بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
مد و مدگرایی پدیده ای است که امروزه در بین همه اقشار جامعه کم و بیش وجود دارد اما در این میان جوانان و نوجوانان بیش از دیگران به آن اهمیت می دهند.
تدبیر24»امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و استفاده از اینترنت و شبکه‎های ماهواره‎ای ارتباط گسترده‎ای با جوامع و فرهنگ‎های گوناگون پیدا کرده‎اند و موقعیت آن‎ها در فهم ارزش‎ها و باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب، پیچیده‎تر و مشکل‎تر شده است.

زمینه‎های موجود باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با جامعه روی آورند.

تا زمانی که زیرساخت‎های شخصیت ما مبتنی بر الگوهای فرهنگ اصیل این مرز و بوم شکل نگیرد آرایش ظاهر و تقلید از مدها و الگوهای دیگران جز بحران هویت و دور شدن از اصالت فرهنگی خود نتیجه‎ای در پی نخواهد داشت.

یک روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در این باره  می‎گوید: انسان ذاتاً طالب زیبایی است و پیروی کردن از مد چیز بدی نیست اما جامعه و رسانه‎های جمعی باید به آن جهت دهند.

بنفشه حسنوند گفت: جوان در مرحله‎ای است که از نظر روان ‎شناختی ظاهرش بسیار برایش اهمیت دارد و نسبت به سایر ارزش‎ها برایش در اولویت است.

وی ادامه داد: این اولویت باعث می‎شود که به سمت بسیاری از مدها گرایش پیدا کند و طبیعی است که هر مدی زیباتر باشد برایش جذاب‎تر است.

حسنوند تصریح کرد: وظیفه نهادهای فرهنگی و رسانه‎های جمعی است که هویت این مدها را برای جوانان شناسایی کنند و به آن‎ها بگویند که هر مدی نشان‎دهنده ویژگی چه نوع اشخاصی است؟

وی ادامه داد: جوانانی که به سمت گرایش‎های ظاهری خاصی تمایل پیدا می‎کنند از شناسنامه مد و دیدگاهی که پشت آن مد است آگاه نیستند.

حسنوند اضافه کرد: اگر آگاه‎سازی صورت گیرد و جوان از انحراف‎های رفتاری پشت پرده مد مطلع شود چه بسا مدی را که قبلاً استفاده می‎کرده کنار بگذارد و مدهای ساده‎تری را انتخاب کند.

این استاد روانشناسی گفت: اگر طراحان مدل لباس دست به نوع ‎آوری زده و تلفیقی از مذهبی بودن و جذابیت و استفاده از رنگ‎های شاد و متنوع را برای لباس جوانان ایجاد کنند که با گرایشات مذهبی‎مان در تضاد نباشد و مناسب فرهنگ ایرانی باشد، بسیار کمک‎ کننده است.

وی ادامه داد: ما باید برای علاقه جوانان در مقابل این همه تبلیغات و مدل‎هایی که در برنامه‎های شبکه‎های ماهواره‎ای مختلف وجود دارد پاسخی داشته باشیم و مدل‎هایی را به آن‎ها ارائه دهیم که در عین آنکه جذاب هستند مناسب با فرهنگ دینی و مذهبی‎مان نیز باشند.

وی افزود: وقتی ما روی طراحی مدل لباس‎هایمان کار نکنیم رسانه‎های کشورهای غربی مدل‎های خود را به جوانان ما ارائه می‎دهند و آن‎ها نیز به سمت مدهای غربی گرایش پیدا می‎کنند.

این استاد روانشناسی نقش خانواده‎ها را در آگاه کردن جوانان بسیار مؤثر دانست و گفت: اگر خانواده‎ها به ‎عنوان یک مشاور آگاه و کنترل‎کننده در کنار جوانان باشند می‎توانند بر روی انتخاب آن‎ها تأثیر‎گذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: شاید بسیاری از جوانانی که به سمت مدهای غربی روی می‎آورند خانواده‎هایشان از دیدگاه منفی در پس آن مد آگاهی نداشته باشند.

امام جمعه سلسله نیز در این باره گفت: انسان در انتخاب غذای جسمش اول به این نکته توجه می‎کند که آیا این غذا با مزاجش سازگاری دارد یا نه؟

حجت‎الاسلام سید سجاد موسوی ادامه داد: در واقع عقل حکم می‎کند که انسان در مورد خوردنی‎ها و آشامیدنی‎ها دقت کامل داشته باشد.

وی افزود: در زندگی اجتماعی نیز رفتار و کردارهای اجتماعی بر رفتارهای فردی تأثیرگذار است.

حجت‎الاسلام موسوی تصریح کرد: ما مسلمان هستیم و در جامعه‎ای مذهبی زندگی می‎کنیم، بنیان خانواده‎هایمان نیز دینی است پس باید از الگویی پیروی کنیم که متناسب با شخصیت و ظرفیت دینی و مذهبی‎مان باشد.

امام جمعه سلسله ادامه داد: دین اسلام به ما گرا داده که الگو و اسوه انتخاب کنید تا به هدف خود برسید، سیره ائمه(علیهم‎السلام) و روش زندگی آن‎ها را انتخاب کنید.

وی افزود: «و لکم فی رسول‎الله اسوة حسنه»، پیغمبر اسوه و الگو است بروید به دنبال پیغمبر، ائمه(ع) و سیره و روش زندگی آن‎ها را انتخاب کنید و از آن طریق الگوپذیری و پیروی داشته باشید.

حجت‎السلام موسوی با بیان اینکه دشمنان اسلام و مسلمین برای دوری جوانان ما از مکتب و مرام‎شان از تأثیرپذیری اجتماعی(مد) بهره می‎گیرند، گفت: نمونه این تأثیرپذیری فتح آندلس است که چگونه غیرمسلمانان بر مسلمانان چیره گشتند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از آسیب‎های مدگرایی غربی مصون و در امان بمانیم باید از آموزه‎ها و الگوهای دینی و مذهبی بهره بگیریم و مهم‎ترین بنیان در این زمینه "خانواده” است.

امام جمعه سلسله نماد فرقه‎ها را شکل‎های انگشتر، گردنبند، مدل مو، لباس و بسیاری چیزهای دیگر برشمرد و تصریح کرد: وقتی خانواده و جوان با آن نماد و شکل فرقه خو گرفت لاجرم به سمت آن گرایش سیاسی و اجتماعی هم سوق پیدا می‎کند.

حجت‎الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: خانواده مهمترین رکن است و اگر در خانواده آموزه‎های دینی قوت بگیرد ورود مدهای غربی بر جوان تأثیر کمتری خواهد داشت.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سلسله نیز در این باره گفت: در بخش‎نامه‎ها و صحبت‎هایی که با مدیران آموزشگاه‎ها در مورد مدل لباس دانش‎آموزان داشته‎ایم توصیه شده است که وضع لباس و ظاهر دانش‎آموزان در مدارس باید در حد رعایت شئونات دانش‎آموزی باشد که در یک مملکت اسلامی تحصیل می‎کند.

حجت‎الله امیری ادامه داد: آنچه مسلم است، همه به زیبایی تمایل دارند و این مغایرتی با آموزه‎های دینی ما ندارد اما آنچه ناپسند است تقلید کورکورانه از مدل‎هایی است که به وسیله رسانه‎های غربی و کسانی که پیگیر رواج فرهنگی غربی در کشور هستند ترویج می‎شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بافت مذهبی شهرستان به گونه‎ای است که دانش‎آموزان کمتر به سمت مدگرایی تمایل دارند و این ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی دانش‎آموزان و خانواده‎های آنان دارد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها