بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
سرانجام از گزینه های انتخاب شهردار تهران، محمدعلی افشانی و سمیع الله حسینی مکارم به عنوان کاندیدای نهایی، برای تصدی این پست باقی ماندند.
تدبیر24»در جلسه سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت، از میان افراد باقیمانده، دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شدند تا از میان آنها در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت شهردار تهران انتخاب شود. هر چند برخی از گزینه ها برنامه های خوبی برای اداره شهر تهران ارائه کردند؛ اما نگاه و رویکرد برخی از نماینده های شورای شهر تهران نشان می دهد آنها برای رساندن افشانی به پست شهرداری مصمّم هستند. این در حالی است که برخی از اعضا هم به دنبال فردی چون پیروز حناچی یا حسینی بودند. حسینی یکی از کاندیداهایی بود که برنامه ای مدون داشت و می دانست می خواهد در پست شهرداری تهران چه اقداماتی را انجام دهد.با توجه به مشروح سخنان و مباحث مطرح شده از سوی گزینه های تصدی این پست و نیز دیدگاهها، مطالبات و خط مشی های اعضای شورای شهر تهران به نظر می رسد که انتخاب نهایی آنان کسی خواهد بود که جامع نسبی همه ویژگیها و شرایط لازم در مدیریت کلانشهر تهران باشد.
بر اساس گزارشهای تحلیلی پایگاه خبری تحلیلی «خط اعتدال» که از آغاز رایزنی ها و گمانه زنی ها در تلاش برای تبیین مصداق مناسب در انتخاب گزینه نهایی مورد نظر مردم و مسئولان نظام و شورای شهر بود، اینک می توان روشن تر از گذشته به تعیین و تشخیص انتخاب نهایی نزدیک شد؛ مگر آنکه مصالح و رویکردهای آشکار و پنهان دیگری در میان باشد که از آگاهی و اطلاع عمومی غایب است.
اکنون می توان به اختصار گفت که اصلی ترین چالش شورای شهر تهران انتخاب یک شهردار کارآمد است. و بر این اساس شورای شهر چند نکته کلیدی و اصلی را مدّ نظر دارد. نخست مسئله سیاسی بودن موقعیت مدیریت شهری تهران یعنی ترکیب شورا و شهردار است که بسیار در رسانه ها و از سوی اهالی سیاست و مدیریت مطرح می شود؛ اما همگی به این نکته نیز اذعان دارند که مدیریت شهری منحصر به شهردار نیست و با وجود شورایی سیاسی که تعاملات خوبی با نهادهای ملی و دولت دارد، سیاسی بودن خود شهردار چندان حائز اهمیت نیست؛ لذا بهتر است تعاملات سیاسی مدیریت شهری بر عهده شورای شهر باشد!
با توجه به این مسئله انتخاب یک فرد متخصص و باتجربه در کنار شورایی کاملاً سیاسی و با قدرت تعامل بالا می تواند یک مجموعه قدرتمند مدیریت شهری را شکل دهد.
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

مسئله مهم دیگر نوع مشکلات و مسائل کنونی مدیریت شهری است که با انتخاب شخص مناسب، وی بتواند مدیریت مسائل مالی و بدهی های شهرداری را با دانش و تخصص و سابقه اجرایی خود حل کند؛ زیرا حل بسیاری دیگر از مسائل شهری از جمله آلودگی هوا و حمل و نقل ناکارآمد و نابرابری خدمات رسانی در سطح شهر در گرو حل آن است.
از سوی دیگر برنامه سوم توسعه شهر تهران و اهمیت این برنامه در موفقیت شهرداری و مدیریت شهری جدید از اهمیت زیادی برخوردار است . شهردار منتخب باید تدوین و اجرای برنامه سوم، مهم ترین امر پیش روی او باشد و این برنامه را باید در اولویت اصلی خود قرار دهد. بر این اساس شهردار جدید باید با انتخاب گزینه هایی که بیشترین مشارکت را در تهیه برنامه داشته و با رویکردها و فرایند این برنامه آشنایی کافی دارند، امکان همسویی علمی و تجربی خود را با رویکردهای تهیه این برنامه به حداکثر رسانده و امکان موفقیت خود را افزایش دهد.
از آنجا که محمدعلی افشانی از ابتدا و در نزد بسیاری گزینه ی مطرح و شاخص در انتخاب آتی شهردار تهران بوده و علاوه بر سابقه سیاسی و اجرایی، پیشینه کار در شهرداری را نیز در کارنامه خود دارد و با هر دو حوزه سیاسی مدیریت استانی و مدیریت شهری آشناست و سازمان شهرداری را خوب می شناسد، احتمال انتخاب او از درصد بالایی برخوردار است. او که سابقه استانداری را در کارنامه خود دارد و از سوی دیگر دارای تخصص در امور عمرانی و مدیریت شهری است، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات پایتخت باشد.
پس از معطوف شدن نگاهها به محمدعلی افشانی، او به عنوان یکی از گزینه های اصلی مدیریت شهرداری تهران بدون حاشیه و اظهارات چالش‌زا، به ارائه برنامه‌های خود به اعضای شورای شهر پرداخته است و در حال حاضر برای حضور در شهرداری با مخالفتی مواجه نیست.
امید است شورای شهر با نگاه به همه شرایط و الزامات و ضرورت ها، در کنار ملاک های رایجی مانند سابقه سیاسی و اجرایی، دانش و تخصص لازم، توان تدبیر لازم در مدیریت کارآمد و سایر ویژگیهای مثبت و سازنده، بتواند شهرداری کارآمد انتخاب کند و در فاصله سه سال باقی مانده به کاهش مشکلات کلان شهر تهران کمک کند


خط اعتدال

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها