بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
پژوهشگران آمریکایی باور دارند می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی، سن زیستی بدن را تعیین کرد.
تدبیر24»پژوهشی جدید نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص سن سلولها و طراحی یک رژیم پزشکی مناسب، به افراد در داشتن زندگی طولانی‌تر کمک کند.

دانشمندان، یک الگوریتم رایانه‌ای ساده و کم‌هزینه را طراحی کرده‌اند که می‌تواند افراد را در محاسبه سن زیستی‌شان یاری دهد و مشخص کند که آیا امکان دارد تغییرات مشخص در سبک زندگی و محصولات پزشکی، شانس داشتن زندگی طولانی و سالم را افزایش دهد.

این فرمول که "هوش مصنوعی سن" (Aging.AI)نام دارد، نتایج دقیقی در مورد 130 هزار نفر بر مبنای گروه خونی‌شان ارائه داده است.

این پژوهش جدید که به سرپرستی شرکت هوش مصنوعی "اینسیلیکو مدیسین"( Insilico Medicine) انجام شد، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به افزایش سن، مانند سرطان و بیماری قلبی را تشخیص دهد.

دکتر "مورتن شی‌بای نودسن" (Morten Scheibye-Knudsen)، استاد دانشگاه "کپنهاگ" دانمارک گفت: هوش مصنوعی به قدری در تشخیص سن خوب است که گویی به تصویر شخصی نگاه می‌کنید تا سن او را حدس بزنید.

دانستن این نکته مهم است که امکان دارد سن زیستی شخص یا ساعت درونی بدنش، با سن واقعی او تفاوت داشته باشد.

برای مثال، ممکن است یک زن 65 ساله که سالم و فعال است، از نظر فیزیولوژیکی بدنی شبیه به بدن یک زن 50 ساله داشته باشد؛ یعنی سن زیستی او 55 سال است.

این پژوهش که در مجله " Gerontology: Biological Sciences" به چاپ رسید، فرمول هوش مصنوعی تشخیص سن را روی مجموعه‌ای از نمونه‌های خونی آزمایش کرد و نشان داد که این الگوریتم قادر است سن زیستی شخص را براساس نمونه خونی تشخیص دهد.

براساس این پژوهش، هر نمونه خونی توسط یک پزشک برای پارامترهایی مانند سطح کلسترول و التهاب اندازه‌گیری شد.

همچنین این پژوهش نشان داد که اگر این الگوریتم، افراد را از نظر بیولوژیکی، جوان‌تر از سن واقعی‌شان نشان دهد، احتمال طول عمر آنها بیشتر است.

دکتر شی‌بای نودسن ادامه داد: طبیعتا ما اکنون هیچ نظری در مورد سن زیستی خود نداریم. البته در این مورد فرضیه‌ها و حدس‌هایی داریم اما می‌دانیم که بزرگترین عامل خطر هنگامی است که زمان بیماری‌های مانند سرطان، زوال عقل و بیماری‌های قلبی عروقی فرا برسد.

به گفته پژوهشگران، این فرمول می‌تواند با سنجش سن زیستی قبل و بعد از درمان پزشکی، برای ارزیابی تاثیر داروها و مراحل دیگر سلامتی فیزیکی عمومی از طریق اندازه گیری سن بیولوژیکی قبل و بعد از درمان استفاده شود.

فرمول هوش مصنوعی سن، بخشی از گرایش گسترده به استفاده از هوش مصنوعی در بهبود پیامدهای سلامتی است.

شرکت آزمایش ژنتیک "AndMe23"، نخستین شرکتی است که کیت‌های آزمایش DNA تایید شده توسط "سازمان غذا و دارو" (FDA)را که قادر به تشخیص خطرات گسترش بیماری‌هایی مانند اضافه ‌وزن، دیابت و بیماری‌ قلبی است، می‌فروشد.

در این پژوهش، از مشتریان خواسته شد به مدت سه ماه، یک رژیم غذایی و ورزشی شخصی که با یک مدل پیش‌بینی کامل شده، انجام دهند.

به طور کلی، متخصصان برای تعیین سن بیولوژیکی یک شخص، طول تلومرها (پایانه‌های محافظ کروموزوم‌ها) را بررسی می‌کنند. افرادی که تلومرهای بلندتری داشته باشند، زندگی طولانی‌تری خواهند داشت.

معمولا تلومرها با افزایش سن، کوتاه می‌شوند اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عادات بد سلامتی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد و کمبود فعالیت فیزیکی می‌تواند سرعت کوتاه شدن تلومرها را افزایش دهد.

برخی افراد، صرف نظر از سبک زندگی‌شان، زودتر پیر می‌شوند. محققان، در پژوهشی که در سال 2016 در مجله " journal Ageing" به چاپ رسید، دریافتند که می‌توان ساعت زیستی بدن شخص را با تغییرات شیمیایی نامحسوسی که در بدن رخ می‌دهند، تعیین کرد.

پژوهشگران نشان دادند که ورزش و رژیم‌های غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی می‌توانند روند پیری زیستی را کند سازند.

پژوهشی که در سال 2013 در مجله "Lancet Oncology" منتشر شد، نشان داد که ترکیب ورزش با رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات زیاد و کربوهیدرات‌های تصفیه شده کم می‌تواند موجب طول عمر یک فرد شود