بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۱۰۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
جریان اصلاحات چه در شورای شهر و شهرداری و چه در سطح ملی همواره منافع مردم و عامه شهروندان را مدنظر داشته و در همه سیاستگذاری‌ها هدفی جز پیشبرد منافع مردم نداشته است.
 در ارتباط با بحث شهرداری تهران نیز قطعا منافع مردم مورد نظر خواهد بود و شورای شهر تصمیمی خلاف منافع مردم و عامه شهروندان اتخاذ نخواهد کرد. به هر حال رأی همه شهروندان به شکل یکدست به کاندیداهای اصلاح‌طلب مسئولیت خطیری را برای اعضای شورا ایجاد کرده و آنها باید با عملکرد خود کاری کنند تا پاسخ رأی مردم داده شود و امید مردم به جریان اصلاحات از بین نرود. شهرداری تهران در چند ماهی که از زمان تصدی آقای محمدعلی نجفی گذشته نشان داده که جزمنافع شهروندان به چیز دیگری فکر نمی‌کند. در همین مدت کوتاه بسیاری از هزینه‌های غیرضروری از بین رفته یا کاهش داشته و تاکید شورای شهر نیز بر این بوده تا منابعی که از مردم استحصال می‌شود مسئولانه برای خود شهر هزینه شود و از پرداخت منابعی که از جیب مردم استحصال شده برای امور غیرضروری و غیرمرتبط با مسائل شهری جدا پرهیز شود که این امر مهم تا حدود زیادی محقق شده است. در دوره قبل از جاهایی خاص نیروهایی به شهرداری تحمیل و به شکل رانتی به‌کارگرفته شد که اکثرا نیز تخصص غیرمرتبطی داشتند و برخی دیگر از افراد نیز فقط حقوق‌بگیر شهرداری بودند و حضور فیزیکی نداشتند. با تغییرات در شهرداری و مدیریت شهری اصلاح‌طلبان این افراد در همین مدت کوتاه تعدیل شدند و اجازه داده نشد که منافع شهروندان به‌نفع عده‌ای خاص مصادره شود و پولی که از جیب شهروندان به دست آمده بدون احساس مسئولیت بذل و بخشش شود. در همین مدت کوتاه تلاش شهرداری بر این بوده تا با ایجاد شفافیت جلوی رانت‌ها را بگیرد. از دیگر دستاوردهای بزرگ اصلاح‌طلبان در شورای شهر و مدیریت شهری مبارزه جدی با فساد و منافذ فساد‌زا بوده که تلاش شده جلوی آنها گرفته شود و بازهم تلاش می‌شود سایر منافذی که امکان فساد دارند مسدود شوند. در این راستا استراتژی شهرداری و شورای شهر شفاف‌سازی بوده که به شکل مناسبی مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر در این یک سال که از عمر شورای شهر و شهرداری می‌گذرد؛ اصلاح‌طلبان نه‌تنها برای شهرداری تهران بدهی ایجاد نکردند بلکه بیش از 10‌درصد بدهی‌های به جای مانده از مدیریت سابق را نیز پرداخت کرده‌اند. اگر بدهی‌های شهرداری سابق را 52‌هزار‌میلیارد تومان در نظر بگیریم حدود 5‌هزار و 400‌میلیارد تومان آن در یکساله اخیر پرداخت شده بدون اینکه بدهی جدیدی به شهرداری تحمیل شود. این در حالی است که وقتی اصلاح‌طلبان شهرداری تهران را تحویل گرفتند مبلغ چندانی در حساب شهرداری نبود، به‌نحوی که حتی برای پرداخت حقوق ماه اول نیز با مشکل مواجه بودند. آن‌طور که دوستان در شهرداری تعریف می‌کنند صرفا13میلیارد تومان در حساب شهرداری بوده در شرایطی که هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر برای حقوق و سایر هزینه‌ها چیزی حدود 600‌میلیارد تومان است که باید پرداخت شود. با این حال اصلاح‌طلبان نه‌تنها حقوق‌ها را سر موعد پرداخت کردند بلکه مسئولانه اجازه ندادند که بدهی جدید اضافه شود و بخش قابل توجهی از بدهی‌های گذشته را پرداخت کردند. مرور تمام این مسائل نشان از تعهد اصلاح‌طلبان به منافع مردم دارد، چون اصلاح‌طلبان به چیزی جز منافع مردم فکر نمی‌کنند و خودشان را از مردم می‌دانند. مدیریت اصلاح‌طلبانه مدیریتی مردمی است که عمل به خواسته‌ها، مطالبات و انتظارات مردم را سرلوحه عملکرد خود قرار می‌دهد.



داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها