بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
شاید بتوان گفت اعتراضات اخیر حساس‌ترین مساله‌ای بود که جامعه در مواجهه با آن قرار داشت و این مساله از اهمیت بالایی برخوردار بود چون این اتفاقات پیامدهایی منفی و دل نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرد.
تدبیر24»از این رو شاید مردم انتظار داشتند که به طور روشن تحلیل رئیس‌جمهور را از این وقایع داشته باشند و ببینند که آقای روحانی در باب این مسائل چه نظری دارد، علل و عوامل آن را چه می‌داند، تا چه‌انداره به مردم حق می‌دهد و در عین حال برای کاهش پیامدهای منفی این اعتراضات چه تلاش‌هایی انجام داده و خواهد داد. این مسائل باید به صورتی روشن و صمیمانه بیان شود و انتظار مردم همین بود که رئیس‌جمهور آنها را نمایندگی کند چون مردم رئیس‌جمهور را انتخاب کردند که در زمینه‌های مختلف نماینده آنها باشد. این مساله به قانون اساسی باز می‌گردد و رئیس‌جمهور سوگند یاد کرده که از آن دفاع کند. گرچه در قانون اساسی به آزادی‌های مردم تصریح شده، اما در جامعه ایران هر اعتراضی که به راه می‌افتد افرادی حضور دارند که حرکت مسالمت آمیز مردم را به تندروی بکشانند. نکته ‌دیگر مصاحبه رئیس‌جمهور پس از 5 ماه است. این مساله باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که رئیس‌جمهور به طور ماهانه با مردم گفت‌وگو کند. چون زمانی که مردم ببینند رئیس‌جمهور با صداقت و صراحت مشکلات موجود را خارج از شعار و بزرگ‌نمایی با آنها در میان می‌گذارد نوعی اطمینان خاطر و آرامش برای مردم ایجاد خواهد شد. در سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور در جشنواره فارابی شاهد بودیم مردم عادی که حضور داشتند پس از سخنرانی می‌گفتند نگاهمان به آقای روحانی و مواضعش تغییر کرد که رئیس‌جمهور تا چه حد با صداقت و صراحت مسائل را با مردم در میان می‌گذارد. در این راستا قطع ارتباط رئیس‌جمهور با مردم می‌تواند خطرناک باشد، البته این قطع گفت‌وگو فقط از جانب دولت با مردم نیست بلکه سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز با مردم ارتباط نزدیکی ندارند و صرفا ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. البته رئیس‌جمهور به عنوان منتخب ملت باید باید بیشتر با مردم در ارتباط باشد و عملکرد خود را در حوزه‌های مختلف با مردم در میان بگذارد. رئیس‌جمهور باید بگوید که تا کجا توانسته به وعده‌های مردم جامه عمل بپوشاند و در صورت عدم تحقق مطالبات مردم چه موانع و مشکلاتی را پیش رو داشته است. با اینکه گفته شد که رئیس‌جمهور ماهانه با مردم سخن بگوید، اما به نظر می‌رسد سازمان صداوسیما رئیس‌جمهور را در چهارچوب یک پروتکل دعوت می‌کند و چنین نیست که رئیس‌جمهور هر زمان که اراده کرد به تلویزیون رفته و با مردم گفت‌وگو کند. رئیس‌جمهور خارج از صداوسیما نیز می‌تواند با جامعه در ارتباط باشد، اما برد سایر رسانه‌ها و مجامع نسبت به صداوسیما محدود‌تر است و اگر هم در جایی این ارتباط ایجاد گردد، بازهم باید توسط صداوسیما بازتاب پیدا کند. در این راستا باید سازوکاری فراهم شود که صداوسیما در اختیار رئیس‌جمهور به عنوان نماینده مردم قرار گیرد تا وی بتواند صدای دولت را بازتاب داده و در تعامل مستمر و پیاپی با مردم باشد و درصدد رفع مطالبات مردم برآید.



محمدامین قانعی راد، جامعه شناس
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها