بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۸۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
مجتهد فعال توئیتری مشهور عربستان، با اشاره به مهم‌ترین تغییرات امنیتی در عربستان از نیمه سال گذشته به دست ولیعهد سعودی گفت: نهادهای امنیتی عملا در اختیار شخص ولیعهد قرار دارد.
تدبیر24»مجتهد در تازه‌ترین توئیت‌های خود درباره اوضاع عربستان نوشته است نهادهای امنیتی مرتبط با تامین امنیت قدرت حاکم از جمله سرویس امنیت داخلی و نیروهای ویژه و فوق العاده چند ماه پیش از برکناری بن نایف عملا در اختیار بن سلمان قرار داشت و فرماندهان این نهادها به طور رسمی با پادشاه مرتبط بوده، اما عملا از زمان برکناری بن نایف به بن سلمان مرتبط شدند.

این در حالی است که بن نایف چند ماه پیش از برکناری به کسانی که مورد اعتمادش بودند، گفت که بیشتر تصمیمات نهاد امنیت داخلی و دستگیری‌‌ها و سرنوشت بازداشت شدگان در اختیار بن سلمان است و نهادهای امنیتی به طور مستقیم از ولیعهد دستور می‌گیرند.

مجتهد در خصوص اختیارات عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر جدید کشور گفت: تصمیم تشکیل سرویس امنیت کشور و ملحق کردن نیروهای امنیت داخلی و غیره به این نهاد اقدامی انجام شده از سوی ولیعهد به شمار می‌آمد و به این ترتیب فقط نهادهایی که با امنیت قدرت حاکم ارتباط نداشتند در اختیار وزیر کشور جدید باقی ماند؛ نهادهایی که ضعیف بوده و چنانچه وزیر کشور درصدد اقدامی علیه بن سلمان برآید، برایش نفعی ندارند.

این فعال توئیتری سعودی ادامه داد: اختیارات عبدالعزیز الهویرینی رئیس سرویس "امنیت کشور" ظاهری است، زیرا مسائلی مانند دستگیری‌ها را گروهی از مشاوران مصری برعهده دارند که به طور مستقیم وابسته به بن سلمان هستند.

وزیر کشور سعودی از گذشته تا حال

به گفته مجتهد در زمان ملک فهد، وزیر کشور در جریان تمام جزئیات بود و یک نسخه از اطلاعاتی را که در اختیار داشت برای پادشاه و شاهزادگان بلندپایه می‌فرستاد، اما اکنون فقط به بن سلمان و شخصیت‌های مورد انتخاب او و پیش از همه القحطانی اطلاعات می‌دهد؛ کسی که از بن سلمان برای دخالت در هر موضوعی که ولیعهد بخواهد، چراغ سبز گرفته است.

علاوه بر این وزیر کشور سعودی در دوره قبل به بازداشت شدگان عادی توجهی نداشت، اما با خانواده آنان اگر شخصیت‌های مهمی بودند، برخورد تشریفاتی داشت و به برخی خواسته‌‍هایشان پاسخ می‌داد، اما اکنون هیچ کس به خانواده زندانیان حتی اگر از نظر اجتماعی شخصیت‌های سرشناسی باشند، پاسخ نمی‌دهد.

باج خواهی از خانواده زندانیان

در این میان سیاست امنیتی قبلا فقط به فرد زندانی خلاصه می‌شد و هیچ یک از اعضای خانواده اش با هیچ گونه مشکل و تنگنا روبرو نمی‌شد، اما اکنون خانواده زندانیان یا افراد تحت تعقیب از پدر گرفته تا مادر و همسران و فرزندان و دختران هدف آزار و اذیت قرار گرفته و از آنان باج خواهی می‌شود.

شرایط استفاده از نیروهای خارجی در دوران قبل از بن سلمان
مجتهد همچنین در مورد سیاست امنیتی سعودی در ارتباط با جنگ‌ها گفت: سیاست قبل مبتنی بر اصل کمک گرفتن از نیروهای خارجی بر اساس دوشرط بود:

اول اینکه عرب و مسلمان باشند (اردن، مغرب و پاکستان)

دوم اینکه ماموریت آنان حمایتی بوده و جزء نیروهای ذخیره باشند و فقط در موارد بسیار ضروری از آنان استفاده شود.

در واقع در برخورد مستقیم با مردم از این نیروها استفاده نشد، اما اکنون بن سلمان مزدورانی را از شرکت بلاک واتر با تابعیت‌های مختلف جذب کرده است و از آنان برای محافظت از خود و نیز برخی افرادی که برایش عزیز هستند، استفاده می‌کند.

خدشه‌دار کردن وجهه دشمنان در صفحات اجتماعی

همچنین سرویس امنیتی در دوره سابق از انتشار هرگونه اطلاعات خاص و یا شخصی در مورد بازداشت شدگان یا دشمنان قدرت حاکم اجتناب می‌کرد نه به دلیل احترام به این افراد بلکه بر این اساس که این سیاست وجهه خاندان حاکم را خدشه‌دار می‌کند، اما اکنون نهاد امنیتی سیاست خود را تغییر داده است و از اطلاعاتی که از طریق جاسوسی در مورد بازداشت شدگان به دست می‌آید، برای خدشه دار کردن وجهه دشمنان خود استفاده می‌کند و این کار نه به شکل رسمی و یا از طریق رسانه‌ها بلکه توسط "جاسوسان الکترونیکی" در صفحات اجتماعی صورت می‌گیرد.

دخالت افسران اماراتی و مصری در تعیین خط مشی امنیتی سعودی

مجتهد همچنین یادآور شد: در دوران کنونی سرویس امنیت کشور درباره اطلاعات خود احساس غیرت و تعصب ندارد، بلکه این حق را به مسئولان کشورهایی مانند مصر و امارات داده است که از جزئیات مورد نظر خود باخبر شوند و بر این اساس افسران اماراتی و مصری در فواصل زمانی مختلف در جریان این گزارش‌ها قرار می‌گیرند و آنچه را که به کشورشان مربوط می‌شود انتخاب می‌کنند و حتی در برخی موارد در سمت و سو دادن به سیاست امنیتی دخالت می‌کنند.

بنابر اعلام مجتهد، دردوران جدید به رهبری بن سلمان محافظت از تمام شاهزادگان لغو شده است و به جای گارد محافظ، نیروهای نظارتی برای آنان در نظر گرفته شده است که آنان را در واقع محاصره کرده‌اند تا جایی که اگر چه دستگیری تاجران و شاهزادگان در ارتباط با پرونده مبارزه با فساد شامل فرزندان عبدالعزیز نشد، اما رفت و آمد آنان با محدودیت روبرو است و در وضعیتی شبیه حصر خانگی به سر می‌برند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها