بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۹۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن وارد کردن انتقاداتی به استانی شدن بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه پیشنهادی سال 97 این وزارتخانه حتی خدمات آموزشی را هم کفاف نمی دهد و تنها 10 ماه از مجموعه تعلیم و تربیت را پاسخ می دهد؛ به عبارتی حقوق و مزایا و بخشی از هزینه‌های فصل‌های 1، 2 و 6 را پوشش می دهد لذا برخی از کارها بر زمین می‌مانند.
تدبیر24»محمد بیرانوند افزود: اگر قرار است اتفاقی متفاوت با ادوار پیش روی دهد یک همت همگانی می خواهد؛ زیرا در این مورد نه وزیر و نه رئیس جمهور و نه مجلس شورای اسلامی به تنهایی نمی توانند کاری کنند و من از همگان می خواهم که آموزش و پرورش را دستگاه هزینه ای ندانند. به چشم یک کارخانه به آن نگاه نکنند که این کارخانه چه فایده ای برای ما داشته است؟.

بیرانوند با اشاره به اینکه در عصر کنونی تعلیم و تربیت را مساوی با تربیت شهروند خوب مساوی می دانند و شاخص های این شهروند خوب را گاهی می توان اندازه گرفت و گاهی نمی شود، تصریح کرد: آن بخش هایی که قابل اندازه گیری نیست محور توسعه است و این کارخانه انسان سازی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مساوی دیدن تعلیم و تربیت با معلم ها را جفا در حق معلم ها دانست و گفت: معلم ها عاشقانی هستند که می خواهند آدم بسازند و این آدم ها هم محورهای توسعه هستند. سزاوار نیست معلمی که در دستگاه تعلیم و تربیت آنطور فعالیت دارد بعدازظهر هم دست به مسافرکشی بزند تا به خاطر کرایه با مسافر درگیر شود.

وی با طرح این سؤال که بودجه آموزش و پرورش قرار است فرایند آموزش را اجرایی کند یا معادل امروزی یاددهی و یادگیری را اجرا کند؟ تاکید کرد: اگر قرار است بخش دوم را اجرایی کند متفاوت است با خدمات آموزشی را اداره کردن. این بودجه حتی خدمات آموزشی را هم کفاف نمی دهد و تنها 10 ماه از مجموعه تعلیم و تربیت را کفاف می دهد و به عبارتی حقوق و مزایا و بخشی از هزینه های فصل های  1، 2 و 6 را پوشش می دهد که برخی از کارها می مانند.

بیرانوند با اشاره به اینکه سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس 3 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش در مجلس اضافه شد و این پتانسیل وجود دارد که چنین اتفاقی روی دهد، گفت: از همکارانم در مجلس می خواهم آموزش و پرورش را باورمند ببیند زیرا که محور توسعه است. توقع داریم که بودجه سال 97 از 36 هزار به 40 هزار میلیارد برسد و این کمک همکاران صحن مجلس را می طلبد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بودجه سال 97 آموزش و پرورش را 33 هزار و یکصد میلیارد تومان دانست و گفت:  در این بودجه بخشی را به عنوان بودجه استان ها از آن یاد می کنند، که این بخش مربوط به استان ها است، بخشی تحت عنوان وزارتخانه و ستاد است و بخشی هم نهادهای مرتبط و وابسته به آموزش و پرورش است که با بخش سوم کاری ندارم.

وی ادامه داد: اگر  بودجه 36 هزار میلیاد باشد تنها کفاف برخی از اقلام را می دهد و با وضع فعلی برای برخی اقلام 2 هزار میلیارد کم است. تازه با این شرایط بازنشستگی و اجرای برخی بندهای برنامه ششم را کنار بگذاریم؛ مثلا برای پاداش بازنشستگان فرهنگی 4 هزار میلیارد نیاز دارد.

بیرانوند با تاکید بر اینکه باید حقوق حق التدریس های آموزش و پرورش با تلاش های بسیار مصوب شده پرداخت شود، گفت: بیش از 90درصد بودجه صرف امور پرسنلی می شود که همان هم با تمام و کمال پرداخت نمی شود. جا دارد عرض کنم که ما تک تک بازیکن های خوبی هستیم ولی گل نمی زنیم و دفاع از حقوق فرهنگیان، آن همت همگانی را طلب می کند. فرهنگیان باید بدانند که ما با دغدغه خاطر از معلمان یاد می کنیم ولی با ای کاش کار جلو نمی رود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه اگر قرار باشد به توسعه برسیم باید آموزش و پرورش را محور توسعه بدانیم؛ چون کارخانه آدم سازی است، گفت: در دنیا اگر کشورهایی ترقی کردند و به توسعه رسیدند به این اصل پرداخته‌اند و از این مسیر گذشته‌اند. همه دنیا تقریبا دستگاه تعلیم و تربیت را محور توسعه می دانند. بیسمارک در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم برای نخست وزیر شدنش شرط می گذارد که حقوق معلمان باید 30 برابر شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در برنامه پرسگر صحبت می‌کرد، درباره معایب استانی شدن بودجه توضیح داد: شاید حسن هایی هم داشته باشد ولی اگر ده مورد نقص برای آن شمارش کنم دو مورد هم نفع برای آن می شمارم. آنچه که من به عنوان عیب ماجرا از آن یاد می کنم یکی اینکه این دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش که نود و چند درصد بودجه آن صرف امور پرسنلی می شود دلیلی ندارد مدیر کل استان بیاید و در سازمان برنامه و بودجه برای بودجه استانش چانه بزند زیرا ما تمام مجموعه آموزش و پرورش را یکی می بینیم. حتی گاهی ممکن است یک استان منابع درآمدی داشته باشد و بتواند با آن چاله‌های موجود در سیستم را پر کند ولی استان دیگر همان را ندارد و چنین امکانی برایش متصور نیست. ضمنا گاهی ممکن است یک استان بتواند ریال خود را بگیرد ولی استان همجوار موفق به دریافت آن نشود.

وی درباره تعطیلات مدارس در پاییز گفت: در این مورد دغدغه ویژه‌ای بوده به این صورت که آن را به صورت بوم بندی تعطیلات جابه جا کنند. این مسئله چالش هایی است که سال های سال مطرح بوده است، سال قبل وارد شد ولی کنار گذشته شد و امسال هم مجدد وارد مجلس شده و این موضوع مطرح می‌شود، اما خب نکاتی دارد که باید همه را در کنار هم دید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها