بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
در شصتمین سالروز شهادت سه دانشجوی معترض دانشگاه تهران به کودتای 28 مرداد 1332 که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز دانشجو ثبت شده است، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری به دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران رفت.
به گزارش تدبیر24 به نقل از عصر ایران، طلوع خورشید هنوز کامل نشده بود و هوا در تاریک و روشنی صبح باقی مانده بود؛ سرمای بعد از بارش برف، کوهپایه های البرز را در بر گرفته بود اما با این حال، دیدار با رییس جمهوری بهانه ای کافی برای حضور دانشجویان در این ساعات سرد صبح بود.


** ساعت 7 و 10 دقیقه صبح: تنها برگزار کنندگان مراسم در تالار ابوریحان بیرونی حضور دارند و برای آخرین بار سیستم های صوتی و تصویری، سرود ملی و نماهنگ هایی که قرار است در این مراسم پخش شود را تست می کنند؛ تعدادی از دانشجویان در همان ساعات اولیه و حتی قبل از تعدادی از برگزارکنندگان، خود را به دانشگاه شهید بهشتی رسانده اند.



** ساعت 8 و 15 دقیقه صبح: درب تالار برای حضور دانشجویان باز می شود و با گذشت کمتر از 10 دقیقه، تمام صندلی ها پر می شود از دانشجویانی که چشم انتظاریشان را می توان در نگاه جستجوگرشان مشاهده کرد؛ حتی یک صندلی خالی هم در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی باقی نمی ماند؛ بلافاصله نماهنگی از حاشیه های روزهای انتخاباتی و جملات و شعارهای کلیدی رییس جمهوری در مراسم های تنفیذ و تحلیف، رای اعتماد وزرا، نشست های خبری و مصاحبه ها و سخنرانی ها و به طور کلی آنچه در صد روز و اندی اخیر گذشته است پخش می شود و این نماهنگ حکم جرقه ای برای روشن کردن شور و شوق های دانشجویی است .

چشمانت را که ببندی، صدای دست زدن ها و شعار دادن ها – به ویژه زمانی که سرود «یار دبستانی» همخوانی می شود – دانشجویان دیروز را به یاد 15 سال گذشته می اندازد؛ زمانی که با کاندیداتوری سید محمد خاتمی، سرود های «یار دبستانی» و «مرز پرگهر» از تمامی دانشگاه ها به گوش می رسید.



** ساعت 8 و 40 دقیقه صبح: «حسن روحانی» وارد تالار می شود؛ همه به پا می خیزند؛ دانشجویان شعار «روحانی زنده باد، هاشمی پاینده باد» سر می دهند و عده ای که درست روبروی سن نشسته اند « مرگ بر آمریکا» را فریاد می کشند.

نوای قران، تالار را به سکوت دعوت می کند و با آرام شدن فضای داخل سالن، صدای جمعیتی که نتوانسته اند به موقع خود را به برنامه برسانند و اکنون پشت درهای بسته مانده اند به گوش می رسد؛ مجریان ترتیبی می دهند که آنها هم چند نفر چند نفر وارد سالن شوند؛ لباس های به هم ریخته شان، رنگ قرمز صورتشان و شوق چشمانشان نشان می دهد که ورود به تالار در آن شلوغی بیرون از سالن، برایشان حکم گذر از خوان هفتم را دارد.



** ساعت 8 و 45 دقیقه صبح: پخش نماهنگ نوسفر، ساخته «حسین دهباشی»، قطعه ای آهنگین همراه با همسرایی در مورد سخنرانی رسمی روحانی با تکه های انتخاب شده از سخنان روحانی و برخی از رجال تاریخ ایران و نیز برخی از اطلاعیه های تاریخی رادیو تهران نظیر خبر پیروزی انقلاب و خبر بازپس گیری شهر خرمشهر که در آن علاوه بر فارسی به بلوچی، کردی، ترکی و عربی تهیه شده است.



** ساعت 8 و 50 دقیقه صبح: «محمد مهدی طهرانچی» رییس دانشگاه شهید بهشتی‎ ضمن خیر مقدم به حضور رییس جمهوری، رسالت علمی و اجتماعی را دو رسالت دانشگاه ها دانست و گفت حضور رییس جمهوری به دانشگاه در روز دانشجو، نوید بخش دانشگاهی پرنشاط و امید به آینده خواهد بود؛ وی خطاب به رییس جمهوری گفت: « جناب دکتر روحانی شما به دانشگاهی تشریف آورده اید که شهید دکتر مجید شهریاری را به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرده است».



** ساعت 9 و 15 دقیقه صبح: چشم انتظاری دانشجویان به پایان رسید و حسن روحانی در حالی که دانشجویان با سر دادن شعارهای «درود بر روحانی»، «اصلاحات زنده باد، روحانی پاینده باد»، «روحانی مچکریم» و «روحانی زنده باد، هاشمی پاینده باد» او را همراهی می کردند برای سخنرانی پشت تریبون رفت.

رییس جمهوری سخنان خود را با این جملات آغاز کرد: « روز دانشجو یادآور حادثه 60 سال پیش در دانشگاه تهران، فداکاری و ایثار این قشر پیشتاز در برابر استبداد و استعمار است».

روحانی همچنین در پاسخ به شعار «دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» دانشجویان گفت: «عزت خواهی شعار به حق شما است و عدالت خواهی، آزادی طلبی و استقلال خواهی آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است».

رییس جمهوری سخنان خود را این گونه ادامه داد: «دانشجویان دیده بان علم و سیاست هستند و نقد دلسوزانه از دولت حق آنها است؛ دانشجویان هر کجا ببینند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می گیرد صدای رسای دانشجو برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود»

دانشجویان بعد از هر بخش از سخنان رییس جمهوری، وی را تشویق کرده و با توجه به موضوع گفته های روحانی، شعارهایی نظیر «اصلاحات زنده باد، روحانی پاینده باد» و «مرگ بر آمریکا» توسط دانشجویانی با دیدگاه های مختلف سر داده می شد که روحانی در میان صحبت های خود گفت: «خوبی اش این است که شعارهای هر دو طرف زیباست».

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از شخصیت هایی چون آیت الله طالقانی، آیت الله شهید علی مطهری ، آیت الله شهید بهشتی، مهندس مهدی بازرگان، دکتر علی شریعتی، شهید دکتر مصطفی چمران یاد کرد و گفت این شخصیت ها در دانشگاه ها پیشتازان حرکت دانشجویی و دانشگاه بودند و جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی را هدایت کردند؛ آنهایی که حرکت دانشجویی را به عهده داشتند نه ریالی دریافت می کردند و نه از دولت و حکومت دستور می گرفتند؛ ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم که در این زمان دانشجویان شعار «بسیجی واقعی، همت بود و باکری» دادند و روحانی تکمیل کرد که البته همه آن بزرگان و سرداران که شما از آنها نام می برید اعم از شهید همت، شهید خرازی، شهید بابایی، شهید ستاری، شهید صیاد شیرازی و بسیجیان قهرمان الگوهای بزرگ ما هستند؛ بسیج منحصر در بسیج دانشجویی نیست، اگر بسیج به معنای فکر بسیجی و فدا کردن منافع شخصی و گروهی برای منافع ملی، دینی و اسلامی است ما 75 میلیون بسیجی در کشور داریم.

مصوبه 20 برابر شدن موجودی صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله خبرهای رییس جمهوری در سخنان امروز خود بود که بر اساس آن، موجودی 25 میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در سال آینده به 500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت به دست آمده در حوزه روابط خارجی در 100 روز و اندی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: یکی از گره های اصلی که مربوط به 10 سال گذشته می شود در 100 روز نخست دولت یازهم گشوده شد.



**ساعت 10 صبح: بخش نخست سخنرانی رییس جمهوری خاتمه یافت و بخش دوم به پرسش و پاسخ از رییس جمهوری اختصاص پیدا کرد که سوالات از پیش تعیین شده، توسط مجری برنامه مطرح و روحانی به این سوالات پاسخ می داد که این سبک از پرسش و پاسخ به مذاق دانشجویان خوش نیامد و با شعار «سوال انتخابی، نمی خوایم، نمی خوایم» مخالف خود را ابراز کردند.

در این بخش از سخنان رییس جمهوری، سوالاتی درباره چرایی اولویت دادن به سیاست خارجی، اقدامات دولت در راستای ترمیم جایگاه دانشجو، راهکارهای آگاه کردن مخالفین داخلی نسبت به سیاست های خارجی و راهکارهای جلوگیری از خروج نخبگان مطرح شد؛ همچنین در یکی از سوالات این موضوع مطرح شد که «چرا گزارش 100 روزه فقط تخریب دولت قبل بود»؟ که روحانی پاسخ داد: از ابتدا گفته بودم که دو مساله را تشریح خواهم کرد، نخست این که چه دولتی را تحویل گرفتم و دوم این که در طول 100 روز چه تصمیمات و اقداماتی توسط دولت اخذ شد؛ ما در مورد دولت گذشته صحبتی نکردیم؛ تنها چند آمار از مرکز آمار و خزانه اعلام کردیم که هنوز رییس هیچکدام تغییر نکرده اند.



** ساعت 10 و 20 دقیقه صبح: ؛ در حالی که در محوطه دانشگاه دو گروه اصلاح طلبان و اصول گرایان با در دست گرفتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی نظرات و دیدگاه های خود را مطرح می کردند، دومین دیدار رییس جمهوری با دانشجویان به اتمام رسید، دانشجویان حاضر در مراسم، آرام آرام تالار رودکی را ترک کرده و هر کدام یا به مشاهده مناظره خیابانی - که بعد از سالها دوباره به چشم می خورد - مشغول می شدند و یا این که خود را در صف مناظره کنندگان قرار می داد.

در این مناظره خیابانی پلاکاردهایی نظیر «تغییر روسای دانشگاه ها»، «سیاهنمایی نمی تواند کم کاری را جبران کند، دولت باید برای حماسه آفرینی کار جدی کند»، «لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است»، «اگر بسیج نبود، صدام یزید این جا بود»، «واکنش به عهدشکنی غرب و 17 تحریم جدید دولت های غربی چیست؟»، «آنچه با جان خریدیم به نان نمی فروشیم»، «ما خواهان موضع گیری صریح و محکم در برابر عوامل فتنه هستیم» و «چرا همکاران شهید احمدی روشن را که جریان هسته ای را به این مرحله رساندند اخراج کردید؟» از جمله شعارها و درخواست های دانشجویان در پلاکاردهایی که در دست داشتند، بود.

هر چند دانشجویان اصول گرا بیشتر پلاکاردنوشته هایی با شعارهای «سبز فقط سبز علی، رهبر فقط سیدعلی»،«هیات من الذله»،«فتنه گر عاشورا اعدام باید گردد» را در دست داشتند اما دانشجویان اصلاح طلب، شال ها و پارچه های بنفش و سبز رنگ در دست گرفته بودند و سرود یار دبستانی را با یکدیگر همخوانی می کردند.



** ساعت 12 ظهر: مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رسید و 16 آذرماه 1393 با تمام پارچه های رنگی اش و پلاکاردهای تند و تیزش، شعارهای آزادساز و اعدام سازش به دفتر خاطرات دانشگاه شهید بهشتی و تاریخ سیاسی معاصر پیوست و در این میان دانشجویان در یک روز سرد پاییزی و در کوهپایه های البرز، طعم فضای جدیدی را حس کردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
0
0
روحانی دوست داریم
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها