بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
سرانجام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تند‌ترین اتهاماتی که دقیقا دیکته شده اظهارات نتانیاهو و بازتاب‌دهنده آرزو‌های قلبی بن سلمان سعودی است، خروج خود را از برجام اعلام کرد و به انتظارات خاتمه داد و تکلیف را روشن نمود.
تدبیر24»بر اساس این تصمیم، سران کشور‌های اروپایی دخیل در مذاکرات منتهی به برجام بلافاصله علیه خروج ترامپ از برجام موضع گرفتند و در سخنان و بیانیه‌های منتشره بر حمایت از برجام و ادامه همکاری با ایران تاکید کردند و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خروج ترامپ را اشتباه تاریخی توصیف کرد و گفت که برجام حاصل ۱۲ سال تلاش جامعه جهانی بوده و اجازه نخواهیم داد از بین برود و دبیرکل سازمان ملل آقای گوترش و نیز چین و روسیه خروج ترامپ را محکوم کردند و وعده وفاداری به برجام را دادند. عمده تحلیلگران جهانی خروج ترامپ را از برجام اشتباه توصیف کرده‌اند. اوباما رئیس‌جمهور پیشین و وزیر خارجه‌اش، جان کری هم خروج ترامپ را از برجام محکوم کردند و آن را اشتباه خواندند. اقدام یکسویه ترامپ برای خروج از برجام که فقط مورد تائید نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و عربستان و امارات متحده عربی قرار گرفت، با اکثریت مخالفت‌های جهانی روبه‌رو شده است. این اقدام ترامپ نشانگر روحیه قلدری و عدم حاکمیت منطق بر رفتار هیات حاکمه فعلی آمریکا است که حیثیت و اعتبار بین‌المللی این کشور را کاملا خدشه‌دار کرده و اعتماد و اعتبار به مذاکرات و توافقات بین‌المللی و چند‌جانبه را زیر سوال برد. شکاف ایجاد شده در نظرات اروپایی‌ها و آمریکا در نظام در حال شکل‌گیری جهانی بسیار حائز اهمیت است و اگر اروپا بر مواضعش ایستادگی کند، تحولات استراتژیک مهمی در سطح جهانی در حال وقوع خواهد بود. دولت آمریکا که همواره خود را مدافع حقوق بشر می‌خواند، از این به بعد دیگر نمی‌تواند خود را مدافع حقوق مردم ایران بداند برای آنکه ریاکاری و دروغ پردازی‌اش کاملا از پرده برون افتاده است، زیرا برخی معتقدند که دستور به بازگشت تحریم‌های هسته‌ای یک طرفه آمریکا کاملا بر ضد منافع مردم ایران خواهد بود و حتی این اقدام ممکن است موجبات آغاز یک جنگ در خاورمیانه باشد که خون هزاران انسان بیگناه را بر زمین بریزد. آثار تخریبی ترامپ در خروج از برجام تا کجا و شامل چه مواردی خواهد شد؟ و آیا اصولا ترامپ می‌تواند از این اقدامش سر به سلامت بیرون ببرد یا آنکه مردم آمریکا در انتخابات آینده، جبهه ترامپ و هواداران او را در کنگره تضعیف خواهند کرد و حتی ممکن است با سازوکار قانونی و عزل او، جلوی اقدات ضد ملی او را بگیرند. جنایتکار ‌بودن ترامپ و اخلاق و رفتار غیرمتعارف او، از جمله آنچه را که در برجام انجام داد، برخی از افراد منصف و عاقل در آمریکا را نیز منفعل و شرمنده ساخت و به همین دلیل دیگرانی که از این اتفاق خوشحالی می‌کنند، خوب است اندکی به ماهیت ماجرا بیاندیشند که چرا با چنین افرادی همسو و همراستا خود را نشان می‌دهند؟ این چنین افرادی خوب خواهد بود اگر شرمندگی خود را در مخالفت با برجام و دیپلمات‌های برجسته کشورمان اقرار کنند و عذرخواهی خود را در برابر ملت بزرگ ایران به زبان آورند که اگر برجام نبود، امروز ترامپ با ایران چه می‌کرد؟ اندکی صبر، حقایق بیشتری را بر ملا خواهد ساخت که مخالفان داخلی چه اغراض سیاسی داشته‌اند و آمریکای ترامپ دنیا و منطقه غرب آسیا را به کدام سو هدایت می‌کند.



سیدجلال ساداتیان، کارشناس امور بین‌الملل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها