بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
روزهایی که همه نیروها جان بر کف در صحنه بودند، زمانی که دو جریان چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصولگرا دست به تخریب و تخطئه یکدیگر می‌زدند و از مواضع متعادل و وحدت‌آفرین خارج می‌شدند، امام به هر دو جناح نهیب می‌زد.
تدبیر24»اینگونه بود که در اوج درگیری‌های دو جناح امام منشور برادری را داد که وجود دو جناح برای بارور‌تر شدن نظام ضرورت دارد. خط روشن منشور برادری امام به‌این صورت بود که جریان‌های سیاسی یکدیگر را نقد کنند، اما از تخریب یکدیگر بپرهیزند. گرچه بعدها نسبت به این خط حرکتی جریان‌های سیاسی که موجب انسجام و امیدواری مردم و مدیران جامعه می‌شد، بی‌توجهی صورت گرفت و پس از منشور برادری مساله به نحوی پیش رفت که جناح اصلاح‌طلب مغضوب و جناح اصولگرا مقبول واقع شد. زمانی که جلوتر آمدیم مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی بحران‌زده شد و ناهنجاری‌های اجتماعی با شیب بسیار تند و غیرقابل قبولی رشد کرد. در حال حاضر نیز اقتصاد کشور با شرایطی روبه‌روست که اگر همه نیروهای مدیر، فکور و نخبه جامعه با ملت همصدا شوند، به سختی می‌توان مشکلات را حل کرد چه رسد به اینکه یکدیگر را تخریب کنند و به جای هم‌جهت شدن، انرژی‌ها را خنثی کنند. جریان اصلاحات از سال‌ها پیش همبستگی، وحدت و آشتی ملی را شعار اصلی خود قرار داد، اما مورد بی‌مهری قرار گرفته و جریان اصولگرا تاکنون نخواسته متوجه واقعیت‌ها شود و آنها را درک کند. این در حالی است که در انتخابات مجلس دهم اصلاح‌طلبان چند چهره معتدل اصولگرا را نیز وارد لیست خود کردند و با اینکه می‌دانستند که با حضور در لیست اصولگرایان قطعا وارد مجلس نخواهند شد با ورود به مجلس به اصلاحات پشت پا زدند، اما جریان اصلاح‌طلب به روی خود نیاورد. در این راستا اکنون نیز اصولگرایان معتدل با برگزاری جلسات پی‌درپی با اصلاح‌طلبان باید روی بحران‌هایی که برای کشور متصور است، حساس باشند و برای آن چاره‌اندیشی کنند. از طرف دیگر گرچه این دولت، دولت اعتدال و توسعه است، اما باید حداقل به میزانی که در جذب نیروهای اصولگرای معتدل تلاش می‌کند در جهت جذب نیروهای اصلاح‌طلب نیز کوشش کند. چون بدنه اجتماعی حامی دولت و مجلس اصلاح‌طلبان بودند، از این جهت باید زمینه حضور بیشتر اصلاح‌طلبان در صحنه فراهم آید. گفته شد که اگر تمام نخبگان کشور و مردم، عزم خود را جزم کنند و کمر همت ببندند و در راستای منافع ملی گام بردارند، بازهم برای غلبه بر مشکلات نیرو کم می‌آوریم، اما نباید امید خود را از دست بدهیم و باید همچنان منسجم در راه تحقق اهداف دولت و غلبه بر مشکلات کوشا باشیم. از طرف دیگر اخیرا جلسات سران اصلاحات و اعتدال از سر گرفته شده که می‌تواند خبر بسیار خوشایندی باشد تا این دو جریان بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند و از یاری یکدیگر برای عبور از مشکلات استفاده کنند. برگزاری چنین جلساتی بسیار میمون و مبارک است و گام نخست وحدت و همبستگی ملی نیز باید از همین جلسات سران برداشته شود، چون مردم و فضای جامعه روحیه و آمادگی پذیرش این مساله را دارند. رشد و توسعه کشور در گرو همدلی، همفکری و همکاری است.




احمد خرم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها