مقصود برساند.

آنچه مسلم است، این است که بی‌پولی کشتی زنجان بر استعداد دوبنده‌ها چربیده و باعث شده است که هیئت کشتی استان این دغدغه را به‌عنوان پاشنه آشیل کشتی زنجان دانسته و نتواند در این زمینه کارهای ارزشمندی که منجر به اعتلای کشتی زنجان شود، انجام دهد. تداوم این روند فرجام تلخی را برای کشتی زنجان رقم خواهد زد، فرجامی که باعث خواهد شد تا مدال‌آوری امروز دوبنده‌های زنجانی در رده‌ سنی بزرگسالان در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و آیندگان از کشتی به‌عنوان یکی از رشته‌هایی که در مقطعی توانست برای ورزش این استان افتخار کسب کند، یاد کنند.

تردیدی نیست تا زمانی که اولویت مسئولان ورزش استان، جبران بخشی از هزینه‌های خود از طریق اخذ اجاره‌بهای سالن‌های ورزشی آن‌هم در شرایطی که اکثر هیئت‌ها دخل و خرج‌شان هم‌خوانی ندارد، باشد، نمی‌توان آینده روشنی را برای کشتی زنجان متصور شد، کشتی زنجان تا چند صباح دیگر که عمر قهرمانان آن به پایان می‌رسد، با این روند قادر به ادامه راهی که نادری‌ها و نصیری‌ها برای افتخارآفرینی در این عرصه طی کردند، نخواهد بود.

برچسب ها: تدبیر24 ، بی‌پولی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها