بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
تصمیم‌گیری‌هایی که در فرآیند مدیریت کشور صورت می‌گیرد، همیشه ممکن است به نفع یا ضرر عده‌ای باشد که البته معمولا سعی می‌شود این ضررها کوتاه مدت بوده و درازمدت به نفع همه جامعه باشد.
تدبیر24» بنابراین ممکن است مخالفانی هم داشته باشد. به عنوان مثال در هرکشوری که تصمیم گرفته می‌شود به دلیل فشارهای بودجه‌ای بخشی از یارانه‌ها یا خدمات دولت حذف شود، معمولا مخالفانی وجود دارد. این در حالی است که از آن طرف بعضی تصمیمات به ناچار باید گرفته شود و کشور باید اداره شود. مثلا در انگلیس زمان خانم تاچر با اصلاحات اقتصادی که صورت گرفت از روز اول می‌دانستند که با اعتراض شدید معدنچی‌ها و کارگران روبه‌رو خواهند شد. به همین دلیل از قبل خودشان را آماده کردند. البته مسائل اتفاق افتاده هفته‌های اخیر از این نوع نبود ولی به هر حال همیشه در کشورهای پیشرفته و دموکراتیک ممکن است اغتشاشاتی هم اتفاق بیفتد. بعضی وقت‌ها مسائل اقتصادی نیست و به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و برخوردهای نژادی در جوامع رخ می‌دهد. اما اینکه یک نظام سیاسی آمادگی داشته باشد که با صبوری و آرامش با ناآرامی‌ها برخورد کند، بسیار طبیعی است و باید برای این کار قانون جدی وجود داشته باشد ضمن اینکه پلیس آمادگی برخورد داشته باشد. پلیس صبور و مدبری برای این کارها لازم است و نهایتا باید مجموعه سیاستمداران هم در برخورد با این مسائل آب بر آتش بریزند و نه اینکه نفت بر آتش. واقعا در این ناآرامی‌های اخیر به مدیریت بخشی که مربوط به دولت بود نمره بالایی تعلق می‌گیرد. مجموعا شورای‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها خیلی خوب عمل کردند. هرچند متاسفانه شاهد حوادث ناگوار و تعدادی کشته هم بودیم اما در مجموع هم در سطح امنیتی و هم در سطح سیاسی و فرهنگی برخورد درستی از سوی دولت صورت گرفت که همراه با آرامش و صبوری بود. اما بعضی از گویندگان تربیون‌های عمومی اظهاراتی می‌کنند که به نظر می‌رسد خارج از نُرم است و واقعا نسبت به نوع رفتار با اداره جامعه آشنایی کافی ندارند. ائمه نمازجمعه واقعا با توجه به اثرگذاری که دارند آنچه می‌گوید، موضع رسمی تلقی می‌شود «به‌خصوص که در تهران و شهرهای مهمی مثل قم و مشهد صحبت می‌کنند». امام جمعه باید از سطح فعالیت و تجربه سیاسی کافی برخوردار باشد اما بعضا خطبای مذهبی هستند که حالا خطیب جمعه شده‌اند. پیشنهاد می‌کنم دولت با رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه وارد مذاکره شود و به‌خصوص در مواردی که به ناراحتی‌ها و حساسیت‌ها دامن می‌زند با هماهنگی دقیق‌تر مطالب و مطالبات مردم بیان شود. موضوع دیگر اینکه اما در بحث فیلترینگ و برخورد با مسائلی مثل ماهواره و فضای مجازی مسأله‌ای نیست که بخواهیم فکر کنیم خارجی‌ها چه می‌گویند بلکه باید به آنچه مدیریت عقلانی کشور ایجاب می‌کند، بیندیشیم. واقعا مدیریت عقلانی ایجاب می‌کند که اجازه دهیم مردم خودشان با آگاهی انتخاب کنند. ابزار گناهی ندارد و باید از ابزار درست استفاده شود. همان‌طور که یک زمانی با رادیو و تلویزیون و ویدئو و با هر نوع ابزار ارتباطی شاید مخالف بودیم الان هم می‌خواهیم مخالفت کنیم! در این شبکه‌های اطلاعاتی امکان بروز کار خوب و بد وجود دارد و ابزار در این میان بی‌تقصیر است. انصافا در بحث رفع فیلترینگ بعضی از شبکه‌های اجتماعی باید به دولت دست مریزاد گفت.



احمد شیرزاد، استاد دانشگاه
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها