بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۹۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
انتقاداتی نسبت به برخی عملکردهای دولت وارد است، نقد کلی این است .

تدبیر24»انتقاداتی نسبت به برخی عملکردهای دولت وارد است، نقد کلی این است که بسیاری از شعار‌ها، ایده‌ها و وعده‌های مطرح شده توسط رئیس جمهور از جمله بحث جوانان ، حقوق زنان، حقوق شهروندی و تدبیر و ایجاد امید در عمل محقق شوند. گرچه نمی‌خواهیم با انتقاد از دولت نقش اپوزیسیون را بازی کنیم، اما این انتقاد‌ها به منظور توجه به اصلاح به امور است. از این رو به نظر می‌رسد که بحث تغییر نسلی و بازنشستگی امری عقلانی است و در همه قوانین نیز پیش بینی شده است. در این راستا فرد مدت معینی که خدمت می‌کند یا از سن و سالش می‌گذرد باز نشست می‌شود، اما مثل اینکه برخی از افراد اساسا برای خود بازنشستگی قائل نیستند. البته این مساله صرفا مرتبط به قوه مجریه نیست و در سایر قوا نیز این مساله مشاهده می‌شود. از این رو باید از اشخاص باتجربه در سطوح بالای مدیریتی استفاده شود چون برخی از سمت‌ها نیاز به تجارب بیشتری دارد و هر اندازه تجربه فرد بیشتر باشد می‌تواند تاثیر‌گذاری بیشتری در آن سمت داشته باشد. به‌ویژه از افراد با تجربه می‌توان در سمت‌های مشورتی استفاده کرد و در عین حال سمت‌های اجرایی را نیز به دست جوانان پر نشاط سپرد. در مجلس نیز چنین معضلی وجود دارد، در جلسات مجلس مشاهده می‌شود که برخی از اشخاص که سن و سال بالایی دارند در حین جلسات کمیسیون دائما در حال چرت زدن هستند. این نشان می‌دهد که این افراد توان جسمانی لازم را برای این مقدار کار ندارند. البته این انتقاد نیز وجود دارد که تعداد جلسات زیاد است و شاید این جلسات مکرر جوانان را هم خسته کند، اما به هر حال کار اجرایی نیروی جسمی بالا و جوان می‌خواهد و همچنین پویایی، جرأت، جسارت، شجاعت و شهامت؛ لازمه انجام بسیاری از کارها و نترسیدن از برخی موانع است. در این راستا در دولت کنونی با معضل سالخوردگی مواجهیم و به تعبیری در دولت پیرسالاری حکم فرما است. گرچه همان‌طور که گفته شد نباید شأن اشخاص سالخورده نادیده گرفته شود و در جایگاه‌هایی که نیاز به استفاده از تجارب است حتما باید از این افراد استفاده شود. مثلا در بحرانی مثل پرونده هسته‌ای به یک تیم‌مشورتی قوی، با تجربه و کار آزموده نیاز است، اما در کار اجرایی که نیاز‌مند حل معضلات هستیم که باید از نیروی جوان استفاده شود. برخی از مسئولان کماکان از دهه اول انقلاب مسئولیت داشتند و در دهه‌های دوم ، سوم و چهارم که اکنون هستیم همچنان روی کارند و از این جهت شاهد حلقه بسته مدیران در کشور هستیم . این در حالی است که دانش این افراد در طول زمان بعضا به روز نشده، اما جوانان با تکنولوژی‌های جدید، گفتمان و رویکردهای جدید آشنا هستند که این نشان می‌دهد باید تغییر نسلی صورت گیرد. این مساله دو ویژگی مثبت دارد؛ از سویی موجب بکار گیری نیروی جوان و بانشاط جامعه در راستای انسجام بالا و راندمان کاری بیشتر می‌شود و از سوی دیگر اگر در برخی از سمت‌ها اتفاق ناگواری رخ دهد و موجب از کمرنگ شدن نقش برخی مسئولان شود به دلیل اینکه شخصی تربیت نشده که جانشین مسئول مورد نظر شود، باید جوانان در سطوح مختلف مثل مدیرکل و مدیران اجرایی به دستگاه‌ها افزوده شوند تا با پیشرفت در سطوح بالاتر قرار گیرند. اینگونه می‌توان از نیروی جوانان در سمت‌های اجرایی و از نیروی افراد مسن و بازنشسته در مشاورت استفاده کرد.




محمود صادقی؛ نماینده مجلس دهم

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها