بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
وزیر کشور در آماری اعلام کرده بود سال گذشته هر روز سه اعتراض در کشور داشته‌ایم، اعتراض‌هایی همچون اعتراض مردم ورزنه به مشکل آب، اعتراض کارگران هپکو، اعتراض کارگران زرشوران، اعتراض کارگران هفت تپه، اعتراض مردم کازرون و … . اعتراض معلمان به وضعیت معیشتی خود یکی از صدها اعتراضی است که این روزها در شهرهای مختلف وجود دارد.
تدبیر24»اعتراض معلمان اما از این جهت اهمیت داشت که پیش از این برای مواجهه با فرهنگیان از ابزار زور استفاده نکرده بود؛ مسئله ای که البته سخنگوی کمیسیون آموزش خیلی به آن قائل نیست  و معتقد است معلوم نیست افراد معلم بوده‌اند! با اینهمه تصاویر منتشر شده اعتراض معلمان به وضع کاری و معیشتی و برخورد نیروی انتظامی با آنها خیلی زود در افکار عمومی جا باز کرد و برای مردم اهمیت پیدا کرد.
مشکلات معلمان دره‌ای است که با بیل پر نمی‌شود
سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اعتراض‌های صنفی معلمان که با حاشیه‌هایی هم توام بود، گفت: به شخصه لازم و ضروری نمی‌دانم که همه مطالبی که در رابطه با این اعتراضات و حاشیه‌های آن اتفاق افتاد رسانه‌ای شود زیرا هدف، رفع مشکلات معلمان است. اعضای کمیسیون آموزش مجلس در این دوره برای آموزش و پرورشی‌ها سنگ تمام گذاشتند. این حمایت‌ها به گونه‌های مختلف بوده است؛ از برنامه ششم گرفته تا بودجه‌ای که هر سال در مجلس تصویب می‌شود بطور کامل بیان‌گر این موضوع است. اما باید توجه داشت که مشکلات فرهنگیان بسیار وسیع است و به مانند دره عمیقی است و نمی‌شود با بیل این دره را پر کرد.
برای جلوگیری از برخورد نهادهای نظامی باید انجمن شناسنامه‌دار تشکیل شود
وی افزود: قطعاً با قوانینی که ما وضع می‌کنیم تا زمانی که در نظام و دولت موضوع فرهنگیان اولویت اول نباشد کار آن‌طور که باید و شاید به پیش نمی‌رود. ضمنا باید بپذیریم که خیلی از اقشار و اصناف هستند که یک تشکیلات صنفی قانونمند دارند مثل نظام مهندسی یا نظام پرستاران. به نظرم یک نظام مربوط به معلمان هم باید شکل بگیرد که به صورت شناسنامه‌دار فعالیت خود را آغاز کند. اگر این نظام معلمان شکل بگیرد آنگاه افرادی که در این مجموعه در راس کار قرار می‌گیرند برآمده از خود معلمان هستند و رای دیگر فرهنگیان پشتوانه کاری آن‌ها خواهد بود. وقتی این نظام معلمان تشکیل شود همه خواهیم دید که چقدر راحت و قانونمند مطالبات فرهنگیان پیگیری خواهد شد و اگر پیشنهاد و انتقادی هم باشد از طریق همین مجموعه به گوش مسئولان خواهد رسید. تاسیس نظام معلمان باعث خواهد شد اگر روزی قرار باشد اعتراضی توسط این افراد رقم بخورد به دنبال مجوزهای لازم بروند و آنگاه نیروهای انتظامی و امنیتی هم راحت‌تر متوجه خواهند شد که معترضان معلمان هستند یا افراد دیگری خارج از این صنف.

میرزاده درباره اینکه گفته می‌شود آن‌طور که انتظار بوده نمایندگان در بین معترضان حاضر نشدند، بیان کرد: زمانی که در مقابل مجلس عده‌ای اعتراض می‌کنند ما نمی‌دانیم این افراد معلم هستند یا خیر؟ برای همین می‌گویم چقدر خوب است که نظام معلمان تشکیل شود. اما در رابطه با خودم باید بگویم که چند مرتبه در بین افراد حق‌التدریس که به دنبال روشن شدن اوضاع خود بودند حضور پیدا کردم و به آن‌ها پاسخ دادم.
نمایندگان معلمان می‌توانند در کمیسون آموزش حرف‌هایشان را بگویند
نماینده مردم گرمی در پاسخ به اینکه آیا معترضین برای بیان مشکلات خود به کمیسیون آموزش دعوت شدند یا خیر، گفت: اگر نظام معلمان که خیلی تاکید دارم باید زودتر تشکیل شود شکل گرفته بود خیلی راحت این تشکیلات شناسنامه‌دار نمایندگان خود را به ما در کمیسیون معرفی می‌کردند و حتی وزیر هم مجاب می‌شد به نمایندگان آن‌ها پاسخ دهد چون شکل کار کاملاً مشخص و قانونی بود. حال دو راه وجود دارد: ۱- اکنون تک تک مدارس نماینده دارند و این موضوع با رای همکارانشان بوده است. به نظر می‌رسد نماینده‌های مدارس هر منطقه‌ای می‌توانند خیلی راحت نماینده‌های منطقه‌های خود را برگزینند و همین‌طور مناطق می‌توانند نماینده معلمان استان را انتخاب کنند و استان‌ها هم نمایندگان کشور را انتخاب کنند. این یک شکل ساده و عمومی برای انتخاب نمایندگان معلمان است. ۲- در عین حال می‌شود به صورت تخصصی هم به این موضوع ورود پیدا کرد. یعنی هر رشته درسی یک سرگروه آموزشی دارد و به همین منوال می‌شود از پایین به بالا نمایندگان خود را انتخاب کنند که در صورت بروز مشکلی برای رشته‌ای خاص نمایندگان همان رشته پای جلسه با کمیسیون آموزش و وزارتخانه بیایند.

این نماینده اعتدالگرای مجلس ادامه داد: چندبار معلمان حق‌التدریس نهضتی به کمیسیون آموزش آمدند و مشکلات و خواسته‌های خود را به گوش نمایندگان رساندند. در کمیسیون هم وقتی قرار است طرحی برای معلمان بررسی شود نظر و خواسته معلمان مدنظر قرار گرفته می‌شود و ما خود را جدا از آن‌ها نمی‌دانیم. امروز اگر رسیدگی به موضوع حق‌التدریس‌ها با زمان طولانی مواجه شده به این خاطر است که همه آن‌ها به مانند هم نیستند و وضع هرکدام با دیگری فرق می‌کند و قاعدتاً وقتی این اتفاق افتاد ما هم باید طرحی را دنبال کنیم که مطالبات همه این معلمان لحاظ شود و حقیقتاً این کار، سخت و زمان‌بر است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص زمان رسیدگی و تصویب طرح کمیسیون در خصوص مشکلات معلمان اظهار داشت: ما طرح را در کمیسیون تصویب کردیم و در صحن مجلس رد شد و حال دوباره داریم در کمیسیون روی طرح کار می‌کنیم و از این‌رو نمی‌شود زمان دقیقی را اعلام کرد.

معلوم نیست افراد کتک خورده معلم باشند!

وی درباره برخورد فیزیکی هفته گذشته با معلمان خاطرنشان کرد: اول از همه اینکه معلم‌ها در ساعت کاری باید در محل کارشان باشند نه در خیابان و اگر قرار است فعالیتی یا مطالبه‌ای را دنبال کنند باید از طریق قانون و از سوی نمایندگانی که در بین خود انتخاب کردند پیگیری کنند. فکر می‌کنم اگر این موضوعات لحاظ شود خیلی از مشکلات آن‌ها حل و فصل خواهد شد. از طرفی موضوع کتک زدن و برخورد فیزیکی با برخی معلمان را من فقط از برخی رسانه‌ها شنیدم و برای من مسلم نشده که واقعا این اتفاق افتاده و آیا آن افراد معلم بوده‌اند یا خیر؟ ضمناً باید توجه داشت که هر کاری باید از کانال قانونی انجام شود و اگر از این طریق صورت نگیرد با برخورد روبرو می‌شود حال آن فرد معلم باشد یا نماینده مجلس یا وزیر. من علاقه‌مند هستم همکاران عزیزمان مسائل خود را از طریق نمایندگانشان یا از طریق سرگروه‌های تخصصی خود پیگیری کنند. ضمنا معلمان عزیز بدانند که همه نمایندگان کمیسیون آموزش در تلاشند که از حق و حقوق آن‌ها دفاع شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، رفع مشکلات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها