بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۹۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
روز بین المللی چای؛ روزی که در لاهیجان پایتخت چای کشور و در تهران پایتخت کشور فراموش شد.

تدبیر24»‌دکتر ابراهیم آذرپور عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان در گفت و گو با ایسنا‌ گفت: از سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۵ دسامبر در دنیا به عنوان روز بین المللی چای نامگذاری شد و هر ساله تمامی کشورهای چای خیز دنیا (هند، بنگلادش، اندونزی، کنیا، نپال، مالزی، مالاوی، سریلانکا، تانزانیا، اوگاندا، ویتنام و ...) به منظور ترویج و توسعه پرورش این گیاه ارزشمند، بررسی مشکلات صنعت چای، افزایش تولید و صادرات آن جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حفظ استقلال در برابر کشورهای استعمارگر، جلب توجه دولت‌ها و شهروندان به اهمیت چای و تجارت آن و تاثیرش بر ‌زندگی کارگران، چایکاران و زحمتکشان این صنعت و همچنین تجلیل از شاغلین، دست اندرکاران و پژوهشگران دخیل در زنجیره پرورش، تولید و فرآوری آن به عنوان یک محصول راهبردی و نوشیدنی اشتغال زا مبادرت به برگزاری جشن و بزرگداشت روز جهانی چای می‌کنند.

وی افزود: از سال 2015 گسترش این روز با پیگیری کشور هند و از طریق سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اعلام گردید و سازمان تجارت جهانی نیز نگاه ویژه‌ای به این روز برای بررسی چالش‌های اقتصادی تجارت جهانی چای دارد.

دکتر آذرپور ادامه داد: چای پرطرفدارترین نوشیدنی غیر‌الکلی است که به علت اثرات دارویی، طراوت و آرام بخشی مورد استفاده بیش از دو سوم جمعیت جهان قرار می‌گیرد.

عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان خاطر‌نشان کرد: نوشیدنی چای، آب و هوای سرد زمستان برفی را به گرمای تابستان تبدیل می‌کند و یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی عادی مردم ایران و جهان است.

وی تصریح کرد: نوشیدنی چای، نخستین متاعی است که گرمابخش هر مصاحبت و دیداری در محافل و مجالس ما بوده ‌و خواهد بود. چای صرفاً محصولی باغی یا خوراکی معمولی نیست، بلکه به مثابه فرهنگی است که ریشه در آئین‌های کهن جهان و آداب و رسوم دیرین ایران دارد.

 آذرپور با بیان اینکه کشت و صنعت چای کشور تاریخی بالای یکصد سال دارد و در طی این سالها ۶۵ هزار خانوار چایکار گیلان ومازندران با دست های پینه بسته خود حدوداً ۳۲ هزار هکتار باغ چای برای تولید و فراوری این محصول احداث کردند و در کنار آن حدود 150 کارخانه چایسازی فعال هستند، خاطر‌نشان کرد: وسعت باغات چای در فراز و نشیب خود کاهش یافته و امروزه به حدود 25 هزار هکتار رسیده است. بدلایل متعدد از جمله عدم حمایت مستمر و درست دولتها و تغییر ذایقه مصرف کننده تولید 70 هزار تنی چای در سال (اواخر دهه 70) به حدود 20 هزار تن در سال رسید.

وی افزود: متأسفانه با وجود اینکه 12 سال از شروع این حرکت بزرگ و توجه جهانی گذشته است و صنعت چای ایران نیز پیشینه‌ای پرقدمت در کشورمان دارد، تاکنون توجهی به روز بین المللی چای صورت نگرفته است و روز فراموش شده در تقویم حقیقی و مجازی پایتخت چای کشور(لاهیجان)و ایران (تهران) بوده است.

عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان با بیان اینکه کاشف السلطنه(پدر چای ایران) عامل توسعه دانش کشت و پرورش چای و بانی زیرساختهای علمی این صنعت اشتغالزا در ایران بوده است و هنگامی که برای استخدام کارشناسان چینی و همچنین واردات ارقام جدید چای به کشور چین سفر کرده بود، در راه بازگشت و در اثر سقوط اتومبیل به دره کشته می‌شود، گفت: روز بین المللی چای باز هم فراموش شد ولی ای کاش حداقل مسئولان نهادهای مرتبط با چای کشور و نمایندگان شهرهای چایخیر در مجلس شورای اسلامی، زندگینامه کاشف السلطنه را به عنوان پدر چای ایران و اولین شهردار رسمی تهران بوده است، مطالعه کنند و درس‌هایی بگیرند تا مدیری علم گرا و عمل‌گرا باشند، در حمایت از چای و چایکاران کنند.

وی افزود: حمایت از تولید داخلی و اشتغال مولد، عطر، طعم و رنگ طبیعی، قیمت مناسب،سالم و بودن سم بودن از جمله دلایلی است که باید چای ایرانی مصرف کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها