بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
شکی نیست که گردشگری برای درآمدزایی پتانسیل بسیار بالایی دارد و اکنون با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی یا همان 2018 این پرسش حیاتی پیش می‌آید که آیا در کنار تمام ظرفیت‌های گردشگری مهم تاریخی و طبیعی، جهت پذیرایی و جذب گردشگر و از همه مهم‌تر حفظ آن‌ها، زیرساخت‌های لازم تهیه و تدارک دیده شده است یا خیر؟

تدبیر24»اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که از بدیهی‌ترین وظایف میزبان، رعایت آداب مهمان‌داری و حفظ احترام مهمان است.
مهمان‌نوازی در لغت به معنی ابراز لطف عملی و پذیرایی از مهمان است، و در فرهنگ ایرانی به تلاش میزبان برای تامین راحتی مهمان اطلاق می‌شود. یکی از رسوم زیبای فرهنگ ما مهمانی‌دادن و مهمان‌ شدن است. هانری رنه دالمانی، سیاح فرانسوی، در رابطه با فرهنگ مهمان‌نوازی در ایران می‌نویسد: ایرانیان بر این باورند که اگر بر مهمان بیش از ارزش وی ارج ننهی به او توهین کرده‌ای.
حال با این تفاسیر از مهمان‌نوازی و رسوم آن بدون شک این پرسش پیش می‌آید که نقش میزبان در ارایه خدمات چگونه باید باشد؟
در علم اقتصاد مبحثی زیر عنوان نظریه بازی مطرح می‌شود. محوری‌ترین مفهوم در این نظریه مفهوم بازی است و به هر نوع موقعیت اجتماعی که دو یا چند نفر درگیر آن باشند، اطلاق می‌شود. افراد در بازی، بازیگر تلقی شده و هر یک می‌توانند نقشی داشته باشند؛ به‌طوری‌که خود هم در فرآیند اقتصادی ذینفع شوند. حال به موضوع اصلی که همان جذب گردشگر و حفظ آن است بازمی‌گردیم. باید پذیرفت همراه‌شدن شهروندان یک جامعه در فرآیندی اجتماعی، نتیجه‌ی برنامه‌ریزی‌های کلان متفاوت و مؤثر است.

برای اجرای هرچه بهتر و کارآمدتر رویداد 2018، یک طرف معادله مشارکت و آگاهی شهروندان از ثمرات این فرصت برای برندسازی و معرفی شهر همدان به عنوان مقصد گردشگری است. در این راستا هرچه نگاه شهروندان به مقوله گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا آگاهانه‌تر باشد همکاری و مشارکت بالاتر می‌رود. همین نگاه سبب سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و مدیریت هرچه بهتر در بخش‌های مختلف موضوع می‌شود؛ به طوری‌که هر شهروند خود را موظف می‌داند تا به سهم خود و در جایگاه خاص خود بعنوان یک شهروند همدان، میزبان خوب و شایسته‌ای باشد.

به نمونه‌هایی از اقدام‌های عملی همسو با این هدف اشاره می‌کنیم:
- ارایه غذاهای محلی با هدف آشنایی گردشگر با مردم‌شناسی خوراک آن منطقه
- احیاء و مرمت خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی و قدیمی شهر به‌عنوان مهمان‌پذیر محلی با رویکرد اسکان گردشگر در فضای متفاوت ودلنشین
- حفظ بنا و مشارکت اقتصادی در کاربری جدید آن
- ارتباط با گردشگر در فضاهای عمومی مثل بازار قدیمی شهر با تعبیه میز و صندلی‌ با هدف گپ و گفت و آشنایی بیشتر گردشگر با اماکن دیدنی و فرهنگ شهر و راهنمایی وی به‌منظور بازدید از دیگر نقاط شهر؛
صد البته همکاری و همراهی سازمان‌های میراث فرهنگی و نیز زیباسازی شهرداری جهت اجرایی‌شدن این طرح بسیار مهم و حیاتی است. به عبارتی، بکوشیم هر شهروند خود را سفیر شهرش بداند و به رسم مهمان‌نوازی در این چرخه زندگی شهری فعالانه گام بردارد؛ چراکه حضور گردشگر یک فرصت است نه یک چالش و با عادت به این تغییر الگوی رفتاری می‌توان چشم‌انداز درخشان‌تری برای آن متصور شد؛ تا هم حضور گردشگران در همدان با ماندگاری بیشتری همراه باشد و هم به تعریف شهر همدان به عنوان مقصد گردشگری نزدیک‌تر باشیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها