بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
رییس دانشگاه فردوسی مشهد از برگزاری اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز در تاریخ 17 و 18 بهمن ماه جاری با حضور 8 نماینده از دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه مدیریت سبز به میزبانی این دانشگاه خبر داد.

تدبیر24»دکتر محمد کافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز با حضور وزیر علوم و مدیران استانی 17 و 18 بهمن ماه جاری در دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، اظهار کرد: مقوله دانشگاه سبز، مقوله‌ای است که امروز به یک معیار بین‌المللی تبدیل شده است، دانشگاه سبز امتیازی است که بر اساس سیستم «گرین‌متریک» تعیین می‌شود و از 6 شاخص کلیدی محیط زیست و زیرساخت، انرژی و تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حمل و نقل و آموزش برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند و با هدف ارائه چشم‌اندازی جامع از شرایط و سیاست‌های مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار در دانشگاه‌های کشورهای گوناگون راه‌اندازی شده است. 

وی ادامه داد: مفهوم دانشگاه سبز به معنای پوشش گیاهی سبز نیست، بلکه به این معنا است که از حداقل انرژی لازم برای سیستم‌های دانشگاه استفاده شود و تا حد ممکن با مهربانی با محیط‌زیست رفتار شود و از طرفی تمامی دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان در حفظ محیط‌زیست دانشگاه مشارکت داشته باشند. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ایده دانشگاه سبز بیش از 20 سال است در دانشگاه فردوسی مشهد جاری است, در دولت هفتم و هشتم با این دانشگاه تفاهم‌نامه‌ای ‌امضا شد و بر اساس آن تحقق دانشگاه سبز در دانشگاه فردوسی در دستورکار قرار گرفت. 

کافی بیان کرد: قطعا سرسبزی و ترویج پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، صرفه‌جویی در منابع و تفکیک زباله‌ جزو معیارهای دانشگاه سبز محسوب می‌شود، اگرچه دانشگاه فردوسی مشهد هنوز با این آرمان‌ها فاصله دارد، اما تلاش کرده تا به این اهداف دست پیدا کند. 

وی عنوان کرد: توجه به مقوله دانشگاه سبز در این دولت فراگیر شده و علاوه بر وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور، سازمان برنامه و بودجه نیز تلاش کرده تا ردیف‌های اعتباری را به این مساله اختصاص دهد. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اولین همایش ملی دانشگاه سبز سال گذشته به میزبانی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد و امسال با توجه به تجربیات دانشگاه فردوسی و به عنوان دومین دانشگاه سبز کشور و همچنین با توجه به وجود بارگاه مطهر رضوی در مشهد مقدس، قرار شده این همایش امسال با حمایت‌های وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار در سطح بین‌المللی در دانشگاه فردوسی برگزار شود.

کافی یادآور شد: میزان مشارکت دانشگاه‌های کشور در اولین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز چشمگیر بوده و در حاشیه این همایش برای نخستین بار فن بازار با رویکرد زیست‌محیطی برگزار خواهد شد که در آن تمامی تکنولوژی‌ها و دستگاه‌ها و اختراعاتی که در تحقق یک دانشگاه سبز موثر است، به نمایش گذاشته می‌شود. 

وی اضافه کرد: تحقق دانشگاه سبز به این معنا نیست که تنها دانشگاه معیارهای حفظ محیط زیست را رعایت کند، بلکه هدف ما این است که پیام سبز بودن را به عنوان یک الگو و توسط دانشجویان خود  به جامعه منتقل کنیم. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اقدامات این دانشگاه در راستای تحقق دانشگاه سبز، تاکید کرد: با سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد سازمان‌های توزیع کننده، آب و فاضلاب تفاهم‌نامه‌هایی به منظور به‌سازی و حفظ پایدار محیط‌زیست در دانشگاه منعقد شده است. 

کافی یادآور شد: از جهتی که دانشگاه فردوسی مشهد و جهاد دانشگاهی مشهد بیش از 40 سال در زمینه حفظ محیط‌زیست و کشاورزی پایدار فعالیت می‌کنند و بیشترین آثار مطلوب مرتبط با حفظ محیط‌زیست توسط این دانشگاه و جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است، برگزاری این همایش به دانشگاه فردوسی واگذار شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها