بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۹۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
اگر مردم دنیا خود را به جای مردم یمن بگذارند که طی سه‌سال اخیر زیر بمباران گسترده و وحشیانه کشور همسایه بوده‌اند، موقعیت را بهتر درک خواهند کرد.
تدبیر24»امنیت و سلامت مردم یمن مورد توجه قدرت‌های جهانی قرار نگرفته است. طبیعی است هرکسی که در گوشه‌ای محبوس شده و تحت انواع حملات قرار می‌گیرد، مطمئنا نهایت اقدامات ممکن خود برای پاسخگویی را انجام خواهد داد. یمنی‌ها در موقعیتی قرار دارند که هیچ ‌سازمان و کشوری به کمک آنها نرفته و در چنین موقعیتی احتمالا به شدیدترین اقدامات متوسل خواهند شد. یمن امروز در سخت‌ترین شرایط و تحت اعمال فشار و زور قرار گرفته است. محاصره صددرصد زمینی، هوایی، دریایی و بمباران شبانه‌روزی که حتی تا مجلس عزا و عروسی‌شان هم می‌رسد، موجب مختل ‌شدن روال عادی زندگی این ملت شده است. مراکز آبیاری، جاده‌ها، بیمارستان‌ها و مساجد و در یک کلام، کلیه زیرساخت‌های کشور یمن، از بمب‌های سعودی در امان نیست و مجالی برای تامین معاش و دارو هم ندارند. احتمالا هیچ‌ملت و کشوری تجربه چنین محاصره‌ای نداشته و به‌تعبیری این شرایط، همان سیاهی‌ای است که بالاتر از آن رنگی وجود ندارد! تا زمانی که عقلانیت بر حاکمان ریاض حکمفرما نشود، زمینه‌های وحشت و کشتار و فرورفتگی آنها در باتلاق یمن بیشتر خواهد شد. سعودی‌ها از تجربه کشورهایی مانند مصر و انگلستان که ارتش‌های قوی‌تری هم داشتند، اما در مقابل مردم یمن دوام نیاورده و تسلیم شدند، درس بگیرند. جنگ‌های منجر به تجزیه یمن و همچنین تلاش مردم برای ایجاد اتحاد میان یمن شمال و جنوبی را به‌خاطر بیاورند. عربستان باید از تاریخ و تجربه دیگران و آنچه در سه سال اخیر به چشم خود دید، درس عبرت بگیرد و با عقلانیت راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را انتخاب کند. به‌نظر می‌آید احتمال عقب‌نشستن عربستان از زیاده‌خواهی خطرناکش در یمن وجود دارد و در موقعیتی که رفاه و آرامش را در کشور خود حاکم می‌بیند، در صورت در خطر دیدن شهرهایش دست از کشتار وحشیانه مردم یمن بردارد. عربستان در چنین موقعیتی یا از حمله به یمن دست خواهد برداشت، یا با خشم ملت خود مواجه خواهد شد. این خشم ممکن است خود را در افزایش برد موشک‌های شلیک‌شده به شهرهای مختلف عربستان نشان دهد و در نهایت مردم یمن این محاصره را درهم خواهند شکست و روسیاهی تاریخی آن برای عربستان برجای خواهد ماند. بهترین گزینه برای عربستان که هم از موشک‌های یمن در امان بماند و هم در باتلاقی که خود ساخته است، بیشتر فرو نرود، این است که از یمن عقب‌نشینی کند و مشکلات خود را از طریق گفت‌وگو حل کند و ترک مخاصمه را به جنگ ترجیح دهد.

 
صباح زنگنه، کارشناس سیاست بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها